Sunday, May 14, 2017

صفحه نخست » عباس عبدی رویدادهای مناظره آخر را بررسی کرد

acuu5555u52d-small.jpgفرارو - یک تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: مناظره سوم تا حدود زیادی یکطرفه و برنده آن کاملا مشخص بود. طرف مقابل دولت نشان داد که با دست خالی بازی می کند و گمان کرد با مطرح کردن برخی مسائل مانند فلان خانه در فلان سال می تواند برای خود رای و اعتماد دست و پا کند. اما اینها مشکل و موضوع اصلی مردم نیست. ضمن اینکه اگر دولتی ها از جمله آقایان جهانگیری و روحانی تخلفی انجام داده‌اند باید سیستم قضائی به آن رسیدگی کند.

عباس عبدی روزنامه‌نگار و فعال سیاسی اصلاح‌طلب با حضور در استودیوی فرارو در هنگام پخش مناظره گفت: مناظره سوم کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری به خوبی فقدان تحزب در سیاست ایران را نمایان کرد. به همین دلیل شاهد آن بودیم که برخی کاندیداها هر آنچه که به ذهنشان خطور می‌کرد را بدون در نظر گرفتن صحت و سقم آن، مطرح می‌کردند و هیچ کس هم بابت چنین اظهار نظرهایی آنها را بازخواست نمی کرد.
وی ادامه داد: بی‌راه نیست اگر بگوییم در یک کشور توسعه یافته که سیاست آن حزبی است، اگر یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری وعده‌هایی مانند محمدباقر قالیباف به مردم بدهد و بگوید تولید را 2.5 برابر افزایش می‌دهد، حزب حامی سریعا واکنش نشان می دهند و حتی ممکن است آن نامزد انتخاباتی را کنار بگذارند. زیرا به خوبی می دانند که اگر چنین تصمیمی نگیرند، آبروی حزب در خطر می‌افتد.
او تصریح کرد: البته واضح است که چرا شهردار تهران وعده افزایش دو و نیم برابری میزان تولید را مطرح کرده است. ایشان تولید را به قیمت جاری حساب کرده است. زیرا بلافاصله بعد از مطرح کردن این صحبت، عنوان کرد طی 12 سال درآمد تهران را 10برابر کرده‌ است. به عبارت ساده تر این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گمان کرده که تولید هم به قیمت جاری است. این نشان می دهد که وی تفاوت میان تولید ثابت با جاری را نمی داند و اگر یک کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری از این مسئله بی‌خبر باشد یعنی از حداقل اطلاعات و سواد اقتصادی نیز برخوردار نیست.
عبدی با طرح این سوال که چرا وقتی حسن روحانی از وی در خصوص چگونگی دست یابی به این هدف پرسش خود را مطرح کرد، او آن را بی پاسخ گذاشت و مجری هم به این مسئله اشاره نکرد؟ گفت: واضح ترین پاسخ به این سوالات این است که متاسفانه در ایران رسانه‌ای وجود ندارد که همانجا به قالیباف تذکر بدهد که ابتدا پاسخ سوال را بدهد، بعد به موضوع دیگر بپردازد. صدا و سیما نمی تواند این کار را انجام دهد، زیرا رسانه ملی نشان داده است که کاملا سوگیری دارد و در مواقع ضروری نمی‌تواند اعتماد عمومی را جلب کند.
این روزنامه نگار تاکید کرد: متاسفانه بی مسئولیتی که در جامعه ایران وجود دارد باعث شده که هزینه صحبت های نادرست و گزاف کاهش پیدا کند و هر فردی در هر جایگاهی اظهارات بی اساس و خلاف واقع را مطرح کند و احزاب هم به دلیل اینکه نتوانسته‌اند جایگاه خود را به دست بیاورند، نمی توانند کاندیداها را بازخواست کنند.
وی افزود: با اینحال با پایان مناظره سوم کار آقای قالیباف هم تمام شد و نباید ادامه دهد. دلیل این مسئله و افول آرای وی هم همان برخوردهایی بود که گمان کرد از طریق آنها می تواند سبدرای خود را گسترده تر کند. اما واقعیت این است که این قبیل رفتارها در جامعه مورد قبول و تائید نیست.
او اظهار کرد: البته در پایان مناظره سوم تنها بازنده قالیباف نبود و باید نام رئیسی را در میان شکست‌خورده‌ها قرار دهیم. شکی نیست که این مناظره کار هر دو این افراد را تا این جای کار تمام کرده است. زیرا شاید تلاش کردند حملاتی مانند آنکه قالیباف مسئله خرید خانه توسط روحانی و جهانگیری با مبلغ کم را مطرح کرد، انجام دهند؛ اما این ماجرا برای دو یا سه دهه قبل بوده در حالی که آنچه مردم به آن توجه می کنند این است که شهردار تهران در اوج تحریم ها و مشکلات دارویی و معیشتی در برج میلاد بستنی 400هزارتومانی برای مهمانانش سرو می کرده است. یعنی یک مسئله شخصی در برابر یک موضوع عمومی قرار دارد و مردم قضاوت می کنند.
عبدی در خصوص برنده مناظره سوم گفت: این برنامه تا حدود زیادی یکطرفه و برنده آن کاملا مشخص بود و به نظر من تکلیف انتخابات روشن کرد. طرف مقابل دولت نشان داد که با دست خالی بازی می کند و گمان کرد با مطرح کردن برخی مسائل مانند فلان خانه در فلان سال می تواند برای خود رای و اعتماد دست و پا کند. اما اینها مشکل و موضوع اصلی مردم نیست. ضمن اینکه اگر دولتی ها از جمله آقایان جهانگیری و روحانی تخلفی انجام داده‌اند باید سیستم قضائی به آن رسیدگی کند.
او عنوان کرد: شکی نیست که دولت یازدهم نواقصی دارد و انتقادهایی به آن وارد است. البته نواقص مختص این دولت یا دولت بعدی نیست و هر فردی به عنوان رئیس جمهور وارد پاستور شود قطعا مورد انتقاد قرار می گیرد اما در انتخابات مسئله اصلی انتقادها نیست. بلکه انتخاب ها اهمیت دارند و فاصله آقا روحانی با کاندیدای طرف مقابل بسیار زیاد است انتخاب طرف مقابل تبعات سنگین اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و... دارد.
عبدی در پایان تاکید کرد: به عقیده من حضور در انتخابات به معنی رای دادن به یک نفر نیست. رای من و هر فرد از ملت ایران رنگ او است. ما باید بدانیم که انتخابات مانند بوم نقاشی است و هرفردی با حضور و رای خود رنگی بر این بوم می زند و نقاشی می کند. اینگونه نیست که ما انسان‌های منفعلی باشیم و رای دادن مانند کمک گذری به یک فقیر باشد. به همین دلیل لازم است که همه در انتخابات حضور داشته باشند. علاوه بر این نباید فراموش کنیم که تمامی انتخابات‌های چند دهه اخیر در سرنوشت کشور تاثیر گذار بود و جدا از اینکه کدام مفید بود و کدام مخرب، همه تاثیرگذار بودند.
مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy