Monday, May 22, 2017

صفحه نخست » اولین نشست خبری روحانی: همانجور که در انتخابات با مردم رفتار کردید در این ۴ سال هم رفتار کنید

q7w2552zdd-small.jpgبه گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حسن روحانی در اولین نشست خبری خود پس از دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری عنوان کرد: بسیار خوشحالم که امروز از طریق رسانه‌های جمعی می‌توانم با ملت بزرگ ایران صحبت کنم ملت بزرگی که بزرگترین حضور خود را در ۲۹ اردیبهشت به نمایش گذاشت. ۴۲ میلیون جمعیت که اگر همه آنهایی که در صف بودند رای‌شان اخذ می‌شد، انتخابات ما به ۴۵ میلیون رای می‌رسید.

هیچ جناح و تفکری قابل حصر نیست

او افزود: این حضور در تاریخ ایران بی‌نظیر بود مردم با این حضور و انتخاب خواستند بگویند که در کشور ما تکثر به رسمیت شناخته شده است. هیچ گروه و جناح و تفکر و ایده‌ای قابل حصر نیست. همه هستند و حضور دارند و از همه باید برای ساختن ایران پرآوازه بهره بگیریم.

مردم در این انتخابات به درآمد ملی دو و نیم برابری تخیلی «نه» گفتند

روحانی تاکید کرد: در این انتخابات مردم در تراز بالاترین دموکراسی‌های جهان حضور پیدا کردند مردمی که دارای مشکلات اقتصادی هستند و در روستاها با مشکلات زندگی می‌کنند اما به پول نه گفتند مردم به خوبی اعلام کردند ما می‌فهمیم آب شور عطش را کم نمی‌کند مردمی که به فکر اقتصاد بزرگتر هستند به درآمد ملی دو و نیم برابری تخیلی نه گفتند. نه مردم به فریب‌کاران مهم‌ترین بخش آن بود و به کسانی که تلاش کردند به مردم بگویند دین‌شان در خطر است و سند ۲۰۳۰ که ریشه اش به سال ۱۹۹۰ می‌رسد علیه دین مردم است.

همانطور که هفته آخر انتخابات با مردم رفتار کردید در این چهار سال رفتار کنید

من خواهش می‌کنم از همه گروه‌ها و تفکرها والله بالله نشاط نه با دین نه با منافع ملی منافات ندارد. من جمله‌ای میگویم و امیدوارم از این جمله سو استفاده نشود. همان جوری که هفته آخر با مردم رفتار کردید در این چهار سال رفتار کنید. ما در این هفته با مردم برای چه رفتار خوش کردیم؟ برای اینکه بیایند پای صندوق آرا. همین مردم باید کشور را بسازند. همین جور با مردم احترام کنیم. مردم مراقب دین و کشور و اخلاق و خانواده خود هستند. اینها دلسوز هستند. باور کنیم این مردم را.

مردم ما در انتخابات به همه ارگان‌ها گفتند هر کسی به جای خود و به کار خود

او افزود: نه ما هیچ کشوری این سند را امضا نکرده و این سند به منزله اقدام عمل و توصیه است و دولت یازدهم به صراحت نوشته است که آن مواردی را که با قانون و دین و اخلاق ما سازگار نیست نمی‌پذیریم مردم ما متدین هستند و به دین و فرهنگ خود حساس هستند برای همین هم این دروغ‌ها کارگر نیفتاد مردم به تخریب و سخنان غیردقیق نه گفتند و به وحدت و اتحاد و تعادل و تعامل و علانیت آری گفتند. این بسیار مهم بود که مردم ما در این انتخابات به همه ارگان‌ها گفتند هر کسی به جای خود و به کار خود.

مردم ما نمی‌پذیرند یک نهاد ملی به نهاد فروملی و جناحی تبدیل شود

روحانی تاکید کرد: مردم به نیروهای مسلح عشق می‌ورزند، به رسانه‌ها علاقه‌مند هستند به قوای دیگر هم علاقه‌مندند اما نمی‌پذیرند یک نهاد ملی به نهاد فروملی و جناحی تبدیل شود، ما احترام نهادهای خودمان را حفظ خواهیم کرد و اجازه نمی دهیم یک گروه اندک که نهادی متعلق به کل مردم است آنها را مصادره کنند، ولایت فقیه متعلق به کل مردم است متعلق به جای خاصی نیست، سپاه متعلق به کل مردم است.

او گفت: مردم ما به کسانی که می‌خواستند مقام رهبری را مصادره کنند نه گفتند، به کسانی که می‌خواستند سپاه را مال خود کنند نه گفتند، سپاه و بسیج تعلق به کل ملت ایران دارد، مردم خواستند اعلام کنند ما یک ملت هستیم و صدای ما باید شنیده شود، همه مردم ترانه و صدای موسیقی وحدتشان یکسان بود همه اقوام مذاهب و روستایی و شهری مثل هم رای دادند.

مردم ما خواستند بگویند نمی‌توانید یک سلیقه را تحمیل کنید

رییس‌جمهور یادآور شد: چرا وحدت و اعتدال و عقلانیت برای کشور و پذیرفتند؟ مردم می‌دانند اقتصاد بدون وحدت پیشرفت نخواهد کرد بدون رقابت معقول اقتصادی بر مبنای کیفیت محصول امکان‌پذیر نیست، سرمایه‌گذاری اقتصادی مبنای قدرت سیاسی و امنیتی است. مردم ما به برنامه رای دادند و سرمایه‌گذاری در سایه امنیت و آرامش امکان‌پذیر است، تعامل سازنده با جهان بر پایه احساس امنیت امکان‌پذیر است.

او ادامه داد: مردم ما خواستند بگویند نمی‌توانید یک سلیقه را تحمیل کنید، همه باید تابع قانون باشند و فرای قانون نمی‌شناسیم همه سلیقه‌ها محترم است اما تحمیل سلیقه معنا و مفهومی ندارد. مردم انقلاب کردند. این مردم بودند که در خیابان‌ها گفتند استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی این مردم ما بودند که در خیابان‌ها گفتند انقلاب غیر از این سه کلمه نیست، همه انقلابی هستند هیچ کسی حق ندارد انقلاب را به خیمه خود ببرد، انقلاب یک آسمان است که بر سر همه ما است همه به دین و اعتقاد و فرهنگ حساس هستند.

روحانی ادامه داد: این انتخابات یک پیام داشت. مردم خواستند بگویند، مردم قدرت ملی هستند و مردم یعنی فرهنگ ایرانی اسلامیت. مردم را باور کنید، مردم قدرت ملی هستند، مردم یعنی حمیت، مردم یعنی دموکراسی، زنانمان و جوانان را باور کنیم، اقواممان را باور کنیم، مرزنشینان‌مان را باور کنیم.

قبل از ۱۰۰ روز برخی وعده‌های خود را آغاز می‌کنیم

او با اشاره به برنامه برای جوانان گفت: در برنامه ۱۰۰ روزه در این رابطه قول دادم و در زمینه کارورزی حتما این اقدام را انجام می‌دهم و چندین طرح دادیم که ممکن است تا قبل از ۱۰۰ روز تا طی آن مدت این طرح‌ها را آغاز کنیم.

رییس‌جمهور با اشاره به سفرهای استانی گفت: در هر استانی که در این اواخر سفر کردیم طرح‌هایی مطرح شد که در آنها استانداران میزان اشتغال را گزارش دادند و امیدواریم به هدف برنامه خود که ایجاد ۹۵۵ هزار شغل است دست یابیم و تلاش می‌کنیم به پاس ملت و جوانان عمل کنیم.

نسبت به حقوق تک تک شهروندان ایرانی مسئول هستم

روحانی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه حکم برهم زدن نظم عمومی چیست اینکه چرا در مورد حصر صحبت نمی‌کنید، گفت : ما همه باید در پی اجرای مقررات در کشور باشیم. قوه قضاییه و مجریه و مقننه هر کدام مسئولیت‌هایی دارند ما در چارچوب قانون اساسی حرکت می‌کنیم من نسبت به حقوق تک تک شهروندان ایرانی مسئول هستم. حتی خارج از کشور. هرجا ببینم حق یک ایرانی در خارج و داخل مورد تعرض قرار گرفته در حد توان این کار را می‌کنم حتی در قوه قضاییه هم از طریق دادگستری و مکاتبه مستقیم و جلسات روسای یک قوه این را دنبال می‌کنم یکی از اهداف ما اجرای منشور حقوق شهروندی است و همه باید دست به دست هم دهیم و آن را اجرا کنیم در این زمینه حق همه مردم برای ما حائز اهمیت است.

درباره سند ۲۰۳۰ سه وزیر دولت یازدهم به رهبری نامه نوشتند

رییس‌جمهور در خصوص برنامه تقویت آموزش و پرورش در دولت دوازدهم گفت: راجع به سند ۲۰۳۰ وزرای ما نامه‌ای به رهبر نوشتند وزرای خارجه و علوم و آموزش پرورش این مساله را توضیح دادند که جمهوری اسلامی تحفظ خود را اعلام کرده و گفته چیزی اگر خلاف فرهنگ ملی و اسلام باشد ما به آن توجه نمی‌کنیم و من قبلا هم گفتم علی‌الظاهر گزارش‌هایی به ایشان داده بودند که اشتباه بوده الان هم اطمینان می‌دهم که این سند توصیه‌ای است و آنچه باید به مجلس برود برای تصویب خواهد رفت.

او افزود : فرهنگ و آموزش و پرورش برای ما مهم است. ما همه توان خود را به کار می‌بریم. من بسیار متاسف هستم از کسانی که در انتخابات سوءاستفاده کردند. من گفتم هرچه به من تهمت زدند من می‌گذرم خدا از گناه ما می‌گذرد ما هم از دیگران می‌گذریم. اما نسبت به ۲۰۳۰ نمی‌گذرم چون به دین و معلمان ما توهین کردند. به روستاها و حاشیه شهرها رفتند و دروغ گفتند. من در حوزه زندگی کردم و بزرگ شدم. اینها یک عده از طلبه‌های جوان ما را تحریک کردند. بلندگو دست آنها دادند و در روستاها تبلیغ کردند و گفتند وا دینا وا اسلاما. این دولت می‌خواهد دین شما را نابود کند

او مثالی در این خصوص زد و گفت : مثل آن وقتی که برق آمده بوده در حرم امام علی یک آقایی بالای منبر رفت و گفت دین از بین رفت. سیم دارند می‌کشند روی حرم حضرت علی. حالا یک عده به جای سیم ۲۰۳۰ را بهانه کردند. کار زشتی کردند. خدا از گناه این‌ها بگذرد. مردم نیز بگذرند. معلمان خودشان می‌دانند. اما من نمی‌گذرم.

اگر مالیات نمی‌دهیم باید دلیل آن به صورت واضح بیان شود

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد اینکه برخی از مدیران دولت از سایه سنگین نهادهای فراقانونی شکایت داشته‌اند چه مشکلی وجود دارد که دولت از برخورد و معرفی این نهادها افراد پرهیز می‌کند، گفت: دو کار اساسی باید انجام دهیم یکی این که اقتصاد را باید به مردم واگذار کنیم البته معتقدم مسائل فرهنگی و اجتماعی را هم باید به دست مردم دهیم لذا مردم بهتر از دولت و خصولتی‌ها عمل می‌کنند و در این دولت باید تلاش مضاعف در این زمینه صورت گیرد.

او با تاکید بر بحث شفافیت گفت: باید همه چیز شفاف باشد اگر مالیات می‌دهیم باید بگوییم چقدر مالیات می‌دهیم و اگر هم مالیات نمی‌دهیم باید دلیل آن به صورت واضح بیان شود.

خیلی حرف‌ها را در این ۴ سال بیان نکردم

روحانی بیان کرد: اقتصاد ما یا عمومی یا دولتی و یا خصوصی است بنابراین باید بگویند چقدر حقوق می‌گیرند و بحثی که در رابطه با پول‌های نامتعارف مطرح بود غیرمنصفانه عنوان شد لذا در کل ۲۳ میلیارد بود که باید آن را برگردانیم ولی باید در جای دیگر هم می‌گفتیم که حقوق نهادها یا خصولتی‌ها چقدر بود.

او ادامه داد: خیلی حرف‌ها در این ۴ سال بیان نکردم و بیان نمی‌کنم و آن به دلیل برقراری آرامش جامعه به خاطر دین و ملت و مردم است و به زودی لایحه‌هایی در زمینه شفافیت به مجلس ارائه خواهیم داد.

رییس جمهور در پاسخ به اینکه چگونه می‌خواهیم در منطقه ثبات ایجاد کنیم و مبارزه با تروریسم را تا کجا ادامه می‌دهید، گفت: تروریسم معضل بزرگی است و اولین ملتی که بعد از فلسطین گرفتار تروریسم شد ایران بود و ۱۷ هزار نفر از جوانان ما را کشتند و هیچ کس مثل ما قربانی تروریسم نیست و همچینن تجربه مبارزه با تروریسم را ندارد .

با سیاست‌های آمریکا مشکل داریم

او تاکید کرد: با ملت آمریکا دشمن نیستیم بلکه با سیاست‌های آمریکا مشکل داریم و امیدواریم آمریکا دست از خشونت علیه ملت‌ها بردارد .

روحانی در رابطه با روابط با چین گفت: با چین روابط خوبی داریم و مردم ما با چین و کالاهای چین مخالف نیستند بلکه کالای کم کیفیت مردم را آزار می‌دهد که امیدواریم با توانمند شدن تولید ملی از این مساله نجات پیدا کنیم و روابط ما با چین به سمت روابط استراتژیک برود.

رییس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه در برنامه مکتوب در دوره تبلیغاتی انتخابات ریاست جمهوری به ارتقای ۵ برابری درآمد دهک‌های پایین اشاره کردید منتقدان گفتند که این یک وعده انتخاباتی است و عملی نخواهد شد، گفت: دریافتی افراد دهک‌های پایین که وضعیت خوبی ندارند از سال گذشته در دستور کار دولت قرار گرفت که البته دریافتی آنها نسبت به سال‌های گذشته بیش سه برابر افزایش داشته است و ما قول دادیم تا پایان دولت این حقوق‌ها پنج برابر شود و قبل از انتخابات ۱۴۰۰ فقر را در کشور ریشه‌کن کنیم.

مردم پاسخ اهانت‌های مطرح شده در مناظره‌ها را دادند

رییس جمهور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا قصد شکایت از نامزدهایی که در دوران مناظرات به او تهمت زده‌اند دارد یا خیر عنوان کرد: به هر حال یک سری از حرف‌ها در مناظرات گفته می‌شود که ناصحیح است اما ما قضاوت را به مردم می‌سپاریم بهترین قاضی بعد از خدا وجدان عمومی است قوه قضاییه نوبت سوم است .

او خاطرنشان کرد: خدا به وقت جواب آنها را داد و مردم نیز با حضور در پای صندوق‌های رای پاسخ اهانت آنها را دادند.

برخی در انتخابات گفتند موسیقی سطح پایین را دوست دارند

روحانی در پاسخ به سوال دیگر درباره تغییر وزیر ارشاد و بها دادن به موسیقی و سینما گفت: یکی از آثار این انتخابات صلح با موسیقی بود منتهی عده‌ای موسیقی سطح پایین آن را دوست دارند اما ما اینگونه نیستیم موسیقی، فرهنگ و تئاتر بخش‌هایی هستند که متعلق به مردم ایران است .

او تاکید کرد: حتما دولت یازدهم حمایت ویژه‌ای از اصحاب فرهنگ خواهد کرد. قطعا فضا بهتر خواهد شد همانطور که در دولت یازدهم ما فضای بازتری برای ادامه راه هنرمندان ایجاد کردیم قطعا به آن ادامه خواهیم داد.

خواست ملت و دستور رهبری را هم پیگیری خواهیم کرد

روحانی ابراز امیدواری کرد با ادامه آتش بس و مقابله با داعش فضایی را فراهم کنیم تا مردم سوریه بتوانند برای آینده خود تصمیم بگیرند. ایران تمام تلاش خود را برای صلح و ثبات سوریه انجام خواهد داد.

رییس جمهور درباره اینکه چه برنامه‌ مشخصی برای وادار کردن آمریکایی‌ها به تن دادن به مفاد برجام و رفع تحریم‌های بانکی دارد، اظهار کرد: اگر طرف مقابل ما به تعهد خودش در برجام عمل نکند و آن را نقض کند، ما حتما به آن پاسخ خواهیم داد. خوشبختانه ‌آمریکایی‌ها در روزهای اخیر تحریم‌ها ‌را لغو کردند که اگر نمی‌کردند نقض برجام بود. خوشبختانه و علیرغم تمام شعارهایی که می‌دادند آمریکایی‌ها این کار را انجام دادند.

منتخب ملت در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه تحریم‌‌های مربوط به هسته‌ای برداشته شده است، اضافه کرد: در بحث‌ بانکی همه تحریم‌ها هسته‌ای نبوده و مسائل دیگر نیز دخیل بوده که در حال پیگیری هستیم. برخی مشکلات رفع شده و ما راه را ادامه خواهیم داد. اگر خواست ملت و دستور رهبری باشد آن را هم پیگیری خواهیم کرد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy