Friday, May 26, 2017

صفحه نخست » وزارت خارجه ایران: برنامه موشکی خود را ادامه می‌دهیم

Iran-missle022.jpgدر پی درخواست توقف برنامه موشکی ایران از سوی آمریکا و در حالی‌که اعلام راه‌اندازی سومین کارخانه زیرزمینی تولید موشک بالستیک در ایران حساسیت‌ها را برانگیخته و برنامه موشکی ایران موجب تصویب لایحه تحریم این کشور در سنای آمریکا شده، ایران همچنان بر ادامه برنامه موشکی خود پافشاری می‌کند.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز جمعه ۵ خرداد سخنان رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا در عربستان سعودی درباره برنامه موشکی ایران را «پوچ، بی‌دلیل، دروغ و فریبکارانه» خواند.

او گفت: «این اظهارات درباره برنامه موشکی کشورمان بیجا و غلط است؛ ما در چارچوب سیاست‌های ملی، برنامه‌های دفاعی خودمان را که برنامه‌ای بازدارنده و کمک‌کننده به ثبات و امنیت در منطقه و مبارزه با تروریسم است با قوت و شدت تمام ادامه خواهیم داد و اجازه نمی‌دهیم دیگران در این خصوص صحبت کنند.»

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، شنبه ۲۰ مه / ۳۰ اردیبهشت در نشست خبری مشترک با عادل الجبیر، همتای سعودی خود در نخستین واکنش به پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران گفت: «امیدواریم که روحانی از دور دوم ریاست جمهوری خود برای برچیدن شبکه تروریسم ایران، حمایت مالی و تدارکاتی و انسانی از آن و توقف هرآن‌چه به این نیروهای بی‌ثبات کننده در منطقه می‌دهد، استفاده کند.»

تیلرسون همچنین افزود: «امیدواریم که او به آزمایش‌ موشک‌های بالستیک پایان دهد.»

حسن روحانی دوشنبه یکم خرداد در نخستین نشست خبری خود پس از انتخاب مجدد به‌عنوان رئیس جمهوری، در پاسخ به سئوالی درباره سخنان تیلرسون گفته بود: «این حرف‌ها رؤیاسازی آن‌هاست. مردم ما برای رفع نیازهای خود نه از کسی می‌پرسند و نه از کسی اجازه می‌گیرند. مردم ما تصمیم گرفتند که مقتدر باشند و موشک و سلاح ما برای صلح است و اگر ساخته نشود یک عده دچار اشتباهات محاسباتی می‌شوند که قبلاً هم شدند و در منطقه آشوب آفریدند.»

روحانی افزوده بود: «مسئولان آمریکا بدانند که ما هر زمان به آزمایش موشک نیاز داشته باشیم، تست می‌کنیم و منتظر آنان نخواهیم نماند. ما برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ را پذیرفتیم که قدرت دفاعی‌مان را از دست ندهیم و آن را حفظ کنیم. من به آن آقا می‌گویم که برود و قطعنامه ۲۲۳۱ را بخواند.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز روز جمعه در این‌باره گفت: «کشورهایی مروج تروریسم و افکار افراطی برای جهانیان مشخص هستند و با این سخنان نمی‌توان آن‌ها را تطهیر و به شکل دیگری معرفی کرد.»

بهرام قاسمی تأکید کرد که ایران «حق صحبت در این خصوص را به دیگران» نخواهد داد زیرا در چهار دهه گذشته شاهد حوادث متعدد، از جمله جنگ هشت ساله با عراق بوده است که دیگران هرگز حاضر نمی‌شدند به ایران سلاح بفروشند.

این سخنان در حالی بیان می‌شود که روز گذشته، پنج‌شنبه ۴ خرداد، سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوا فضای سپاه پاسداران از راه‌اندازی سومین کارخانه زیرزمینی تولید موشک بالستیک در خاک ایران خبر داد.

در پی آن اعلام شد که کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا لایحه‌ای را تصویب کرده که ایران را به دلیل برنامه موشک‌های بالستیک این کشور، کمک‌رسانی‌های نظامی و برون‌مرزی ایران به گروه‌های تروریستی و شبه‌نظامی و فعالیت‌های سپاه پاسداران، تحریم اقتصادی و تسلیحاتی می‌کند.

این لایحه بعد از ظهر پنج‌شنبه با ۱۸ رأی موافق و سه رأی مخالف به‌تصویب رسید.

سناتورهای جمهوری‌خواه و دموکرات در آمریکا پس از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری بارها از رزمایش‌های موشکی ایران انتقاد کرده‌اند. آن‌ها اعلام کرده‌اند که اگر برنامه موشکی ایران ادامه پیدا کند، تحریم‌های بیشتری را علیه ایران اعمال می‌کند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy