Monday, May 29, 2017

صفحه نخست » تب کریمه کنگو در ایران: ۳۱ مبتلا و ۳ فوتی

Tab_Krimeh_kongo.jpgزمانه ـ دکتر محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ایران از مرگ سه نفر در کشور بر اثر ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو خبر داد.

به‌گزارش خبرگزاری مهر، محمد مهدی گویا دوشنبه ۸ خردادماه ضمن اعلام این خبر گفت ۳۱ نفر نیز تا کنون به این بیماری مبتلا شده‌اند.

بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، بیماری‌ای شدید با درصد مرگ و میر بالاست که شیوع جغرافیایی آن در مناطق وسیعی از آفریقا تا خاورمیانه و حتی اروپای مرکزی است و علائم آن پس از چند روز بهبود می‌یابد. انسان از چند طریق ممکن است به این بیماری مبتلا شود. طریق اول نیش کنه آلوده به ویروس است. حتی له‌کردن کنه حامل ویروس روی پوست هم می‌تواند سبب انتقال بیماری شود. راه دوم قرار گرفتن در معرض خون و بافت‌های آلوده حیوانات یا دام‌های بیمار است. ویروس این بیماری معمولاً در حیوانات باعث مرگ و میر نمی‌شود.

محمدمهدی گویا بیشترین افراد مبتلا به بیماری تب کریمه کنگو در ایران را ساکنان مرزهای شرقی و غربی کشور که دام‌های قاچاق به آن‌ها وارد می‌شوند دانست.

او گفت «افرادی که با دام زنده در ارتباط هستند، بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند» و مردم گوشت قرمز را باید از مراکز مطئمن و معتبر خریداری کرد.

بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو نخستین‌بار در شبه‌جزیره کریمه در زمان شوروی سابق مشاهده شد. چند سال بعد مشابه این بیماری در کشور آفریقایی کنگو رخ داد. تا این‌که در سال ۱۹۶۹ دانشمندان عامل بروز این بیماری را کشف کردند و با توجه به آن‌که اولین موارد بروز بیماری در دو منطقه کریمه و کنگو بود نام بیماری و عامل بروز آن را ترکیبی از نام این دو منطقه گذاشتند.

در روزهای اخیر، گروهی از کارگران یک کشتارگاه در زاهدان، مرکز استان سیستان و بلوچستان به دلیل رعایت‌نشدن شرایط سلامت و ایمنی محل کار به آن مبتلا شدند.

افزون بر این گفته می‌شود که یک سلاخ در بندرعباس و یک قصاب در اصفهان بر اثر آلودگی به ویروس این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

همچنین کمتر از دو هفته پیش یک جوان از اهالی شهر دیزیچه در شهرستان مبارکه اصفهان بر اثر ذبح یک گوسفند و نیش کنه از این دام به ویروس تب کریمه کنگو مبتلا شد و سپس جان باخت. بر اساس گزارش سایت خبرآنلاین، جسد این قربانی بدون حضور مردم و با تدابیر بهداشتی شدید دفن شد.

حسین عرفانی، رئیس اداره بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت، پیش از این گفته بود که سال گذشته ۶۲ نفر به این بیماری مبتلا شدند که شش نفر از آن‌ها جان باختند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy