Tuesday, May 30, 2017

صفحه نخست » ترامپ آلمان را به اعمال فشارهای اقتصادی تهدید کرد

fydgz_small.jpgرادیو بین المللی فرانسه، در پی انتقادهای شدید رهبران سیاسی برجسته آلمان از سیاست‌های دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در یک پیام تویتری، آلمان را به اعمال فشار برای کاهش صادرات و افزایش سهم ناتو تهدید کرد. وی بامداد امروز نوشت: «ما تفاوت زیادی در میزان معاملات خود با آلمان داریم و آن‌ها برای ناتو و ارتش، بسیار کمتر می‌پردازند. این برای آمریکا بد است و تغییر خواهد کرد».

دونالد ترامپ در آستانه نشست "گروه ٧" در ایتالیا، با بیان جمله «آلمانی‌ها بد هستند، خیلی بد»؛ رسانه ها و محافل سیاسی آلمان را به شدت علیه خود برانگیخت.


در پی این ماجرا، "آنگلا مرکل" یک روز پس از نشست سران "گروه ٧"، در مصاحبه ای به صراحت اعلام کرد که «آمریکا در دوران ترامپ دیگر شریک و دوست قابل اعتمادی برای اروپا نیست و اروپا باید بکوشد سرنوشت خود را بدون اتکا به واشنگتن در دست بگیرد».
خانم مرکل این سخنان را بامداد روز سه شنبه ٣٠ مه نیز تکرار کرد.

در این میان، "مارتین شولتس" رقیب سوسیال‌دموکرات آنگلا مرکل در انتخابات سپتامبر امسال نیز وارد صحنه شد و دوشنبه شب در اجتماع اعضای حزب خود در برلین، ضمن انتقاد شدید از دونالد ترامپ گفت: «زمان حکم می کند که ما با هرچه در اختیار داریم در برابر این مرد بایستیم».

وی افزود: «اروپا بهترین نگهبان دموکراسی، اقتصاد و همکاری‌های اجتماعی است».

"زیگمار گابریل" قائم مقام صدراعظم و وزیرخارجه آلمان، پا را از این هم فراتر نهاد و صبح سه شنبه ٣٠ مه در مصاحبه ای با روزنامه آلمانی "راینشر پست" گفت: «هرکس در برابر سیاست آمریکا سکوت کند مقصر است».
قائم مقام صدراعظم آلمان افزود: «کسی که با حفاظت کمتر از محیط زیست به گرمایش زمین سرعت می‌بخشد، جنگ ‌افزارهای بیشتری به مناطق بحرانی می‌فروشد و مایل نیست تنش‌های مذهبی را به صورت سیاسی حل کند، صلح را در اروپا به خطر می اندازد».
آقای گابریل به صورت غیرمستقیم به معامله ٣٠٠ میلیارد دلاری جدید فروش تسلیحات به عربستان سعودی اشاره داشت که قرارداد آن در دیدار ترامپ از ریاض به امضا رسید.

وزیر خارجه آلمان، در بخش دیگری از مصاحبه خود با "راینشر پست" گفت: «سیاست کوتاه‌بینانه دولت آمریکا، با منافع اتحادیه اروپا تعارض دارد و باید با آن مقابله کرد».

در پی انتقادهای گسترده رهبران سیاسی و رسانه های آلمان علیه دونالد ترامپ که رئوس آن در بیشتر رسانه‌های آمریکائی نیز منعکس شد، ترامپ در نخستین ساعات روز سه شنبه ۹ خرداد/ ٣٠ مه به وقت آمریکا، در تویتر تهدید کرد که جلوی مازاد صادرات آلمان به آمریکا را خواهد گرفت و این کشور را به افزایش بودجه نظامی خود مجبور خواهد کرد.

صادرات آلمان به آمریکا در سال گذشته میلادی ۵٩ میلیارد دلار بیش از واردات این کشور از آمریکا بود.
دونالد ترامپ اصرار می‌ورزد که دولت آلمان باید بودجه نظامی خود را از ١٫٣ درصد فعلی به ٢ درصد تولید ناخالص ملی خود افزایش دهد. اما رهبران آلمان حاضر به پذیرش این پیشنهاد نیستند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy