Wednesday, May 31, 2017

صفحه نخست » تشکر قوه قضائیه از رئیسی؛ برخلاف سال ۸۸ حلاوت انتخابات تلخ نشد

Mohseni-Egehei-290117.jpgزمانه ـ محسنی اژه‌ای اعلام کرد که پرونده‌های انتخاباتی پس از انتخابات توسط قوه قضائیه بررسی می‌شود. او از نقش سپاه پاسداران، نیروهای امنیتی و صدا و سیما در انتخابات تقدیر کرد و از این‌که ابراهیم رئیسی، کاندیدای اصولگرایان به نتایج انتخابات تمکین کرد و «قانونمدار» ماند از او نیز تمجید کرد.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگو و معاون اول قوه قضائیه ایران روز چهارشنبه ۱۰ خرداد در نشست خبری خود گفت رسیدگی به تخلف در انتخابات برعهده نهادهای مربوطه است اما جرمی اگر رخ داده باشد وظیفه قوه قضائیه است که به آن رسیدگی کند.

محسنی اژه‌ای پرونده‌های موجود در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را به چهار دسته تقسیم و آن‌ها را چنین تشریح کرد: پرونده‌های مربوط به ستادهای انتخاباتی، پرونده هواداران نامزدها، پرونده‌ مربوط به خود نامزدها در قبل از انتخابات، دوران انتخابات و پس از آن، و پرونده مجریان و ناظران انتخاباتی. او گفت در این زمینه‌ها اگر گزارشی دریافت شود قوه قضائیه آن‌ها را پیگیری خواهد کرد.

شورای نگهبان در بیانیه سه‌شنبه شب خود در تأیید صحت انتخابات ریاست جمهوری ۱۲ مورد تخلف انتخاباتی را برشمرده و اعلام کرده بود که متخلفان را به قوه قضائیه معرفی کرده است.

شورای نگهبان محورهای مهم مورد شکایت و ادعای نامزدها را «کمبود تعرفه، تأخیر در شروع رأی‌گیری، اخلال در روند رأی‌گیری به دلیل توقف یا کندی دستگاه احراز هویت، عدم صدور کارت نماینده نامزدها، عدم رعایت بی‌طرفی در آگهی نمودن اسامی نامزدها، تعطیلی زودهنگام شعب، تبلیغ به نفع نامزدها، استفاده از امکانات دولتی، جانبداری و دخالت برخی مقامات در امر انتخابات، تطمیع، تهدید، خرید و فروش آراء، مخدوش بودن تعرفه‌ها در برخی صندوق‌ها (بدون مهر بودن تعرفه‌ها، عدم درج مشخصات رأی‌دهنده و یا فقدان اثر انگشت، و ممانعت از حضور نماینده نامزدها در شعب)» دانسته بود.

در روزهای گذشته دادستان عمومی و انقلاب برخی شهرستان‌های ایران نیز از بازداشت متخلفان انتخاباتی خبر داده بودند.

محسنی‌اژه‌ای در نشست خبری خود از نیروهای امنیتی و قضایی، از وزارت اطلاعات، سپاه پاسداران، نیروی انتظامی و همچنین قوه قضائیه به‌دلیل نقش‌شان در انتخابات تشکر کرد و از صدا و سیما که به‌گفته او «با برنامه‌های متنوع و اطلاع‌رسانی خوب و سرویس‌دهی یکسان به همه نامزدها در مشارکت مردم نقش مؤثری ایفا کرد» نیز تقدیر کرد.

سخنگوی قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنان خود بدون نام بردن از ابراهیم رئیسی، کاندیدای اصولگرایان در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، از او نیز تشکر کرد. اژه‌ای گفت: «گرچه یکی از کاندیداهایی که رأی لازم را برای انتخاب شدن به‌عنوان رئیس‌جمهوری نیاورد، رأی بالایی داشت، اما پس از نظر شورای محترم نگهبان و تأیید انتخابات، آن رفتاری که انتظار از ایشان و شایسته بود از خود نشان داد و تمکین کرد.»

او این تمکین را «برخلاف سال ۸۸» دانست که به‌گفته او «کسانی با زیرپا گذاشتن قانون حلاوت و شیرینی انتخابات را در کام مردم تلخ کردند». اشاره محسنی اژه‌ای به اعتراضات گسترده مردمی پس از انتخابات بحث‌برانگیز دهمین دوره ریاست جمهوری است که در آن محمود احمدی‌نژاد پیروز اعلام شد. این اعتراضات ماه‌ها ادامه یافت و در جریان آن چندین نفر کشته و صدها نفر دستگیر شدند.

محسنی اژه‌ای گفت: «این بار نامزدهایی که رأی نیاوردند با قانونمداری و التزام به قانون انتخابات را پذیرفتند و این حلاوت و شیرینی انتخابات باقی ماند و دشمن هم نتوانست سوء استفاده کند و زیانی نیز از این ناحیه وارد نشد.»

در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اصولگرایان شکست خوردند و بیشترین انتقادها را از تخلفات انتخاباتی داشتند. حتی ابراهیم رئیسی از «مهندسی انتخابات» سخن گفته بود.

سخنگوی قوه قضائیه در حالی از ابراهیم رئیسی تمجید کرده است که صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه دو روز پیش، دوشنبه ۸ خرداد، به حسن روحانی به‌دلیل طرح مسئله رفع حصر رهبران جنبش سبز در کارزار انتخاباتی خود تاخته بود. او گفته بود که در پشت پرده تلاش‌هایی برای رفع حصر محصوران انجام می‌شود و از این تلاش‌ها بوی «فتنه» می‌آید. او رسانه‌های طرفدار دولت را تهدید کرد که اگر این موضوع را پیگیری کنند، تحت پیگرد قضائی قرار می‌گیرند.

صادق لاریجانی بدون نام بردن از حسن روحانی گفته بود: «نقل کرده‌اند که کاندیدایی در جمع هواداران خود خطاب به آنان گفته است که ما آمده‌ایم حصر را بشکنیم. شما چه کاره‌اید که بخواهید حصر را بشکنید؟»

میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی، رهبران اعتراض‌ها به انتخابات ریاست جمهوری ۸۸، که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و نزدیکان او از آن‌ها به‌عنوان «سران فتنه» نام می‌برند، از بهمن‌ ۸۹ بدون محاکمه در حصر خانگی به‌سر می‌برند.

رئیس قوه قضائیه یک بار دیگر یادآوری کرد که حتی اگر از محصوران رفع حصر شود، قوه قضائیه آن‌ها را محاکمه می‌کند.

در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری حسن روحانی با کسب ۲۳ میلیون و ۵۴۹ هزار و ۶۱۶ رأی (۵۷٫۱۳ درصد) پیروز شد. ابراهیم رئیسی ۱۵ میلیون و ۷۸۶ هزار و ۴۴۹ رأی (۳۸٫۳۰ درصد) به‌دست آورد و نفر دوم شد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy