Wednesday, May 31, 2017

صفحه نخست » «آتنا دائمی به اعتصاب غذای خود پایان داد»

Atena_Daemi.jpgزمانه ـ پدر آتنا دائمی در توئیتر اعلام کرده که حکم برائت دخترانش صادر شده و به همین جهت آتنا دائمی، فعال مدنی هم سرانجام بعد از ۵۰ روز به اعتصاب غذای خود در زندان اوین پایان داده است.

حسین دائمی، پدر فعال مدنی در توییتر خود نوشت:

«ایستاده چون کوه استوار، چون موج دریا خروشان ،پیروز میدان آتنا ،آتنا ایستاد و پیروز شد در این جنک نابرابر ، و حکم برائت خود و خواهرانش راگرفت.»

آتنا دائمی اعتصاب غذای خود را از روز ۱۹ اردیبهشت و در اعتراض به حکم خوهرانش هانیه و انسیه دائمی آغاز کرد. دادگاه کیفری استان تهران ۲۳ اسفند ۹۵ هانیه و انسیه را به اتهام «توهین به مأموران هنگام انجام وظیفه» به سه ماه و یک روز حبس تعلیقی محکوم کرده بود.

آتنا دائمی هم که پیش از این به اتهام «تبلیغ علیه نظام، توهین به مقدسات و توهین به رهبر ایران» به هفت سال زندان محکوم شده بود، از آذر سال گذشته در زندان اوین محکومیت خود را می‌گذراند.

آتنا دائمی فعال مدنی زندانی از ۱۹ فروردین‌ماه در اعتراض به صدور حکمی جدید برای خود و دو خواهرش در اعتصاب غذاست.

وی در تاریخ ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ در دادگاهی به ریاست قاضی مقیسه، قاضی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران، به دلیل فعالیت‌های مدنی مسالمت‌آمیز، به اتهام «تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، توهین به رهبری، توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی و اختفای ادله جرم» به ۱۴ سال زندان محکوم شد.

مصادیق اتهاماتی که آتنا به خاطر آن به زندان محکوم شده شامل «انتشار پست‌هایی در فیس‌بوک در انتقاد از اعدام‌ها، دیوارنگاری در نقد اعدام، حضور در آرامگاه کشته‌شدگان انتخابات سال ۱۳۸۸ و اطلاع‌رسانی درباره زندانیان سیاسی» می‌شود.

حکم وی در نهایت در دادگاه تجدید نظر به ۷ سال تقلیل یافت اما فروردین ماه سال جاری دادگاهی در تهران آتنا و خواهرانش انسیه و هانیه دائمی را برای پرونده‌ای جدید به سه ماه و یک روز زندان محکوم کرد که اعتراض به این موضوع باعث شروع اعتصاب غذای آتنا دائمی شده است. دلیل این محکومیت «توهین به مأمورین در حین انجام وظیفه» عنوان شده ولی پیشتر دادگاهی در تهران هرسه نفر را به دلیل اینکه ماموران لباس‌شخصی حاضر به نشان دادن کارت شناسایی نشده بودند تبرئه و پرونده را مختومه اعلام کرده بود.

یکی از خواهران آتنا دائمی در این خصوص به سازمان حقوق بشر ایران گفت: "آتنا در شرایط بسیار وخیمی بسر می‌برد، حدود یک هفته بود که به همراه شربت معده می‌توانست روزی یک لیوان آب هم بخورد، اما دو روز است که معده آب و شربت را هم پس میزند. فشار خون وی بسیار پایین آمده و به شدت وزن از دست داده. آتنا باید با توجه به دستور پزشک متخصص کلیه بستری و درمان شود ولی مسئولان از اعزام وی جلوگیری می‌کنند."

همچنین طی روزهای گذشته اخبار نگران کننده‌ای از وضعیت نرگس محمدی، نائب رییس کانون مدافعان حقوق بشر منتشر شده است.

کانون مدافعان حقوق بشر در این خصوص نوشت، نرگس محمدی روز یک‌شنبه ۷ خرداد ماه در پی خون‌ریزی شدید رحم، از زندان به بیمارستان منتقل و روز دوشنبه تحت عمل جراحی قرار گرفت.

پیش از این پزشکان متخصص اعلام کرده بودند که خانم محمدی به دو بیماری آمبولی ریه و فلج عضلانی مبتلا است؛ دو بیماری که در فضای زندان و محیط‌های تنش‌زا تشدید شده و در نهایت در پی بی‌توجهی می‌توانند جان بیمار را به خطر بیاندازند.

نرگس محمدی که آخرین بار ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۳۹۳ بازداشت شده است یکی از فعالان حقوق بشر سرشناس و از اعضای گروه لگام (لغو گام به گام اعدام) محسوب می‌شود.

وی به اتهامات تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی و تشکیل و اداره گروه لگام (لغو گام به گام اعدام) در مهرماه ۱۳۹۵ به ۱۶ سال حبس محکوم شد که ۱۰ سال از این حکم بر اساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی اجرا می‌شود. وی پیشتر نیز به ۶ سال زندان محکوم شده بود که این محکومیت در تاریخ ۲۵ اسفند ماه ۱۳۹۵ به اتمام رسید.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy