Friday, Jun 2, 2017

صفحه نخست » آیا کاخ "ورسای تهران" به مسجد تبدیل می‌شود؟

y3uk555i2k-small.jpgدویچه وله - بنایی که به "ورسای تهران" معروف بود قرار است از سوی مالک نیمه‌خصوصی‌اش به یک مجموعه مذهبی فرهنگی تبدیل شود. مالک این ملک موسسه خصوصی وابسته به "ستاد اجرایی فرمان امام" و زیر نظر رهبری است.

در انتهای شمالی بزرگراه جُردن در تهران کاخی قرار دارد که با الگوی یکی از کاخ‌های مجموعه ورسای به نام "پتی تریانو" ساخته شده است. صاحب اولیه و سازنده‌ی این کاخ حبیب‌الله ثابت معروف به ثابت پاسال موسس اولین سازمان رادیو و تلویزیون ایران بود.

این کاخ پس از انقلاب از سوی "بنیاد شهید" مصادره و پس از مدتی به یک بانک خصوصی به نام "بانک آینده" فروخته شد. از آنجا که ظاهرا سازمان میراث فرهنگی به نامه‌های این بانک برای تغییر کاربری یا تخریب این ساختمان پاسخی نداده "بانک آینده" عطای این ملک را به لقایش بخشیده و آن را به یک موسسه نیمه‌خصوصی فروخته است. این موسسه زیرمجموعه "ستاد اجرایی فرمان امام" است که از مجموعه‌های تحت نظر رهبری است.

مالک کنونی این قصر طرحی برای تخریب آن که به ادعای او "ملکی بی‌هویت و متروکه" است دارد و می‌خواهد یک مجتمع بزرگ مذهبی فرهنگی به جای آن بنا کند.

این مجموعه شامل یک مسجد بزرگ، سالن‌های ختم و برگزاری مراسم مذهبی، آشپزخانه بزرگ و رستوران و البته یک پارکینگ چندطبقه برای جلوگیری از ایجاد ترافیک در خیابان‌های اطراف است.

ظاهرا شهرداری تهران هم مجوز لازم را صادر کرده اما "سازمان میراث فرهنگی" به نامه‌هایی که مالک فرستاده و درباره موقعیت تاریخی و اجازه تخریب این ملک سوال کرده پاسخی نداده است.

محمدمهدی تندگویان، نایب رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران، در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویی (ایسنا) ضمن اعلام جزئیات این موضوع گفته است: «مجموع طرح اینگونه نیست که مدعی شویم شهرداری در راستای کسب منافع مالی این پروانه را صادر کرده است، حتی در نقشه‌ای که آورده شده به گسترش فضای سبز نیز توجه شده به گونه‌ای که براساس طرح مذکور، از خیابان تا مسجد با حدود ۶۰ متر عقب‌نشینی آنهم از چهار طرف، فضای سبز پیش‌بینی شده است.»

تندگویان همچنین در دفاع از صاحب ملک متذکر شده که اکنون دو سال است که سازمان میراث فرهنگی این مالک را بدون جواب گذاشته است. به گفته این عضو شورای شهر، مالک می‌توانست در این باغ یک ساختمان ۱۲ طبقه بسازد اما به جای آن تصمیم گرفته مسجد بسازد.

هرچند ظاهرا میراث فرهنگی تا کنون پاسخی به مالک این بنا نداده ولی روز چهارشنبه ۱۰ خرداد، معاون معماری و شهرسازی وزیر راه در نامه‌ای به شهرداری تهران خواستار توقف هرگونه ساخت و ساز در این بنا شد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy