Thursday, Jun 8, 2017

صفحه نخست » مهاجمان به پارلمان چه هویتی دارند و چرا عربی صحبت می کنند؟

چرا عربی؟

اما سئوالی که مطرح می‌شود این است، از آنجا که حمله در ایران صورت گرفته و مخاطب ایرانی است، چرا این دو فارسی صحبت نمی‌کنند؟

یک احتمال می‌تواند این باشد که هدف اصلی گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش)، احیای خلافت اسلامی است. در چنین خلافتی، عرب‌ها در مقام "برتر" قرار داشته‌اند، دستکم از نگاه رسمی و غیرعربها هیچگاه به خلافت نرسیده‌اند. زبان رسمی و فرهنگی این خلافت هم، عربی بوده است، به گونه‌ای که بیشتر میراث تمدنی اسلامی که امروز جهان با آن آشنااست، به زبان عربی است.

برای همین اکثر ویدئوهای داعش پس از پذیرفتن مسئولیت حمله‌های انتحاری در کشورهای غیرعربی مثل افغانستان و پاکستان و در ویدیوهایی که منتشر کرده به زبان عربی بوده، گویی این حملات را بخشی از دستاوردهای خود می‌دانند که باید به عربی از آن خبر بدهند.

با این حال، داعش در مواردی پیامهای ویدئویی تهدیدآمیز و تبلیغاتی به زبان‌های فارسی، پشتو، ازبکی، روسی و اویغوری منتشر کرده است.

آخرین مورد آن ویدئوی طولانی تهدیدآمیز داعش علیه ایران در ماه مارس سال جاری میلادی بود. در ماه مه ۲۰۱۶ هم داعش ویدئوی تهدیدآمیز دیگری منتشر کرد. این گروه چند بار بیانیه‌های کتبی به زبان فارسی هم منتشر کرده که مخاطب آنها تنها ایرانی ها بوده‌اند.

این گروه در شرق افغانستان پیام‌های رادیویی به زبان پشتو داشته است و یکی دوبار هم پیامهای ویدئویی به زبان پشتو هم منتشر کرده است.

همچنین وقتی در سال ۲۰۱۵، گل‌مراد حلیم‌اف از فرماندهان سابق نیروهای ویژه‌ی تاجکستان از پیوستن خود به داعش خبر داد، این گروه ویدئویی به زبان های فارسی و روسی منتشر کرد. در پس زمینه‌ی این ویدئو ترانه های به زبان فارسی هم شنیده می‌شد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy