Friday, Jun 9, 2017

صفحه نخست » افشای هویت عناصر تروریستی دیروز تهران + تصاویر (+۱۶)

Mahmoud_Alavi.jpgوزارت اطلاعات: عاملان حملات تهران عناصر سابقه‌دار گروه‌های وهابی و تکفیری بودند

زمانه ـ وزارت اطلاعات ایران در اطلاعیه‌ای گفته که هویت عاملان حمله روز چهارشنبه به تهران و شبکه‌های مرتبط با آن به‌طور کامل شناسایی شده است. به‌گفته وزیر اطلاعات در دو سال اخیر بیش از ۱۰۰ برنامه گروه‌های تروریستی خنثی شده است.

وزارت اطلاعات ایران روز پنج‌شنبه ۱۸ خرداد اطلاعیه‌ای در پیوند با حملات روز چهارشنبه به ساختمان مجلس و مقبره آیت‌الله خمینی منتشر کرد. در این اطلاعیه آمده است که «در پی رصدهای اطلاعاتی صورت گرفته هویت کامل عناصر تروریست تهران و همچنین هسته‌های مرتبط شناسایی گردیدند.»

وزارت اطلاعات تیم عملیاتی گروه «دولت اسلامی» (داعش) را ۵ نفر از «عناصر تروریست سابقه‌دار وابسته به گروه‌های وهابی و تکفیری» دانسته که پس از جذب به داعش، از کشور خارج شده و در جنایات این گروه در موصل و رقه مشارکت داشته‌اند.

به‌گفته وزارت اطلاعات این افراد در مردادماه سال ۱۳۹۵، تحت فرماندهی فردی به نام «ابوعایشه» از فرماندهان رده بالای داعش وارد کشور شده و قصد اجرای عملیات تروریستی در شهرهای مذهبی را داشتند که شبکه آن‌ها متلاشی می‌شود و با مرگ ابوعایشه؛ از ایران می‌گریزند.

وزارت اطلاعات گفته است به دلایل امنیتی از انتشار نام خانوادگی این افراد خودداری می‌کند.

U48712365d-6.jpg

بر اساس اطلاعیه روز چهارشنبه وزارت کشور ایران مهاجمان شش نفر بودند. دو گروه به ‌شکل همزمان ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه صبح چهارشنبه ۱۷ خرداد به ساختمان اداری مجلس و مقبره آیت‌الله خمینی حمله کردند. حمله‌کنندگان به مقبره بنیانگذار جمهوری اسلامی دو نفر بودند که نفر اول با انفجار انتحاری و نفر دوم در درگیری با مأموران کشته شدند. مهاجمان به ساختمان مجلس چهار نفر بودند که پس از واکنش مأموران، یک نفر از آنان در انفجار انتحاری و سه نفر دیگر پس از تلاش برای حضور در طبقات فوقانی ساختمان اداری مجلس، در درگیری با مأموران کشته شدند.

وزارت کشور شمار کشته‌شدگان هر دو حمله را ۱۲ نفر و مجروحان را ۴۲ نفر اعلام کرد.

داعش مسئولیت این حملات را برعهده گرفت.

در همین حال محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران نیز صبح روز پنج‌شنبه در جریان بازدید از مجروحان حملات روز گذشته گفت شماری از اعضای شبکه مهاجمان توسط سازمان اطلاعات دستگیر شده‌اند و این وزارتخانه در حال بررسی ابعاد این حمله است.

محمود علوی گفت: «این اقدام اولین طرح تروریست‌ها نبود و در یکی دو سال گذشته بیش از ۱۰۰ طرح تروریستی داشتند که خنثی شده بود.»

وزیر اطلاعات همچنین از «فشار سنگین تروریست‌ها» در یک ماه اخیر خبر داد و افزود: «تقریباً هر هفته تیم‌های دو نفره، سه نفره یا افرادی که به صورت انفرادی فعالیت می‌کردند را شناسایی و دستگیر کرده‌ایم.»

محمود علوی بازتاب خبرهای مربوط به فعالیت گروه‌های تروریستی را صلاح ندانست و چنین کاری را موجب تشویش خاطر شهروندان خواند.

وزیر اطلاعات ایران درباره آن‌چه سپاه پاسداران از نقش عربستان سعودی در این حملات گفته بود نیز اظهارنظر کرد. او به‌رغم تأکید بر آن‌چه «حمایت عربستان از جریان‌های‌ تروریستی در سطح دنیا» نامید در مورد مشخص حملات روز چهارشنبه گفت: «در این مورد چون نمی‌خواهیم برخورد شعاری و اظهارات غیرمستند داشته باشیم، زود است که بگوییم از سمت عربستان سعودی بوده است.»

سپاه پاسداران شامگاه چهارشنبه با انتشار اطلاعیه‌ای حملات به مجلس و مقبره آیت‌الله خمینی را به آمریکا و «یکی از دول مرتجع منطقه» نسبت داده و اطمینان داده بود که «انتقام» می‌گیرد. این اطلاعیه سپاه پاسداران بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت و از آن به‌عنوان نشانه‌ای از نمایش قدرت ایران و عربستان سعودی در منطقه یاد شد. حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران اما در پیامی برخلاف سپاه پاسداران بر همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای مبارزه مؤثر با تروریسم سخن گفت.

تهران و ریاض در سال‌های اخیر یکدیگر را به حمایت از تروریسم و دخالت در کشورهای خاورمیانه متهم می‌کنند. ردپای هر دو دولت در منطقه‌ جنگ‌زده خاورمیانه، یمن، سوریه و عراق دیده می‌شود.

چهارشنبه شب، رضا سیف‌اللهی، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی در گفت‌وگوی ویژه خبری سیمای جمهوری اسلامی اعلام کرد که عاملان حمله به مجلس و مقبره آیت‌الله خمینی ایرانی بوده‌اند.

او گفت: «این افراد کسانی هستند که از برخی مناطق ایران به داعشی‌ها پیوسته‌اند. در آن مناطقی که داعشی‌ها اعلام خلافت کرده بودند، با آنها همکاری می‌کردند اما با توجه به ضربات اخیر به پیکر داعش موضوع خلافت را خاتمه یافته دیدند.»

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy