Thursday, Jun 8, 2017

صفحه نخست » انتقاد تند ظریف از پیام تسلیت ترامپ

M95148h-small.jpgبی بی سی - وزیر خارجه جمهوری اسلامی از واکنش مقامات آمریکایی به حملات تهران انتقاد کرده و در ایران، گزارش‌هایی از بازداشت یکی از مهاجمان و افزایش شمار قربانیان این حملات منتشر شده است.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، در توییتر خود نوشته است: "بیانیه منزجر کننده کاخ سفید و تحریم‌های سنا در حالیکه ایرانیان با تروریسم مورد حمایت مشتریان آمریکا مواجه هستند. مردم ایران اینگونه ادعای دوستی ایالات متحده را رد می‌کنند."

او در یک توییت دیگر نوشته است: "مستبدان تروریست پرور تهدید می کنند که مبارزه را به سرزمین ما بکشانند و به آنچه که اربابان آنان بیش از هر چیز از آن متنفر هستند حمله کنند: یعنی کرسی دموکراسی." ظاهرا اشاره آقای ظریف به اظهارات برخی مقامات سعودی است که اخیرا با متهم کردن ایران به دخالت نظامی در کشورهای منطقه، گفته بودند که اگر این اقدامات ادامه یابد، جنگ را به داخل ایران خواهند کشاند. منظور آقای ظریف از "کرسی دموکراسی" ظاهرا نظام جمهوری اسلامی است.

در پی حملاتی که روز گذشته به ساختمان مجلس شورا و آرامگاه آیت ‌الله روح‌الله خمینی در تهران صورت گرفت، کاخ سفید بیانیه‌ای را از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا منتشر کرد. آقای ترامپ در این بیانیه نوشته است: "برای قربانیان بی‌گناه حملات تروریستی در ایران و مردم ایران که با چنین شرایط چالش برانگیزی مواجه هستند سوگواریم و برای آنان دعا می‌کنیم. تاکید داریم که حکومت‌هایی که حامی تروریسم هستند با این خطر مواجه می‌شوند که خود قربانی همان شرارتی شوند که ترویج می‌کنند."

آقای ترامپ و دولت آمریکا دولت جمهوری اسلامی را حامی تروریسم می‌دانند و به همین دلیل نیز تحریم‌هایی را علیه ایران به اجرا گذاشته‌اند.

در گذشته نیز برخی مقامات و رسانه‌های جمهوری اسلامی در واکنش به اقدامات خشونت‌آمیز گروه‌های تندرو در کشورهای دیگر، از جمله کشورهای غربی، هشدار داده بودند که تروریست‌ها کسانی را هدف قرار داده‌اند که ایجاد کننده و بانی آنها بوده‌اند. آنان همچنین بر امنیت جمهوری اسلامی در مقایسه با سایر کشورها تاکید نهاده بودند.

شامگاه گذشته، مجلس سنای آمریکا نیز مرحله دیگری از روند تصویب نهایی طرح تشدید تحریم ایران را تصویب کرد. براساس مصوبه سنا، که با ٩٧رای موافق در برابر ٢ رای مخالف به تصویب رسید، طرح "قانون مقابله با اقدامات بی‌ثبات ساز ایران" اواخر ماه جاری مورد مذاکره و رای‌گیری در مجلس سنا قرار خواهد گرفت. طبق این طرح، افراد و نهادهای مرتبط با برخی فعالیت‌های غیر هسته‌ای جمهوری اسلامی، شامل برنامه توسعه موشکی، انتقال اسلحه و حمایت از گروه‌های تندرو در خاورمیانه تحت تحریم قرار خواهند گرفت.

دولت ایالات متحده تحریم‌هایی را که به خاطر برنامه اتمی ایران وضع کرده بود لغو کرده اما از لغو سایر تحریم‌ها خودداری ورزیده است.

پیش از رای‌گیری در سنا، شماری از سناتورها خواستار آن شدند که به احترام کشته‌شدگان حملات تهران، بررسی این طرح به جلسه دیگری موکول شود، اما سایر نمایندگان با تغییر در دستور کار جلسه مخالفت کردند. در این جلسه، سناتورها موضوع تشدید تحریم روسیه به اتهام تلاش برای دخالت در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده را نیز مطرح کردند.

در ادامه واکنش خارجی به حملات تهران، شامگاه گذشته رئیس جمهوری فرانسه در تماس با حسن روحانی، مراتب تاسف خود را از این حمله ابراز داشت و آقای روحانی بر لزوم همکاری بین‌المللی برای مقابله با تروریسم تاکید نهاد.

همچنین، بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، در تماس تلفنی با آقای روحانی نسبت به حمله روز گذشته درتهران ابراز تاسف کرده است. به گزارش تسنیم، آقای روحانی بر ادامه حمایت جمهوری اسلامی ازسوریه تاکید نهاده است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy