Tuesday, Jun 13, 2017

صفحه نخست » ظریف: عربستان در ترویج تروریسم در ایران نقش دارد

x55255555zz7_small.jpgبی بی سی - محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، عربستان سعودی را به حمایت از گروه‌های تروریستی متهم کرده و گفته است ایران اطلاعاتی دارد که بر اساس آن عربستان سعودی فعالانه در ترویج تروریسم در مرزهای شرقی و غربی ایران مشارکت دارد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایران (ایرنا) آقای ظریف، که برای شرکت در مجمع اسلو به نروژ سفر کرده است، گفت: "مسئولان عربستان صحبت‌هایی کردند و به طور علنی گفتند جنگ را به داخل ایران می بریم و این تهدید مستقیم است."

وزیر خارجه ایران همچنین گفته است:"همان روز که حمله کردند وزیر خارجه عربستان توییت کرد."

مناسبات میان ایران و عربستان در سال‌های اخیر پرتنش بوده است و بسیاری بحران قطع رابطه کشورهای عرب با قطر را هم با رابطه خصومت‌آمیز ایران و عربستان ارتباط می‌دهند.

آقای ظریف با اعلام اینکه "ما می‌خواهیم همسایگان حتی عربستان و قطر امن باشند" گفت ایران خواهان همکاری منطقه‌ای برای تامین امنیت است.

او پیشبرد سیاست خارجی از طریق "اعمال فشار و تحریم" را بی نتیجه دانست و گفت: "از همسایگان خود درخواست می کنیم که مشکلات خود را از طریق گفت‌و‌گو و در عین حال دوستانه حل کنند. فشار، تحریک کردن دیگران و تهدید هیچ گاه منجر به نتیجه نشده و کاری را از پیش نخواهد برد."

وزیر خارجه ایران گفت اگر دیپلماسی و ایجاد مکانیسم‌هایی برای تنش‌زدایی در اوج جنگ سرد به حل مشکلات اروپا کمک کرد، در خاورمیانه نیز می‌توان به ترتیب مشابهی به مذاکره و تنش‌زدایی در منطقه پرداخت.

نامه به موگرینی

خبرگزاری تسنیم و شبکه خبر ایران می‌گویند آقای ظریف در اسلو نامه‌ای به فدریکا موگرینی داده و به نقض توافق هسته‌ای از طرف آمریکا اعتراض کرده است. منابع رسمی البته این گزارش را تایید نکرده‌اند.

خانم موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در نشست اسلو ابراز اطمینان کرد که آمریکا به توافق هسته‌ای پایبند خواهد بود.

او گفت: "در هر صورت اتحادیه اروپا اجرای توافق و پایبندی خود به آن را تضمین می‌کند و ما سیاست خود برای تعامل با ایران را ادامه می‌دهیم."

جان کری، وزیر خارجه سابق آمریکا نیز که در نشست اسلو حضور داشت با انتقادهایی از دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، گفت باید رهبران سیاسی بیشتری قانع شوند که در مواجهه با بحران‌ها به مشارکت سیاسی چندجانبه روی بیاورند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy