Thursday, Jun 15, 2017

صفحه نخست » بروجردی: مجلس درباره احتمال حمله داعش به سپاه هشدار داده بود

Alaaddin_Broujerdi.jpgرئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی می‌گوید «حوزه ریاست مجلس» چند ماه پیش از حملات تهران در نامه‌ای رسمی به سپاه پاسداران در مورد احتمال حمله گروه داعش به این ساختمان هشدار داده بود.

علاءالدین بروجردی، رئیس این کمیسیون، با این حال توضیح نداد که ریاست مجلس به چه دلیل یا بر اساس گزارش کدام نهاد در این زمینه احساس خطر کرده است.

به گزارش روز پنج‌شنبه، ۲۵ خرداد، در خبرگزاری رسمی مجلس شورای اسلامی، خانه ملت٬ آقای بروجرد٬ این اظهارات را که مجلس در زمینه مسائل امنیتی «کوتاهی» کرده «دقیق» ندانسته و از آن با عنوان «فرافکنی» نام برد.

وی گفت که «در طی چند ماه گذشته... به طور ویژه در مورد احتمال حمله داعش در چند ماه گذشته، نامه رسمی به سپاه پاسداران از جانب حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی نوشته شده بود.»

بروجردی افزود که «دو ماه قبل از جانب حوزه ریاست تاکید شد که این احتمال جدی است و باید جدی گرفته شود و اقدامات لازم در این خصوص صورت پذیرد.»

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس٬از «برخی فرافکنی‌ها» در جلسه این کمیسیون امنیت درباره حمله مرگبار به این ساختمان انتقاد کرد و گفت که «در این مسئله حساس نباید فرافکنی صورت گیرد.»

وی همچنین از «دستورات» علی لاریجانی٬ رئیس مجلس درباره «ایمن‌سازی» ساختمان قوه مقننه تقدیر کرده و افزود که «در همین مدت هم تصمیماتی [مثل دیوارکشی و ایجاد نرده‌های غیرقابل عبور دور ساختمان] که اتخاذ شد به دستور ریاست مجلس بود.»

آقای بروجردی از نهادها و ارگان‌های موظف به حفظ امنیت مجلس نیز انتقاد کرد و گفت با توجه به حمله ۱۷ خرداد به آرامگاه روح‌الله خمینی و ساختمان مجلس شورای اسلامی٬ آنها باید «آستانه حساسیت متناسب» داشته باشند.

وی به صراحت گفت که «آستانه حساسیت متناسب با وضعیت جدید منطقه در ارگان‌های مسئول وجود نداشت و پایین بود» و با توجه به حادثه رخ داده باید «سیاست گذاری‌ها و ساختار جدیدی» طراحی و اجرا شود که در آنها باید از «هرگونه غفلتی فاصله بگیریم.»

این نخستین بار است که شکایت تلویحی یک نماینده مجلس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که مسئولیت حفاظت از ساختمان مجلس را به عهده دارد منتشر می‌شود.

اگرچه آقای بروجردی در اظهارات خود اشاره نکرده که چه کسی با اظهارات «فرافکنانه» انگشت اتهام را در این زمینه به سوی مجلس نشانه گرفته٬ به نظر می‌رسد منظور وی سخنان محمد دهقان٬ عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس باشد که گفته بود: «مجلس و سایر دستگاه‌ها باید آسیب‌های امنیتی خود را شناسایی کنند.»

وی روز سه‌شنبه، ۲۳ خرداد، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر افزوده بود که «مجلس نیز دارای آسیب‌های امنیتی است که از قبل هم روشن بود و به نظر من در رفع این آسیب‌های امنیتی کوتاهی شده بود.»

این نماینده محافظه‌کار همچنین مدعی شده بود: «افرادی که به مجلس حمله کردند، همین چند نفر نبودند و بازوهای متنوعی در داخل کشور داشتند... از جمله جاسوسانی که در دفتر برخی مسئولان کشور لانه کرده‌اند که باید با آنها برخورد شود.»

آقای دهقان توضیح بیشتری درباره این ادعای خود نداد.

روز ۱۷ خردادماه، پنج مرد در دو حمله تقریبا همزمان به ساختمان مجلس شورای اسلامی و آرامگاه روح‌الله خمینی٬ ده‌ها نفر را زخمی کرده و دست‌کم ۱۷ نفر را کشتند.

گروه داعش مسئولیت این حمله را به عهده گرفته و اعلام کرد که اقدامات بیشتری علیه ایران انجام خواهد داد.

برخی مقام‌های جمهوری اسلامی این اتفاق را دارای ارزش «عملیاتی» ندانسته و می‌گویند تنها در صورتی که تروریست‌ها وارد صحن علنی مجلس می‌شدند٬ این عملیات «موفقیت‌آمیز» تلقی می‌شد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy