Thursday, Jun 15, 2017

صفحه نخست » واکنش تند ایران به حمایت آمریکا از "تغییر مسالمت‌آمیز رژیم"

xk5c521bpwe8j7_small.jpgدویچه وله - سخنگوی وزارت خارجه ایران اظهارات اخیر تیلرسون درباره پشتیبانی از تغییر مسالمت‌آمیز رژیم این کشور را مداخله‌جویانه خواند. بهرام قاسمی می‌گوید "سردرگمی" از مشخصه‌های بارز سیاست خارجی دولت جدید آمریکاست.

بهرام قاسمی، پیش از ظهر پنج‌شنبه (۲۵ خرداد/ ۱۵ ژوئن) در واکنش به سخنان روز گذشته وزیر خارجه آمریکا گفت: «این سخنان، مداخله‌جویانه و نقض صریح قواعد آمره حقوق بین‌الملل، غیرقابل قبول و به‌شدت محکوم است.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید اظهارات رکس تیلرسون "بی‌پایه و وهم‌آلود" و در میان همه بخش‌های مردم ایران و "جامعه مقاوم و فرهیخته ایرانی" مطرود و منفور است.

اشاره قاسمی به سخنان روز گذشته تلیرسون در نشست کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا و در پاسخ به پرسش یکی از سناتورهای جمهوری‌خواه درباره تغییر رژیم ایران و قرار دادن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی مربوط می‌شود.

تویت ظریف: آمریکایی‌ها به جای تغییر رژیم ایران، نگران رژیم خودشان باشند:

zarifTweetRegChng.jpgظریف نوشت: به تازگی 75 درصد از ایرانی‌ها پای صندوق رأی آمده‌اند و بهتر است واشنگتن نگران «رژیم» خودش باشد، تجربه کودتای 28 مرداد و انقلاب اسلامی نشان داده که ایرانی‌ها خودشان برای کشورشان تصمیم می‌گیرند و نسبت به دخالت خارجی مقاوم‌اند. وزیر خارجه ایران همچنین به طرف آمریکایی توصیه کرده که «پیش از بازگشت به استفاده از سیاست خیال‌بافانه و غیرقانونی تغییر رژیم در ایران، تاریخ را بخوانید و بیاموزید.»

تیلرسون گفته بود که سیاست خارجی آمریکا در مورد جمهوری اسلامی در دست تدوین بوده و هنوز به رئیس جمهور، دونالد ترامپ ارائه نشده است. او در عین حال به تشریح برخی از رئوس این سیاست‌ها پرداخت.

خبرگزاری صداوسیما با انتشار ویدیوی سخنان تیلرسون به نقل از او نوشت: «ما قطعاً به حضور ادامه‌دار بی‌ثبات کننده ایران در منطقه، پرداخت‌هایش به جنگ‌جویان خارجی، صدور نیروهای شبه‌نظامی به عراق، سوریه و یمن، حمایت‌شان از حزب‌الله واقف هستیم و در پاسخ به هژمونی ایران اقدام می‌کنیم.»

بررسی تروریستی خواندن سپاه

وزیر خارجه ایالات متحده همچنین تائید کرده که این کشور در حال بررسی پیامدهای دیپلماتیک و بین‌المللی قرار دادن مجموعه سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی است.

آمریکا پیش از این برخی از فرماندهان سپاه و افراد حقیقی و حقوقی مرتبط با این نهاد را در فهرست تحریم‌های خود گنجانده بود.

بنابر این گزارش تیلرسون در بخش پایانی پاسخ خود به سناتور جمهوری‌خواه گفته است: «سیاست ما در قبال ایران پس‌زدن این هژمونی، مهار کردن توانایی‌شان برای ساخت سلاح هسته‌ای و تلاش برای حمایت از عناصری در داخل ایران است که به تغییر مسالمت‌آمیز رژیم‌شان منجر می‌شود.»

این اظهارات که در ایران با واکنش‌های تندی روبرو شده می‌تواند چرخشی آشکار در سیاست‌خارجی ایالات متحده درباره جمهوری اسلامی تلقی شود.

چرخش در سیاست خارجی آمریکا

رئیس جمهور پیشین آمریکا، باراک اوباما بارها گفته بود تغییر رژیم ایران در دستور کار کاخ سفید نیست. مطابق گزارش‌ها او این موضوع را در چند پیام شفاهی و کتبی به اطلاع رهبر جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای نیز رسانده بود.

بهرام قاسمی، "سردرگمی" و "واقعیت گریزی" را از مشخصه‌های بارز سیاست خارجی دولت جدید آمریکا خوانده و در واکنش به سخنان تیلرسون گفته است: «بی‌شک تلاش برای القای اختلاف در میان صفوف متحد ملت بزرگ ایران و یا شکاف در حاکمیت، از آرزوهای واهی این سخنان ناپخته و ناسنجیده است که همچون چهار دهه گذشته راه به جایی نخواهند برد.»

برخی از رسانه‌های داخلی ایران اظهارات وزیر خارجه آمریکا را اعتراف کاخ سفید به دخالت مستقیم در امور داخلی جمهوری اسلامی ارزیابی کرده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران به دولت‌مردان جدید آمریکا هشدار داده که آزموده‌ها را چندباره نیازمایند زیرا این کار "جز پشیمانی بیشتر و خسارات سنگین‌تر" حاصلی برای آنها نخواهد داشت.

به گزارش ایسنا قاسمی افزود: «تنها راه پیش‌رو برای آنان، فهم و درک درست از واقعیات ایران و منطقه و کوتاه کردن زبان بی‌تاثیر تهدید، و عدم مداخله در امور داخلی ایران و دیگر کشورهای منطقه و نگاه و برخورد واقع‌بینانه، منطقی، خردگرایانه و غیرهیجانی به تحولات ایران و منطقه است.»

وزیر خارجه آمریکا همچنین توافق هسته‌ای میان کشورهای ۱+۵ و ایران را یک ‌"توافق ضعیف" توصیف کرد. دونالد ترامپ نیز بارها به شدت از این توافق انتقاد کرده است.

توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی از بهمن ماه ۹۴ در قالب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اجرایی شد. ایران و آمریکا یکدیگر را به نقض این توافق و عدم پایبندی به روح آن متهم می‌کنند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy