Thursday, Jun 15, 2017

صفحه نخست » گزارش رویترز از دلیل افزایش خطر رویارویی مستقیم آمریکا و هواداران ایران در سوریه

xk5c5w522888j7_small.jpgرادیو فردا - شورشیان سوری می‌گویند با گسترش منطقه تحت نفوذ نیروهای آمریکایی در جنوب شرقی سوریه، خطر رویارویی مستقیم بین نیروهای آمریکایی و نیروهای تحت حمایت ایران و هواداران دولت سوریه افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نیروهای ویژه ایالات متحده از پارسال در شهر «التنف»، یک گذرگاه مرزی استراتژیک با عراق، با کمک به شورشیان موفق شدند تا مناطق در اختیار جنگجویان گروه حکومت اسلامی را از آنها بازپس گیرند.

شورشیان سوری تحت حمایت آمریکا در این منطقه با نیروهای هوادار دولت سوریه بر سر در اختیار گرفتن مناطق تحت نفوذ حکومت اسلامی، رقابت می‌کنند.

در هفته‌های اخیر، هواپیماهای نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا چندین بار مواضع نیروهای هوادار دولت سوریه را بمباران کرده و مانع از پیشروی آنها در این مناطق شده‌اند، واشینگتن این بمباران‌ها را «دفاع از خود» توصیف کرده‌ است.

جیم ماتیس، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا، تاکید کرده بود که بمباران‌ها اخیر نیروهای ائتلاف، با هدف دفاع از خود در برابر حمله نیروهای مهاجم، انجام شده است.

در همین حال سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام کرده است که با تشدید عملیات هوایی نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا در شهر «رقه» در شمال سوریه از ماه مارس گذشته (اسفندماه)، دست‌کم ۳۰۰ غیرنظامی کشته شده‌اند.

پائلو پین هیرو، رئیس کمیسیون تحقیق سازمان ملل متحد، تایید کرد، که حملات هوایی نیروهای ائتلاف در اطراف شهرها افزایش یافته است.

کارن ابوزید، یک کمیسر آمریکایی در این کمیسیون، گفت: «ما مرگ و میرهای ناشی از حملات هوایی ائتلاف را مستندسازی کرده ایم. حدود ۳۰۰ نفر کشته شده اند که ۲۰۰ نفر آنها در یک حمله هوایی به روستای «المنصوره» در غرب شهر رقه بوده است.»

نیروهای مختلفی بر سر بازپس گرفتن مناطق تحت نفوذ گروه حکومت اسلامی از آنها در مناطق مختلف سوریه در سراسر رقه و همچنین مناطقی در جنوب شرقی سوریه هستند.

ابو اثیر، سخنگوی گروه «مغاویر الثوره»، که از نیروهای تحت حمایت آمریکایی است به رویترز گفت: بخشی از نیروهای آمریکایی مستقر در «التنف» از محل استقرار قبلی خود پیشروی کرده و در حال ایجاد پایگاهی جدید در منطقه «زکف» واقع در ۶۰ تا ۷۰ کیلومتری شمال شرق تنف هستند.

با این حال، سرهنگ رایان دیلن، سخنگوی ائتلاف تحت رهبری آمریکا در سوریه و عراق، ایجاد پایگاه دوم توسط نیروهای آمریکایی را رد کرده و گفت: «نیروهای آمریکایی گاهی برای گشت‌زنی به همراه گروه‌های مسلح به مناطق خارج از «التنف» می‌روند که این مأموریت‌ها چند روز یا چند هفته طول می‌کشد.»

اما منابع اطلاعاتی منطقه به رویترز خبر داده‌اند که نیروهای نظامی آمریکا در روزهای گذشته، برای نخستین بار سامانه‌های موشک‌های دوربرد جدیدی را از کشور «اردن» به التنف منتقل کرده‌اند که به باور ناظران گام جدیدی از حضور نظامی آمریکا در منطقه به شمار می‌رود.

به گفته منابع امنیتی، یکی دیگر از اهداف حضور نیروهای ائتلاف بین المللی در تنف، جلوگیری از گشایش یک مسیر ارتباط زمینی بین عراق و سوریه از سوی شبه نظامیان مورد حمایت ایران است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy