Saturday, Jun 17, 2017

صفحه نخست » آماده سازی ارتش اسرائیل برای جنگ با حزب الله

xk5522522j7_small.jpgصدای آمریکا - کوتاه مدتی پس از سفر نخست وزیر اسرائیل به یونان و دیدار سه جانبه با نخست وزیران یونان و قبرس، فاش شد که هم زمان، واحدهای نخبه ارتش اسرائیل به تمرین شرائط جنگی در ناحیه ای از قبرس پرداخته اند که تا حد زیادی به جنوب لبنان شباهت دارد. آگاهان نظامی ارزیابی می کنند که هم اکنون ارتش اسرائیل خود را برای رویارویی احتمالى آینده با حزب الله لبنان آماده می كند.

بنیامین نتانیاهو نخست وزير اسرائيل از طرف دولت یونان به بندر سالونیکی دعوت شده بود تا سنگ بنای برپایی نخستین موزه هولوکاست را در آن شهر قرار دهد. تا پیش از جنگ جهانی دوم یهودیان بسیاری در سالونیکی زندگی می کردند که اکثریت قریب به اتفاق آنان به دستور آلمان هیتلری کشته شدند، و اکنون دولت یونان پیشگام شده تا موزه ای به یاد آن قربانیان برپا کند.

در دیدار بین نخست وزیران اسرائیل و یونان، نخست وزیر قبرس نیز حضور داشت و طرفین درباره یک رشته همکاری های بازرگانی و سیاسی و امنیتی، و به ویژه احداث لوله گاز اسرائیل از طریق یونان به ایتالیا صحبت كردند.

در این حال ارتش اسرائیل مى گويد که چندین واحد تکاوری، با پشتیبانی نیروی هوایی رشته تمرین های مهمی در قبرس انجام داده است. در این رزمایش واحدهای نخبه ای نیز از ارتش قبرس شرکت داشتند.

از هشت سال پیش که روابط دولت اسلامگرای ترکیه با اسرائیل به وخامت گراييد، مناسبات اسرائیل با قبرس و یونان گرمتر شد.

این نخستین بار نیست که واحدهای زمینی و هوایی ارتش اسرائیل در یک کشور بیگانه به تمرین های جنگى می پردازند. ولی اولین بار است که ارتش اسرائیل برگزاری آن را با جزئیات بسیار امکان پذیر می سازد.

گمان می رود که این اقدام بخشی از یک جنگ روانی است که از مدتها پیش بین اسرائیل و حزب الله لبنان جریان دارد. به گفته آگاهان، در همان حال که حزب الله لبنان به تهدیدهای جنگی علیه اسرائیل ادامه می دهد، اسرائیلیان می خواهند به حزب الله هشدار دهند که آمادگی دفاعی ادامه دارد و بهتر است حزب الله به بهای سنگین جنگ آینده بیاندیشد.

شیخ حسن نصرالله رهبر حزب الله لبنان در ماه های اخیر تهدید کرده بود که در جنگ آینده، انبار بزرگ آمونیاک در شهر حیفا در شمال اسرائیل را با موشک منفجر کند. در چنین حادثه ای ممکن است صدها هزار نفر از اهالی بندر حیفا و اطراف آن مسموم شوند.

به دنبال این تهدید بود که مقامات اسرائیلی به طور جدی انتقال انبار آمونیاک به یک نقطه دور دست و غیرمسکونی را مورد بررسی جدی قرار داده اند.

آگاهان نظامی در سال های اخیر چند بار گزارش داده بودند که ارتش اسرائیل به انجام تمرین های هوایی و زمینی در یونان و رومانی و نقاط دیگر دست زده که برای رویارویی نظامی با جمهورى اسلامی ایران نیز آماده باشد.

درهمين حال گفته مى شود که در جریان این تمرین ها، جنگنده - بمب افکن های اسرائیلی پروازهای دوردست را نیز تمرین کردند و مسافتهایی بیش از یک هزار کیلومتر را بدون سوخت گیری و یا با سوختگیری در حین پرواز تمرین کردند.

اسرائیل خود یک سرزمین کوچک است که امکان انجام چنین تمرین هایی در آن جا وجود ندارد. همچنین ارزیابی شده که برخی نقاط در رومانی و یونان و قبرس شرایط جغرافیایی ایران را تداعی می کند.

آگاهان می گویند که اسرائیل از آینده اوضاع در مرزهای شمالی و شرقی خود (با لبنان و سوریه) نگران است.

دولت اورشلیم از یک سو بیم دارد که جنگ در سوریه به سود ایران تمام شود و از سوی دیگر، حزب الله در جریان دخالت گسترده در جنگ داخلی سوریه، آبدیده شده و تجربیاتی آموخته که ممکن است برای ارتش اسرائیل دردسر ساز باشد.

به گفته آگاهان، بیم آن می رود که در جنگ احتمالی آینده، تکاوران حزب الله لبنان از طریق تونل و یا حمله زمینی، یک یا چند روستای مرزی اسرائیل را به تصرف درآورند و اهالی آن ها را به گروگان بگیرند. چنين اتفاقى برای اسرائیل بسیار گران تمام خواهد شد و آن كشور تلاش دارد به هرقیمتى از وقوع آن جلوگیری کند.

همچنین محافل نظامی اسرائیل می گویند حزب الله در خطوط مرزی با اسرائیل تدارکات بسیار گسترده ای دیده و انبارهای زیرزمینی برپا كرده تا حمله به آن كشور را آسان تر كند.

منابع خبری اسرائیل گفته اند که جمهورى اسلامی ایران حتی یک کارخانه موشک سازی زیرزمینی در لبنان برپا ساخته که حزب الله آن را اداره می کند. حسن نصرالله مى گويد تمام نیازهای حزب الله از اسلحه تا نان و آب توسط ایران تامین می شود.

مقامات اسرائیلی تاکید می کنند قصد وخیم کردن اوضاع را ندارند، ولی اگر حزب الله در اجرای هدف های ایران بخواهد به تعرض دست بزند، با پاسخ کوبنده روبرو خواهد شد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy