Monday, Jun 19, 2017

صفحه نخست » سه نقشه‌ ایران برای نزدیک شدن به مرزهای اسرائیل

xc2uyml7_small.jpgروزنامه اسرائیلی «یدیعوت آحارونوت» در تحلیلی مدعی سه برنامه منطقه ای ایران برای حضور در مرزهای مجاور این کشور شد.

به گزارش فارس، روزنامه «یدیعوت آحارونوت» در مطلبی نوشت: ایران جای پایی را در منطقه به دست آورده و به مرزهای اسرائیل نزدیک شده است.

*پازل اول؛ حضور در سودان

این روزنامه به نقل از ارزیابی های اطلاعاتی می نویسد: ایران در حالی سرگرم تکمیل مرحله نخست برنامه الحاق و سلطه در منطقه است که مرحله سوم و نهایی آن در مجاورت مرزهای اسرائیل پایان خواهد یافت.

بر اساس این گزارش، در مرحله نخست ایران از طریق گرفتن نواحی در عراق و سوریه به لبنان دست یافته و بعد از لبنان ایرانی ها از طریق دریا سودان را هدف می گیرند تا در این کشور نیز تسلط یابند.

*پازل دوم؛حضور در شبه جزیره

در مرحله دوم برنامه ایران با حرکت از اقیانوس هند به سوی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و سپس به عربستان سعودی و گرفتن این نواحی مرتبط است.

*پازل سوم؛ حضور در مرزهای اسرائیل

مرحله سوم و نهایی شامل توسعه حضور ایران در عراق و از آنجا به اردن است که در آن مرحله به مرز اسرائیل می رسد.

روزنامه یاد شده در ادامه نوشت: نیروهای ایرانی در روزهای اخیر به عنوان بخشی از اجرای برنامه نخست سرگرم نبرد با شورشیان سوری در مرز سوریه و عراق هستند. شورشیان سوری نیز تحت حمایت ائتلاف تحت رهبری آمریکا هستند و این نگرانی وجود دارد که این برخورد ها مبدل به رویارویی بزرگتر بین آمریکا و روسیه و آمریکا و ایران شود.

این روزنامه به نقل از منابع امنیتی مدعی شده است که ایران نبردهای خود را بر نزدیکی التنف متمرکز نموده و در آنجا نظارت شدیدی بر شورشیان ضد دولتی سوریه دارد.

این در حالی است که آمریکا نیز در حال کمک به شورشیان یاد شده، آموزش و جذب نیروی برای آن ها در اردن است.

*ایران به دنبال شاهراه حیاتی التنف

در خاتمه این تحلیل آمده است: ایرانی ها در پی تسخیر التنف هستند زیرا این مکان راهبردی از طرق بزرگراهی به بغداد و دمشق وصل می شود. تسخیر این منطقه موجب تسهیل تردد سریع تر نیروها و تجهیزات نظامی به سوریه خواهد شد. آمریکایی ها نیز بنا به درخواست اردن و ترس آن ها از داعش یا نیروهای حامی ایران برای کمک رسانی در یک پایگاه نظامی آموزشی حضور دارند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy