Monday, Jun 19, 2017

صفحه نخست » انقلاب در بازی فوتبال با قوانین جدید

xc2ulo52599esql7_small.jpgدویچه وله - هیأت بین‌المللی فوتبال (IFAB) تنها نهاد قانون‌گذاری فوتبال در نظر دارد با قوانین جدید انقلابی در این ورزش بوجود آورد. روزنامه تایمز لندن از تغییرات وسیعی در قوانین فوتبال خبر داده که به زودی اجرایی خواهند شد.

هیأت بین‌المللی فوتبال (IFAB) تنها نهاد صلاحیت‌دار قانون‌گذاری در ورزش فوتبال است. اعضای این هیات از هشت نماینده تشکیل می‌شود: چهار نماینده از فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) و یک نماینده از هر یک از چهار اتحادیه‌فوتبال بریتانیا.

به این ترتیب نمایندگان فیفا ۴ حق رأی و نمایندگان هر یک از اتحادیه‌های بریتانیا نیز یک حق رأی دارند. مصوبات این هیات نیز باید دست‌کم از ۶ رای مثبت برخوردار باشند. نشست هیات بین‌المللی فوتبال سالانه است.

دیوید الری، داور بین‌المللی سابق فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) و مدیر فنی کنونی این سازمان جهانی پیشنهادهایی برای تغییر قوانین فوتبال به هیأت بین‌المللی فوتبال داده و این پیشنهادها اکنون در دست بررسی هستند.

دیوید الری در باره پیشنهادهایش می‌گوید در صورت پذیرش این طرح باید از انقلابی در عرصه فوتبال نام برد که می‌تواند این بازی را جذاب‌تر از سابق کند.

مدیر فنی فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) که ۶۲ ساله است، در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه تایمز لندن پیشنهادهای خود را برای تغییر قوانین فوتبال به طور مشخص بازگو کرده است:

بعضی پیشنهادها که بررسی آنها در هیأت بین‌المللی فوتبال آغاز شده است:

پرتاب توپ / ضربه کرنر

پرتاب توپ برای آغاز مجدد بازی هنگامی که توپ از خط طولی زمین بیرون‌ رفته باشد: بر مبنای پیشنهادهای جدید در چنین حالتی بازیکن می‌تواند توپ را جلوی پای خود بیاندازد و به این ترتیب بازی را آغاز کند. این قانون جدید در ارتباط با ضربه کرنر نیز مصداق خواهد داشت.

ضربات آزاد برای شروع مجدد بازی

دروازه‌بان پس از خروج توپ از خط عرضی زمین، آن را روی خط محوطه ۵/۵ متری قرار داده و توپ را برای هدف دلخواه ارسال می کند. اما برای شروع مجدد بازی باید توپ از محوطه جریمه یا هجده قدم خارج شود. مقررات جدید به بازیکنان این اجازه را می‌دهند که قبل از خروج توپ از منطقه جریمه نیز از آن استفاده کنند.

این قانون در بازی‌های فوتبال لیگ جوانان اروپا و همچنین لیگ قهرمانان اروپا برای تیم‌های جوان با موفقیت امتحان شده است.

ضربات آزاد مستقیم یا غیرمستقیم‌در شرایطی که توپ بی‌حرکت نیست

تاکنون قانون چنین بوده که توپ باید به هنگام ضربات آزاد مستقیم یا غیرمستقیم ‌کاملا بی‌حرکت باشد و داوران بازی حق دارند در صورت در حرکت بودن توپ بازی را متوقف کرده و شروع ضربه آزاد دوباره انجام شود.

اکنون قرار است این قانون تغییر کند و ضربات آزاد مستقیم یا غیرمستقیم ‌در شرایطی که توپ هنوز کاملا بی‌حرکت نشده نیز پذیرفتنی باشد.

پنالتی علیه دروازبانی که توپ زمینی ارسالی یار خود را با دست بگیرد

تاکنون قوانین فوتبال بر این منوال بود که اگر دروازبان توپی را که یار خودی برایش ارسال کند با دست بگیرد، خطا کرده است. این خطایی دوضرب به نفع تیم حریف خواهد بود.

در قوانین پیشنهادی دیوید الری، داور بین المللی سابق فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) و مدیر فنی کنونی این سازمان جهانی، علیه دروازبانی که چنین خطایی کرده مجازات پنالتی اعمال می‌شود.

دست زدن عمدی به توپ برای جلوگیری از رفتن توپ به دروازه خودی

در حال حاضر بازیکنی که در داخل محوطه جریمه (به جز دروازه‌بان) با دست زدن عمدی به توپ از رفتن آن به دروازه خودی جلوگیری کند، کارت قرمز می‌گیرد و این اقدام او نیز خطای پنالتی محسوب می‌شود. در پیشنهادهای جدید این اقدام بازیکن خاطی گلی علیه تیم او محسوب می‌کند.

مدت زمان بازی: ۶۰ دقیقه موثر به جای ۹۰ دقیقه

هم‌اکنون بازی فوتبال در دو نیمه ۴۵ دقیقه‌ای انجام می‌شود. پیشنهاد شده که زمان بازی از ۹۰ دقیقه به ۶۰ دقیقه بازی موثر کاهش یابد و داور بازی با خروج توپ از زمین و مجروح شدن هر بازیکن زمان بازی را متوقف کند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy