Tuesday, Jun 20, 2017

صفحه نخست » هشدار نتانیاهو به جمهوری اسلامی بعد از حمله موشکی ایران به سوریه

h8c552233201_small.jpgبی بی سی - بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل امروز دوشنبه ۱۹ ژوئن (۲۹ خرداد) در جمع اعضای حزب خود، حزب لیکود، در کنست (پارلمان اسرائیل) گفت پیام او به ایران این است که اسرائیل را تهدید نکنید.

آقای نتانیاهو که ویدئوی این صحبتهایش در توئیتر او منتشر شده گفت: "ما اعمال و حرف‌های آنها (ایران) را دنبال می‌کنیم. من پیامی برای ایران دارم: اسرائیل را تهدید نکنید."

دیشب سپاه پاسداران ایران در بیانیه‌ای اعلام که شش موشک میان برد ذوالفقار و قیام را به مواضع "تروریست‌های تکفیری" در منطقه دیرالزور در شرق سوریه شلیک کرده است.

در حساب اینستاگرام آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران چند پست منتشر شده که در یکی از آن‌ها گفته شده "تکفیری‌ها از عراق و سوریه جارو می‌شوند" و حمله موشکی "سیلی سپاه" بوده است.

محمدجواد ظریف٬ وزیر خارجه ایران٬ نیز پس از این در توییترش نوشت "قدرت موشکی ایران٬ به طور مشروع برای دفاع از شهروندانش است و همچنین در جهت پیشبرد مبارزه مشترک جهانی برای از بین بردن داعش و خطر افراط‌گرایان."

سال گذشته سرتیپ امیر حاجی زاده فرمانده هوافضای سپاه پاسداران ایران در پاسخ به این سوال که آیا ایران قصد ساخت موشکی با برد بیشتر از دو هزار کیلومتر را دارد یا نه گفته بود: "هدف ما اسرائیل است و برای آن به موشکی با برد بیش از دو هزار کیلومتر نیاز نیست."

بعضی واکنش‌ها به شلیک موشک به شرق سوریه

  • محمدرضا عارف٬ رییس فراکسیون امید مجلس متشکل از اصلاح‌طلبان: "حمله موشکی سپاه پاسداران به مقر داعش در پاسخ به عملیات کور تروریستی این گروهک از رهگذر همین اتحاد و با هم بودن میسر شد و پاسخی بود به بدخواهان ایران اسلامی که در آرزوی ایجاد تنش و درگیری در داخل کشور ما نباشند."
  • یدالله جوانی مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه: تعداد زیادی از موشکهای اصابت کرده به دیرالزور در اختیار سپاه است/سیلی محکم‌تری در راه است.
  • عطالله مهاجرانی وزیر سابق ارشاد: حمله موشکى به مقر داعش در دیرالزور، فراتر از حمله به داعش و انتقام شهیدان عملیات ترور در تهران است، پیامى روشن، مقتدرانه و به هنگام به همه

موشک ذوالفقار نسل چهارم موشک‌های کلاس فاتح ۱۱۰ است. برد این موشک سوخت جامد، تقریبا ۷۵۰ کیلومتر است که از زیر زمین یا سکوی پرتاب متحرک خودکششی پرتاب می‌شود و رادارگریز و نقطه‌زن و سبک است. ذوالفقار نزدیک نه متر طول و حدود ۳۵۰۰ کیلوگرم وزن دارد.

موشک شش تنی قیام که مرداد سال ۸۹ رونمایی شد، موشک سوخت مایع است که ۱۱ متر و نیم طول دارد (در برخی منابع ۱۶ متر ذکر شده) فاقد بالک است و از سیلو و پرتابگر می‌توان آن را شلیک کرد.

وزن سر جنگی قیام ۶۵۰ کیلوگرم (در برخی منابع ۷۵۰ کیلوگرم ذکر شده) است و سقف پرواز آن در حداکثر بُرد، به ۱۹۵ کیلومتر (در بعضی منابع ۱۲۵ کیلومتر ذکر شده) می‌رسد. این موشک هم نقطه‌زن و رادارگریز است.

به گفته خبرنگار دفاعی خبرگزاری تسنیم٬ ایران در حمله دیروز به سوریه از "کلاهک بارانی" استفاده نکرده تا به خانه‌های مجاور آسیب نرسد.

اسرائیل حدود دو ماه پیش اعلام کرد سیستم دفاع موشکی خود را با ساخت و نصب فلاخن داود کامل کرده است.

این سیستم دفاع ضد موشکی محصول شرکت اسرائیلی رافائل و شرکت آمریکایی ریتی‌ئون است.

بجز فلاخن داود، اسرائیل از دو سیستم ضد موشکی دیگر استفاده می‌کند، گنبد آهنین و پیکان (ارو).

گنبد آهنین، برای مقابله با راکت‌های کوتاه‌بردی است که از جمله از نوار غزه شلیک می‌شوند و ساخت شرکت دفاعی رافائل و صنایع هوایی اسرائیل است.

این سیستم از سال ۲۰۱۱ به کار گرفته شده و گفته می‌شود تا به حال بیش از ۱۲۰۰ راکت را منهدم کرده است.

لایه دیگر دفاع ضد موشکی اسرائیل، پیکان، برای رهگیری موشک‌های بالستیک برد بلند در استراتوسفر (لایه جو در ارتفاع بین ۱۶ تا۵۰ کیلومتری سطح زمین)، بخصوص موشک‌های بالستیک ایران (شهاب و عماد) است.

این سیستم که یکی از پیشرفته‌ترین‌ها در دنیا است از سال ۲۰۰۰ عملیاتی شده است.

سیستم دفاع ضد موشکی پیکان ساخت صنایع هوا-فضای اسرائیل و شرکت آمریکایی بوئینگ است و فقط ارتش اسرائیل از آن استفاده می‌کند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy