Tuesday, Jun 20, 2017

صفحه نخست » شیرین عبادی: از ایجاد نفرت و تفرفه در سطح ملی بپرهیزید

Shirin_Ebadi.jpgشیرین عبادی مدافع حقوق بشر و برنده جایزه صلح نوبل طی بیانیه ای اعلام کرده که احزاب کرد و فعالین مدنی و سیاسی بارها خطر نفوذ شیطانی داعش را به حکومت ایران گوشزد کرده بودند ولی نه تنها به هشدار آنها توجهی نشد بلکه عملیات تروریستی اخیر در شهر تهران دستاویزی شده برای سرکوب اقوام ایرانی و ساکت کردن صدای هر منتقد مدنی

متن کامل بیانیه به شرح زیر است:

مردم آزاده ایران


در حملات تروریستی روز ۱۷ خرداد ماه به مجلس شورای اسلامی و آرامگاه آیت الله خمینی چند نفر کشته و تعدادی مجروح شدند. گروه موسوم به "داعش" مسئولیت این حمله را پذیرفت و آن را پاسخی به عملکرد حکومت ایران اعلام کرد. حمله کنندگان غالبا کرد بوده و همگی کشته شدند. متعاقب این حمله تروریستی تعدادی از کردهای ایرانی به بهانه همکاری با داعش دستگیر شدند. در شرق ایران هم تعدادی از بلوچهای ایرانی دستگیر و یا هنگام درگیری با مأمورین به قتل رسیدند و همه اینها باعث تنش بیشتر،امنیتی تر شدن ایران خصوصاً در شهرهأیی که اکثر ساکنین آن گروههای اتنیکی هستند شده است.


احزاب کردی، فعالین مدنی و سیاسی کرد قبلا چندین مرتبه خطر نفوذ داعش را در مناطق کردنشین گوشزد کرده و به حکومت ایران هشدار داده بودند. در سوم دسامبر ۲۰۱۴ وب سایت مرکزی حزب دمکرات کردستان («کورد و کوردستان» ) گزارشی در مورد وضع عمومی و امنیتی پاوه و اورامانات منتشر کرد. در قسمتی از این گزارش که به فعالیت های علنی هواداران داعش در پاوه و روستاهای اطراف آن پرداخته بود آمده است که:


«در شهر پاوه افرادی اقدام به اعزام جوانان و تشویق جوانان برای پیوستن به گروه داعش کرده اند. رژیم هم کاری به آنها ندارد و به صورت علنی از جلسات آنها که در مساجد برگزار می شوند جلو گیری نمی کنند.»


در این گزارش نام تعدادی از این افراد از جمله «سریاس صادقی، نهادی ویسی، حافظ ویسی» و چند نفر دیگر ذکر شده بود.


اما مأمورین امنیتی به هشدارها بی توجه بودند و حتی تعدادی از تروریستها را هم که دستگیر کرده بودند بعد از مدتی آزاد کردند. سریاس صادقی که نامش در گزارش آمده بود یکی از ۵ نفری است که در حملات تهران شرکت داشته و در درگیری با نیروهای امنیتی کشته شد.


ضمن محکوم کردن هر نوع خشونتی توجه دولتمردان را به این نکته جلب می کنم که حوادث ناگواری که پیش آمده نباید دستاویزی برای حمله به اقوام ایرانی شده و منجر به ایجاد نفرت و تفرقه در سطح ملی شود. ادامه چنین وضعیتی به نفع هیچ کس نیست و مقامات امنیتی، دادسرا و دادگاههای انقلاب به جای مقابله با فعالین مدنی میبایستی ضمن اعتراف به سهل انگاری خود در حفظ امنیت ملی، بیشتر و قبل از وقوع حوادث ناگوار دیگری به هشدارهای دلسوزانه توجه کنند.

شیرین عبادی
۲۸ خرداد ماه ۱۳۹۶

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy