Sunday, Jun 25, 2017

صفحه نخست » کی روش در مصاحبه با رسانه برزیلی: فوتبال ایران در انحصار دولت است

51j7700z_small.jpgایران وایر - این نخستین بار است که «کارلوس کی روش» با این صراحت از وضعیت اداره ایران در گفت‌وگو با رسانه‌های خارج از کشور انتقاد می‌کند. سرمربی تیم ملی پیش‌ازاین سابقه نقد کردن مربیان باشگاهی فوتبال ایران یا مدیران فدراسیون فوتبال را در مصاحبه با «BBC» داشت، اما به اموری غیر از فوتبال ورود نمی‌کرد.

«کارلوس کی روش» در مصاحبه با وب‌سایت خبری - تحلیلی «ISTOÉ» برزیل گفته است: «دولت بر ورزش احاطه دارد، در واقع باید بگویم که ورزش در انحصار دولت است و هیچ حق مشارکتی به بخش خصوصی داده نمی‌شود. فقط بخش عمومی و دولت است که حق سرمایه‌گذاری دارد و اراده سیاسی و مالی حکومت است که برای ورزش تصمیم می‌گیرد.»

سرمربی تیم ملی پیش‌ازاین به‌واسطه حمایت‌های مقطعی‌اش از سیاست‌های ایران، به‌عنوان قهرمان ملی معرفی می‌شد. او در آستانه آغاز جام جهانی برزیل در کنفرانس خبری پیش از بازی با نیجریه به خبرنگاران گفت: «ما از کشوری می‌آییم که این سال‌ها تحت سخت‌ترین تحریم‌ها قرار داشته، اما مردمش بااراده زندگی می‌کنند. ما اینجا هستیم تا مردم ایران را شاد کنیم.» او همین‌طور پیش از آغاز جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۵ در استرالیا هم در گفت‌وگو با خبرنگاران مشابه همین جملات را به شکلی واضح‌تر بیان کرد: «آنچه من طی سال‌های حضور در ایران فهمیدم این است که تحریم‌ها شکل جوانمردانه‌ای ندارند. مردم ایران مستحق این‌همه دشواری نیستند. تیم ملی ایران سخت آماده می‌شود، چون پول‌های فوتبال ایران در بانک‌های اروپا و امارات ضبط شده است.»

کی روش کمی در این گفت‌وگو کمی هم زیاده‌روی کرده است. مثلاً برای این‌که عدم امکانات و انحصار دولتی را نشان دهد، به اردوی تیم ملی ایران پیش از جام جهانی ۲۰۱۴ در برزیل اشاره‌کرده و گفته: «وقتی در کمپ کورینتیانس بودیم بازیکنان من گویا رؤیا می‌دیدند، ما در چند روز اول باید مدام به آنها می‌گفتنم از خواب بیدار شوید. من مدام راه می‌رفتم و به آنها می‌گفتم که بیدار شوند، آنها واقعاً چنین کمپی را در خواب هم نمی‌دیدند.»

به نظر می‌رسد در این یک مورد، سرمربی تیم ملی بزرگ‌نمایی کرده باشد. امروز بازیکنانی مانند رضا قوچان نژاد، سردار آزمون، مسعود شجاعی، علیرضا جهانبخش، پژمان منتظری، سعید عزت الهی، کریم انصاری‌فرد و البته در آن تیم که به جام جهانی رفته بود بازیکنانی مانند جواد نکونام سابقه بازی در تیم‌های اروپایی یا کشورهای حاشیه خلیج‌فارس با امکاناتی فراتر از برزیل را داشتند. «کی روش» سعی کرده بخشی از نداشته های فوتبالی که در انحصار دولت (یا به عبارتی حکومت) قرارگرفته را نشان دهد.


کی روش در بخشی از این مصاحبه، به مشکلات اقتصادی در ایران و چگونگی زندگی مردم اشاره‌کرده و گفته است: «ایرانیان مشکلات زیادی دارند مثل مشکلات مالی و اقتصادی، زیرساخت‌ها و تجهیزات، در این بخش‌ها واقعاً مشکل‌دارند اما پشتکار و صبر آنها راز موفقیت‌شان است و در فوتبال هم همین اتفاق رخ می‌دهد.»

همین‌طور در بخشی دیگر، سیاست خودش برای حضور بازیکنان ایرانی حاضر در لیگ‌های خارج از ایران را ستوده و گفته: «وقتی ۶ سال پیش به سراغ بازیکنان مقیم خارج از ایران رفتم، عده‌ای شگفت‌زده شده و اعتراض کردند اما امروز ۴۵ درصد تیم مرا بازیکنان پرورش‌یافته در فوتبال اروپا و آمریکا تشکیل می‌دهند. آموزش و کارآموزی در فوتبال برای من اهمیت دارد و این اتفاق برای فوتبالیست‌های ایرانی خارج از ایران بهتر رخ داده است.»

این دقیقاً سیاستی از سوی کی روش بوده که باعث شد بازیکنان سطح اول فوتبال ایران به فکر حضور در لیگ‌های خارج از ایران باشند. اولویت نه تنها بازی کردن آنها نبود که حتی بازیکنی مانند «سروش رفیعی» به تیم قعرنشین لیگ قطر پیوست تا شانس خود را برای حضور در تیم ملی ایران افزایش دهد.

سرمربی تیم ملی ایران در گفت‌وگو با رسانه برزیلی گفته است که تیم ملی ایران را با روش‌های «تخیلی» برای حضور در جام جهانی روسیه آماده کرده: «در طول این سال‌ها، ایران در زمینی تمرین کرده که تنها ۶۰ متر طول داشته است. ما باید تیم را براساس دستورالعمل‌های تخیلی و خلاقانه آماده می‌کردیم. به‌عنوان مربی، راز موفقیت‌مان را سازگاری می‌نامم. کاری که ما کردیم این بود که سعی کردیم با حضور در کمپ‌های خارج از کشور تمرین کنیم تا به شرایط بهتری برسیم.»

کی روش پیش‌ازاین بارها نسبت به آماده نبودن زمین تمرین کمپ تیم‌های ملی گلایه داشت. این زمین تمرین زمستان سال گذشته زیر کشت رفت و کی روش مجبور شد تیمش را در زمین تمرین اکباتان تمرین دهد. زمینی که از دید او شرایط استاندارد را نداشت.

سرمربی پرتغالی در انتهای مصاحبه به شانس ایران در جام جهانی روسیه اشاره‌کرده و گفته است: «هدف ایران صعود از مرحله گروهی برای اولین بار خواهد بود. تیم ملی حالا به جایگاهی رسیده که نمی‌توان گفت که چه‌کاری می‌تواند برای ایران بکند، بلکه باید گفت که ایران چه‌کاری می‌تواند برای تیم ملی بکند. ما به سطحی رسیده‌ایم که تنها با زیرساخت‌ها و امکانات می‌توانیم به تکامل برسیم.»

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy