Monday, Jun 26, 2017

صفحه نخست » دیوان‌عالی آمریکا: بخشی از فرمان ترامپ برای محدودیت سفر شهروندان ۶ کشور مسلمان اجرا می‌شود

m55555ktf57C_small.jpgصدای آمریکا - دیوان عالی آمریکا روز دوشنبه ۲۶ ژوئن، به بررسی تقاضای وکلای دولت دونالد ترامپ در پرونده موسوم به فرمان مهاجرتی رئیس جمهوری آمریکا رای داد.

دیوان عالی بخش‌ هایی کلیدی از محدودیت‌های اعمال شده از سوی دادگاه‌های فدرال آمریکا علیه فرمان اجرایی آقای ترامپ علیه شهروندان شش کشور عمدتا مسلمان را لغو کرد و وعده داد که تمامی بحث ها در این رابطه تا پاییز پیش رو شنیده و بررسی شود.

آقای ترامپ در اولین ماه‌های ریاست جمهوری خود فرمانی را امضا کرد که ورود شهروندان شش کشور ایران، سوریه، سودان، سومالی، لیبی و یمن را به مدت ۹۰ روز به آمریکا ممنوع می‌کرد. این فرمان همچنین ورود پناهجویان را به مدت ۱۲۰ روز معلق می‌کرد.

حکم منع مسافرت دونالد ترامپ علیه شهروندان ایران، سوریه، یمن، لیبی، سودان و سومالی پیشتر در چند دادگاه مورد اعتراض قرار گرفت و اجرای آن متوقف شد.

حال با تصمیم تازه دیوان عالی آمریکا، تا زمان رسیدگی این دیوان به پرونده در حدود چهار ماه دیگر اجرای بخش‌ هایی از فرمان آقای ترامپ دوباره آغاز می‌شود. شبکه خبری فاکس گفته است که این یک پیروزی برای دولت آقای ترامپ به شمار می رود.

دیوان عالی آمریکا گفت: «فرد یا نهاد آمریکایی که رابطه ای واقعی با یک شخص مایل به ورود به آمریکا به عنوان پناهنده داشته باشد، اگر آن فرد ویزا دریافت نکند، می تواند شکایت کند.»

بزرگترین مناقشه حقوقی

خبرگزاری آسوشیتدپرس پیشتر گفته بود که تصمیم گیری دیوان عالی درباره بزرگترین مناقشه حقوقی آمریکا در پنج ماه اول ریاست جمهوری آقای ترامپ است.

مسئله تصمیم گیری و دعوی درباره مسئله منع صدور ویزا برای شش کشور خاص، از اولین فرمان اجرایی دونالد ترامپ در این باره در اواخر ماه ژانویه ۲۰۱۷ آغاز شد و از همان آغاز مورد اعتراض و بروز تظاهرات اعتراضی در شهرهای مختلف آمریکا شد.

قضات دیوان عالی آمریکا روز پنجشنبه هفته گذشته گردهم جمع شدند تا درباره اجرای فوری تصمیم دولت ترامپ رای‌گیری کنند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید برای آن که منع سفر شهروندان شش کشور فوق، بازگردانده شود پنج رای لازم است اما تنها چهار رای برای آماده کردن مسئله برای بحث کافی است. قاضی نیل گورسچ نامزد پیشنهادی دونالد ترامپ برای قضاوت در دیوان عالی که در ماه آوریل تایید شد، در این روند مشارکت و حضور دارد.

پیشتر دادگاه‌های فدرال آمریکا علیه سیاست منع مسافرت و منع صدور ویزا برای شش کشور ایران، سوریه، یمن، لیبی، سودان و سومالی رای دادند و از همین رو بررسی این مسئله به دیوان عالی راه یافت.

دادگاه فدرال ریچموند در ویرجینیا گفت سیاست منع مسافرت در «خصومت مذهبی» علیه مسلمانان ریشه دارد و آن را با وعده کمپین انتخاباتی ترامپ در منع ورود مسلمانان به آمریکا و همچنین توییت های او پس از رسیدن به ریاست جمهوری مرتبط دانست.

دادگاه فدرال سانفرانسیسکو نیز آن را در تناقض با قوانین مهاجرت فدرال ارزیابی کرد.

در فرمان اولیه ترامپ عراق نیز جزو کشورهای مورد نظر بود اما بعد در فرمان بعدی از فهرست خارج شد. این فرمان صدور ویزا برای شهروندان شش کشور فوق را منع می کند.

ترامپ: حکم دیوان‌عالی برای اجرای فرمان مهاجرتی یک پیروزی بزرگ است

به دنبال موافقت دیوان عالی آمریکا به اجرای فوری بخش هایی از فرمان مهاجرتی، پرزیدنت ترامپ طی بیانیه ای این تصمیم را یک پیروزی برای کشور خواند.

بنا به گزارش خبرگزاری رویترز، دیوان عالی آمریکا روز دوشنبه پنجم تیر ماه با اعمال محدودیت هایی بر حکم دادگاه پیشین در منع فرمان مهاجرتی ترامپ، با اجرای فوری بخش هایی از آن فرمان موافقت کرد.

در واکنش به این حکم دیوان عالی، شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید بیانیه ای از سوی پرزیدنت ترامپ را در صفحه توئیتر خود منتشر کرد.

پرزیدنت ترامپ در بیانیه خود با تأکید بر اینکه مهمترین وظیفه رئیس جمهوری اش حفظ امنیت شهروندان آمریکایی است، اعلام کرد تصمیم قضات ارشد دیوان عالی در اجرای فوری بخش هایی از فرمان مهاجرتی یک «پیروزی برای امنیت ملی آمریکا» است.

حکم روز دوشنبه دیوان عالی، با منع ۹۰ روزه ورود شهروندان شش کشور لیبی، ایران، سومالی، سودان، روسیه، و یمن به آمریکا و همچنین منع ۱۲۰ روزه ورود پناهجویان به داخل آمریکا موافقت کرده است. این حکم دیوان عالی با رأی متفق القول تمام قضات ارشد این دادگاه صادر شده است.

فرمان مهاجرتی اولیه پرزیدنت ترامپ که اواسط زمستان گذشته و اندکی پس از آغاز ریاست جمهوری او صادر شد، خواستار اعمال برخی محدودیت‌های موقت بر ورود شهروندان هفت کشور عمدتا مسلمان به آمریکا شده بود، اما با تصمیم برخی دادگاه‌های فدرال آمریکا با ناکامی مواجه شد.

نسخه دوم این فرمان نیز - که علاوه بر اعمال تغییراتی در واژگان آن، نام عراق از آن حذف شد و نام ایران همچنان در آن باقی ماند - با مخالفت برخی قضات دادگاه‌های آمریکا روبرو و در نهایت اجرای آن بار دیگر تعلیق شد و قرار بود تصمیم نهایی در دیوان عالی کشور گرفته شود.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy