Tuesday, Jun 27, 2017

صفحه نخست » خط و نشان فرمانده سپاه علیه روحانی

Rouhani_Jafari_sepah.jpgرضا حقیقت‌نژاد - ایران وایر

حسام الدین آشنا، مشاور رسانه ای حسن روحانی ۴ روز پیش در توییتر نوشت: «بحث درباره حدود، لوازم و تبعات فعالیت های اقتصادی نیروهای مسلح در شورای عالی امنیت ملی ادامه خواهد یافت.»

چنین اشاره ای از این منظر معنادار است که محور جنگ تازه رئيس جمهور ایران و فرمانده سپاه، اقتصاد بوده است. سپاه درباره اقتصاد مقاومتی، برجام، اجرایی شدن برجام، قراردادهای نفتی، مبارزه با فساد، مبارزه با پولشویی و پروژه های اقتصادی با دولت اختلاف نظر جدی دارد.

حسن روحانی، ۲ تیرماه ۹۶ در دیدار با فعالان بخش اقتصادی گفت: « [در جریان] ابلاغ سیاست های اصل ۴۴ [قانون اساسی]، بخشی از اقتصاد که دست یک دولت بی تفنگ بود را به یک دولت با تفنگ تحویل دادیم.»

ابلاغ سیاست های کلی اصل ۴۴ که خرداد۸۴ توسط آیت الله خامنه ای صورت گرفت، زمینه ساز یک انقلاب اقتصادی و گذار اقتصاد ایران از دولتی به خصوصی برشمرده شد و اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس وقت مجمع تشخیص مصلحت نظام از مدافعان جدی این طرح بود. اما در عمل در طول دولت محمود احمدی نژاد، مهم ترین برنده های این ماجرا نهادهایی بودند که حسن روحانی از آنها به تعبیر مشهور «خصولتی» یاد کرد، ترکیبی از خصوصی و دولتی. عمده این نهادها وابسته به سپاه، بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام، کمیته امداد و آستان قدس رضوی بودند. به عبارت دقیق تر، برنده ماجرای اصل ۴۴، نهادهای اقتصادی وابسته به بیت رهبر ایران بودند و بخش مهمی از اقتصاد ایران از زیر نظر دولت خارج و زیر نظر رهبر قرار گرفت.

در واکنش به انتقادات حسن روحانی از این رویه، امروز سردار محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه ایران گفته سپاه به اصرار دولت ها وارد اقتصاد شده، «ممکن است ما را صاحبان تفنگ معرفی کنند، بله، تفنگ که سهل است، ما صاحب موشک های دشمن شکن هستیم ... معتقد هستیم دولتی که تفنگ نداشته باشد، توسط دشمنان تحقیر و سرانجام تسلیم می شود.»

او همچنین در انتقادی دیگر از روحانی گفته: «نمی شود آقایان کارهای سخت را با کمترین منافع به سپاه واگذار کنند و به پروژه هایی که سپاه می سازد، افتخار کند، اما در مقابل و در حالیکه هزاران میلیارد تومان بابت پروژه ها بدهکارند، علیه سپاه با بی انصافی حرف بزنند.»

اردیبهشت ۹۶، سردار عبادالله عبداللهی، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء اعلام کرد دولت ۲۳هزار میلیارد تومان به سپاه بدهکار است. این قرارگاه از مهم ترین پیمانکاران داخل ایران محسوب می شود. در گزارش کاری که آذرماه ۹۵ سردار عبداللهی به اسحاق جهانگیری، معاون اول رئيس جمهور ایران ارائه داد، گفت «تاکنون [فروردین تا آذر۹۵]، ۱۲۶هزار میلیارد تومان برای اجرای پروژه های این قرارگاه هزینه شده است.» اگر بر همین مبنا کل سال را محاسبه کنیم، احتمالا سال ۹۵ این قرارگاه ۱۶۸هزار میلیارد تومان پروژه اجرا کرده است. علاوه بر این قرارگاه، سپاه از طریق بنیاد تعاون و سایر موسسه های مالی و اعتباری و قرارگاه های پیشرفت و آبادانی به فعالیت اقتصادی مشغول است و هیچ برآوردی از حجم این فعالیت ها و میزان بدهی دولت در این بخش ها وجود ندارد.

موضوع مهم اکنون اما تاثیر این اعداد و ارقام بر اقتصاد ایران است. این بحث تازگی ندارد. احمد توکلی، نماینده سابق مجلس و اقتصاددان اصولگرا، مرداد۹۲ در گفتگو با هفته نامه تجارت فردا گفت: « در حالی که نظامیان ما با سلام و صلوات وارد بازارها شده اند، دیگر نمی شود آنها را به راحتی خارج کرد ... حاکمیت باید در مورد حضور نظامیان در اقتصاد تصمیم قاطعانه بگیرد.» او با هشدار درباره تبدیل قدرت اقتصادی نظامیان به قدرت سیاسی سه پیشنهاد مشخص درباره فعالیت نظامیان داده بود: «حضور آنها بازتعریف شود، نظامی ها را از فعالیت در بازار مالی منع کنیم و اگر به آنها پروژه داده می شود، به عنوان پیمانکار به آنها نگاه نکنیم.»

اگر این روزها در شورای عالی امنیت ملی ایران بحثی درباره فعالیت های سپاه در اقتصاد ایران در جریان باشد، متوجه چنین محورهایی ست. بحث هایی که به نتیجه رسیدن آن می تواند دست سپاه را از بازار کوتاه تر کند؛ چنین اتفاقی یعنی گرفتن تفنگ و موشک و توپخانه از دست سپاه پاسداران که اکنون بیش از اینکه یک نهاد نظامی باشد، یک بنگاه اقتصادی شده است. سپاه به این آسانی تسلیم نمی شود، سردار جعفری امروز به حسن روحانی این را گفت.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy