Wednesday, Jun 28, 2017

صفحه نخست » احتمال موافقت دیوان‌عالی‌آمریکا با حراج آثار باستانی ایران برای پرداخت غرامت‌‎‌‌

g4933736d97gz_small.jpgبی بی سی - دیوان عالی آمریکا بالاترین نهاد قضایی این کشور، پذیرفته است که پاییز امسال شکایت قربانیان انفجار در اسرائیل را بررسى کند که خواهان مصادره و فروش کتیبه‌هاى هخامنشى هستند که به امانت از ایران گرفته شده و در حال حاضر نزد دانشگاه شیکاگو است.

دادگاه تجدیدنظر به نفع دانشگاه شیکاگو و علیه این شاکیان راى داده بود و گفته بود این الواح متعلق به دولت ایران نیستند که مصادره شوند. شاکیان از این حکم در دیوان عالى فرجام‌خواهى کرده بودند.

دادگاه تجدید نظر در شیکاگو سه سال پیش حکم داده بود که این آثار برای پژوهش‌های باستان‌شناسی در اختیار دانشگاه شیکاگو قرار گرفته و اهداف تجاری در امانت دادن آن وجود ندارد و بنابراین نمی توان رای به مصادره این کتیبه ها داد.

شاکیانی که به دنبال توقیف این الواح هستند بازماندگان حادثه یک رشته بمبگذاری در سپتامبر ۱۹۹۷ در یک مرکز خرید در بیت‌المقدس هستند که حماس مسئولیت آن را به عهده گرفته بود. در جریان این حادثه پنج نفر کشته و دویست نفر زخمی شدند.

در سال ۲۰۰۳ میلادی، دادگاهی در آمریکا براساس شکایت قربانیان آمریکایی این حادثه، دولت ایران را به پرداخت بیش از پنج میلیون دلار غرامت محکوم کرده بود.

شکات پرونده به دلیل آنچه آموزش و حمایت مالی و نظامی ایران از حماس خوانده‌اند، این کشور را در این حملات مقصر می‌دانند و خواهان دریافت غرامت از محل توقیف دارایی‌های ایران در آمریکا هستند.

دادگاه اولیه استدلال شاکیان را پذیرفته بود و از آنها خواسته بود منابعی را که می شناسند تا غرامت از محل آن پرداخت شود، به دادگاه معرفی کنند.

شاکیان در این مرحله آثار باستانی ایران را که به طور امانت در اختیار موزه تاریخ طبیعی شیکاگو و موسسه مطالعات شرقی شیکاگو قرار دارد به دادگاه معرفی کرده بودند.

این اشیاء در جریان کاوش های باستانشناسی در دهه ۱۹۳۰ در ایران کشف شده و به طور امانت در اختیار دانشگاه شیکاگو قرار داشته است.

تصمیم دادگاه درباره بنیاد علوی

در اقدامی دیگر، قرار است هیات منصفه دادگاهی در نیویورک امروز درباره ادعای تعلق یک برج اداری ۳۶ طبقه در نیویورک به دولت ایران تصمیم‌گیری کند.

این برج متعلق به بنیاد علوی است اما دادستانی نیویورک می گوید یکی از سهامداران بنیاد علوی، با دولت ایران در مراوده بود و بخشی از تحریم‌های دولت آمریکا علیه ایران را نقض کرده است.

دولت آمریکا در صدد است از محل فروش این برج، بخش دیگری از غرامت خانواده قربانیان بمبگذاری ها را بپردازد که شاکیان ادعا می کنند با حمایت ایران صورت گرفته است.

پیش از این دادگاه دیگری هم در آمریکا حکم به توقیف نزدیک به دو میلیارد دلار دارایی ایران در بانک های آمریکایی داده بود. ایران از حکم به دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت کرده است.

دیوان عالی آمریکا سال گذشته تایید کرده بود که دادگاه‌های آمریکا می‌توانند در رسیدگی به دادخواهی قربانیان "جرایم تروریستی"، از دارایی‌‌های بلوکه‌شده ایران برای پرداخت غرامت استفاده کنند.

ایران بارها به رای‌های صادر شده در این باره اعتراض کرده و ضمن تکذیب داشتن هرگونه نقشی در وقایع مورد اشاره در احکام دادگاه، روند رسیدگی و صدور حکم دادگاه‌های آمریکا را مورد انتقاد قرار داده و "فاقد وجاهت قانونی" خوانده است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy