Wednesday, Jun 28, 2017

صفحه نخست » مخالفت با برگزاری مراسم سالگرد درگذشت عباس کیارستمی

Abbas_Kiarostami.jpgزمانه ـ حراست دانشگاه بهشتی با برگزاری سالگرد درگذشت عباس کیارستمی، فیلمساز نامدار ایران، مخالفت کرد.

بهمن کیارستمی، فرزند عباس کیارستمی به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت مسئولان دانشگاه بهشتی در پایان خردادماه با برگزاری این مراسم در مرکز همایش‌های این دانشگاه موافقت کردند اما چند روز بعد گفتند حراست دانشگاه مخالف برگزاری این مراسم است.

به‌گفته بهمن کیارستمی در این مراسم قرار بود وزیر بهداشت و رؤسای سازمان‌های نظام پزشکی و پزشکی قانونی شرکت کنند تا آخرین گزارش پیرامون پرونده پزشکی عباس کیارستمی مطرح و بررسی شود اما مسئولان دانشگاه «به بهانه‌های گوناگون مانند تعمیرات و مخالفت حراست»، اجازه برگزاری این مراسم را ندادند.

عباس کیارستمی، فیلمساز و برنده نخل طلای جشنواره کن، اسفند‌ماه سال ۱۳۹۴ به دلیل مشکلات گوارشی در بیمارستان بستری شد و چهار عمل جراحی را پشت سر گذاشت. گفته می‌شد او به سرطان معده دچار شده است اما خانواده کیارستمی این موضوع را تکذیب می‌کردند. بنا بر برخی گزارش‌ها روند درمان کیارستمی در ایران به شکل مناسبی پیش نرفت و پس از چهار ماه سپری کردن مراحل درمان در ایران، به پاریس رفت اما در تاریخ ۱۴ تیرماه ۱۳۹۵ این کارگردان برجسته سینما در سن ۷۶ سالگی بر اثر سکته مغزی در این شهر درگذشت.

با گذشت نزدیک به یک سال از رسیدگی به پرونده پزشکی درگذشت کیارستمی همچنان این پرونده تکمیل نشده است. رئیس سازمان نظام پزشکی ایران می‌گوید او بر اثر سهل‌انگاری پزشکی در فرانسه جان خود را از دست داده است. فرزند کیارستمی می‌گوید سازمان نظام پزشکی فرافکنی می‌کند و فقط به سه روز درمان پدرش در فرانسه می‌پردازد.

بهمن کیارستمی درباره مخالفت با برگزاری مراسم سالگرد درگذشت پدرش گفت: «مخالفت دانشگاه با برگزاری مراسم ما را مطمئن کرد که همچنان ترجیح داده می‌شود این پرونده مسکوت بماند و گزارشی درباره آنچه در سال گذشته به مرگ کیارستمی ختم شد، ارائه نشود، وگرنه با همکاری وزیر بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی بستری فراهم می‌شد تا در سالمرگ کیارستمی این پرونده به سرانجام برسد.»

قرار است در سالروز مرگ کیارستمى کتابی با عنوان «مرگ و دیگر هیچ» از سوی نشر نظر منتشر شود. در این کتاب یادداشت‌های عباس کیارستمی در زمان ساخت فیلم «طعم گیلاس» منتشر می‌شود. این یادداشت‌ها درباره نگاه کیارستمی به زندگی و مرگ، کهنسالی و بیماری است.

در پی مخالفت با برگزاری مراسم سالگرد کیارستمی، خانواده او به جز انتشار این کتاب برنامه دیگری برگزار نمی‌کند.

عباس کیارستمی برای کارگردانی فیلم «طعم گیلاس» در سال ۱۹۹۷ نخل طلای جشنواره فیلم کن را به‌دست آورد. او در فهرست ۴۰ کارگردان بزرگ معاصر سینمای دنیا که گاردین در سال ۲۰۱۱ منتشر کرد، در مقام ششم قرار گرفت.

از آثار معروف کیارستمی می‌توان به فیلم‌های «خانه دوست کجاست»، «زندگی و دیگر هیچ»، «زیر درختان زیتون»، «کلوز آپ»، «باد ما را خواهد برد»، «ده»، «پنج»، «۱۰ روی ده»، «جاده‌های کیارستمی»، «شیرین» و فیلم پربازتاب «کپی برابر اصل» اشاره کرد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy