Wednesday, Jun 28, 2017

صفحه نخست » گفتگو با یکی از مربیان ورزش ممنوع شده زومبا در ایران

Zoomba.jpgشیرین شمس - تا قبل از ممنوعیت ورزش زومبا، محبوبیت این ورزش همگانی و ریتمیک بین زنان ایران، کمی ناشناخته بود. علی مجد آرا، رئیس فدراسیون ورزش‌های همگانی نامه‌ای به دبیر کمیسیون ماده ۵ وزارت ورزش و جوانان و مدیرکل ورزش و جوانان استان البرز ارسال می کند که در آن اشاره می شود "فعالیت‌هایی مانند زومبا، اجرای حرکات موزون و رقص به هر شکل و عنوان فاقد وجاهت قانونی می‌باشد."
ورزش زومبا ممنوع می شود، ورزشی که هرگز مجوز نداشت و تحت عنوان ایروبیک ریتمیک، یا ایروبیک پیشرفته در باشگاه ها به فعالیت پرداخته و آموزش داده می شد.


ممنوعیت زومبا در ایران که در وب سایت‌های استانی وزارت ورزش و جوانان نیز انعکاس یافته با واکنش جوانان بخصوص زنان در شبکه‌های اجتماعی رو به رو شده است. در این بین واکنش مربیان زومبا نیز قابل توجه بوده است.



مینا مربی زومبا است، و معتقد است گرایش روز افزون زنان به این ورزش همگانی که بر رقص و حرکات شادی آور بنا شده، موجب حساسیت مسولین شده است. او می گوید ورزش زومبا اساسا کارت مربیگری نداشته و بصورت کلاسهای زیر زمینی در باشگاهها کار می شده. مینا معتقد است دلیل اصلی ممنوعیت ورزش زومبا گرفتن شادی از زنان است، چرا که در باشگاهها این ورزش همراه با آهنگهای شاد ایرانی، ترکیه ای، آفریقایی و عربی کار می شود و به زنان انگیزه مضاعفی می دهد که فارغ از همه مشکلات و محدودیت های خانوادگی و اجتماعی، ساعتی را در کنار زنان دیگر با رقص و شادی بگذرانند.


شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا تیر ماه ۱۳۹۴ درباره ورزش زومبا نوشت: «ترویج انواع رقص به اسم ورزش در باشگاه‌های ورزشی بانوان، معضل جدی است که حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی جامعه با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.»


در این مطلب آمده بود: «زومبا، رقص عربی، حرکات موزون و ایروبیک این روزها حرف اول را در ورزش زنان می‌زند و متاسفانه این ورزش‌های غربی، فرهنگ خانواده‌ها را هدف خود قرار داده است و زنان را از ورزش‌های پایه و کم هزینه دور کرده است.»


مینا از زبان یکی از شاگردانش می گوید: "من یک زن ۴۲ ساله متاهل هستم با دو فرزند. شب ها به این عشق می خوابم که فردا کلاس زومبا دارم."


او می گوید کنترل این ورزش همگانی و شاد از دست هیات فدراسیون ورزش های همگانی بیرون آمده بود و به همین دلیل به این شکل واکنش و به اصطلاح خودی نشان دادند، اما اینگونه ممنوعیت ها فقط در حد حرف باقی خواهد ماند و اینها قدرت کنترل کافی ندارند، به جرات می توانم بگویم که قدرت کنترلشان در حد صفر است.


در توجیه ممنوع شدن این ورزش همگانی، مسولین فدراسیون، حتی آسیب زایی ورزش زومبا را به میان کشیده اند، اما مربیان این ورزش نظر دیگری دارند. مینا که مطالعات تخصصی در زمینه فیزیولوژی ورزشی داشته، معتقد است این ورزش نه تنها به هیچ وجه آسیب زا نیست بلکه برای زنان هم از لحاظ جسمی و هم از لحاظ روحی مفید است، بحث آسیب زایی این ورزش فقط بهانه است برای گرفتن شادی از زنان.


مینا به مساله تفکیک جنسیتی اشاره میکند و لحنی گلایه آمیز و اعتراضی می گوید حتی با این حال که این ورزش در یک فضای ایزوله و بدون مرد انجام می شود، برای مسولین ایجاد نگرانی کرده است، چرا که زنان می توانند در این فضا خود واقعی شان باشند، شاد باشند، برقصند، بخندند و این برای حاکمیت غیر قابل تحمل است، چون اینگونه حرکات زنان حتی زیرزمینی، موقعیت فرهنگی حاکمیت را به چالش می کشد.


این مربی زومبا در پایان صحبتهاش تاکید میکند ممنوعیت ورزش زومبا هیچ تاثیری در کاهش گرایش روزافزون زنان به این ورزش شاد همگانی و همچنین هیچ تاثیری در کار مربیان و باشگاه ها نخواهد گذاشت و تصور ممنوعیت عملی زومبا یک تصور غیر ممکن است. او می گوید با انتشار خبر ممنوعیت زومبا زنان بیشتر نسبت به این ورزش حساس و علاقمند شدند، از این به بعد هم ما کارمان را بصورت گذشته و زیر زمینی انجام خواهیم داد و در صورت مراجعه بارزس به آنها می گوییم که ورزش ایروبیک کار می کنیم، همین!


پیاده شده از روی گفتگوی تلفنی در انقلاب زنانه

shirin.shams80@gmail.com

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy