Thursday, Jun 29, 2017

صفحه نخست » بلومبرگ: ترامپ در حال زجرکش کردن برجام است

15mnkkkk9k_small.jpgبه گزارش فارس، پایگاه تحلیلی «بلومبرگ» در گزارشی تحت عنوان برجام در معرض نابودی دردناک قرار داد، نوشت، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا قصد نابودی یکباره توافق هسته‌ای ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) ندارد و احتمالاً قصد دارد به صورت تدریجی آن را از بین ببرد.

این گزارش سپس توضیح داد، دولت ترامپ در بسیاری از موضوعات سیگنال‌های متناقضی را صادر می‌کند اما در خصوص اتخاذ موضع سخت‌تر در قبال ایران، یک صدا هستند و حرف با عمل یکی است به طوریکه در سوریه، ارتش آمریکا مستقیماً با همپیمانان ایران در جدال است و در عربستان، ترامپ با دشمن ایران رقص شمشیر می‌کند. در سنا نیز لایحه تحریم‌ها علیه ایران تقریباً به اتفاق آراء و با اجماع به تصویب می‌رسد.

بلومبرگ به نقل از «ویلیام برنز» معاون سابق وزیر خارجه آمریکا که در مذاکرات هسته‌ای دخیل بود گزارش کرد که برجام که در سال 2015 به نتیجه رسید، ایران را به جریان اصلی اقتصاد جهان بازگرداند و در واقع این توافق نتیجه سالها تلاش دولت‌های بسیار زیادی بود و بنابراین از بین بردن آن به آشفتگی‌های خاورمیانه می‌افزاید و موجب تیرگی روابط میان آمریکا و اروپا می‌شود و با اینحال خطر جدی از هم پاشیده شدن این توافق وجود دارد.

برنز نگران «زجرکش شدن» برجام است و می‌گوید نگران «خراب شدن اعتماد تمامی طرفین برجام می‌باشد».

وی در مصاحبه‌ای گفت: «جو به اندازه کافی شکننده است. بازگشت به یک نوع درگیری ساده و آسان است».

این گزارش سپس به اقدامات دولت آمریکا علیه برجام و ایران اشاره کرد و نوشت که واشنگتن در سال جاری میلادی، دو سری تحریم علیه ایران به تصویب درآورد که با برنامه موشکی ایران و ادعای حمایت تهران از تروریسم مرتبط می‌شد.

بنا به گزارش بلومبرگ، لغو تحریم‌های بین‌المللی در ژانویه 2016 بعنوان بخشی از برجام، به تهران اجازه داد تا فروش نفت به اروپا را از سربگیرد اما بسیاری از محدودیت‌های آمریکا بر قوت خود باقی ماند و بانک‌های مهم که نگران درگیری با آمریا بودند، از ورود به تجارت با ایران کنار کشیدند و بسیاری از شرکت‌های غربی منتظر اقدام بعدی دولت ترامپ در قبال ایران هستند تا بتوانند در خصوص تعامل به تهران تصمیم‌گیری کنند.

یکی از تحلیلگران ارشد اندیشکده «رند» در خصوص سیاست آمریکا در قبال ایران گفت که به نظر می‌رسد دیدگاه عمومی در واشنگتن به اینگونه است که به برجام اجازه دهند بر جای خود باقی باشد اما در عین حال طوری به تهران اعمال فشار کنند که نتواند به سود اقتصادی مورد انتظار دست پیدا کند.

این گزارش سپس با بیان مثالی نوشت، بعنوان مثال می‌توان به صنعت هوافضا اشاره کرد. پیشنهاد بوئینگ برای فروش 80 هواپیما به شرکت هواپیمایی «ایران ایر» طبق برجام مجاز و قانونی بود . ایرباس نیز یک توافق مشابه با ایران داشت. هر دو شرکت مورد عنایت وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفتند که ماه گذشته اعلام کرد در حال بررسی این مجوزها است زیرا انتقاداتی مطرح شده بود مبنی بر اینکه هواپیماهای جدید ممکن است برای پشتیبانی گروههای تروریستی مورد استفاده قرار گیرد.

«استیون منوچین» وزیر خزانه‌داری آمریکا در کمیته تأمین معاش مجلس نمایندگان آمریکا گفت: «از تمامی آنچه در قدرت خود داریم» برای تحریم‌های بیشتر علیه ایران بهره می‌بریم.

دولت ترامپ که با درخواست کنگره برای گزارش‌دهی درباره برجام روبرو بود، در ماه آوریل از روی اجبار اعلام کرد که ایران به تعهداتش مطابق برجام پایبند بوده است اما «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا افزود که برجام تنها، خواسته ایران برای دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای را به تعویق می‌اندازد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy