Saturday, Jul 1, 2017

صفحه نخست » دادستان کل ایران از اعدام‌های دهه ۶۰ دفاع کرد

MohammadJafar_Montazeri.jpgزمانه ـ دادستان کل ایران با دفاع از اعدام‌های سیاسی نخستین دهه پس از انقلاب ۱۳۵۷، منتقدان قوه قضائیه را دارای «همان اهداف [مخالفان در] دهه ۶۰» دانست.

محمدجعفر منتظری، شنبه، ۱۰ تیرماه در نشستی خبری به منتقدان قوه قضائیه تاخت و با دفاع از آنچه «برخورد قاطعانه قوه قضائیه» در دهه ۱۳۶۰ خواند، آن را بخشی پاک‌نشدنی از «صفحه زرین انقلاب» توصیف کرد.

او همچنین بی‌آنکه نامی از حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ببرد، به یکی از جمله‌های معروف او در زمان کارزارهای انتخاباتی اشاره کرد و گفت: « اگر گفته می‌شود شما در ۳۷سال جز کشتن چه کردید جواب می‌گوییم اولا وظیفه قوه‌قضاییه برخورد با جرم و مجرم است. ثانیا جنایات دهه ۶۰ دامنگیر مردم و مسئولان بود و این برخورد قوه قضاییه بود که ریشه نفاق را بر کند. اگر جانفشانی سربازان جان بر کف ضابطین قوه‌قضاییه نبود و اگر برخورد قاطعانه قوه قضاییه با جریان نفاق صورت گرفت نبود، امروز نه از تاک نشان بود نه از تاک نشان.»

روحانی اردیبهشت امسال در دوران مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری در همدان به رقبای محافظه‌کار خود تاخت و گفت که «مردم کسانی را که ۳۸ سال فقط اعدام و زندان بلد بودند قبول ندارند.»

رقیب اصلی حسن روحانی یکی از چهار عضو هیئت موسوم به «هیئت مرگ» در اعدام‌های زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ بود: ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی. بحث بر سر این اعدام‌ها پس از انتشار نوار جلسه آیت‌الله حسینعلی منتظری با اعضای کمیته مرگ بالا گرفت.

در یکی از این واکنش‌ها، علی مطهری، نماینده نزدیک به اصلاح‌طلبان در مجلس ایران خواستار پاسخگویی افراد عضو هیئت مرگ و حاضر در آن جلسه از جمله ابراهیم رئیسی و مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری ایران و حسینعلی نیری، معاون دیوان عالی کشور شد.

مسئولان قضایی ایران در پاسخ به منتقدان برخوردهای خشونت‌بار با مخالفان حکومت در دهه ۱۳۶۰ را مبارزه با «نفاق» و «تروریسم» توصیف کرده‌اند. دادستان کل ایران در نشست خبری شنبه با تکرار این ادعا گفت که « همان جنایتی که امروز عامل سر سپرده استکبار در منطقه در قالب گروه‌های تروریستی و داعش انجام می‌دهند، منافقین در دهه ۶۰ هم انجام می‌دادند و خوشبختانه مردم آن را پس زدند».

او گفت که منتقدان قوه قضائیه همان اهدافی را در سر دارند که مخالفان دولت ایران در دهه ۱۳۶۰ در سر داشته‌اند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy