Monday, Jul 3, 2017

صفحه نخست » اسرائیل: علیه کارخانه‌های تسلیحاتی ساخته شده از سوی ایران در لبنان اقدام می‌کنیم

Avigdor_Lieberman.jpgرادیو فردا ـ فرنوش رام (اسرائیل) - وزیر دفاع اسرائیل می گوید کشورش نسبت به گزارش های برپایی «کارخانه های مخفی تولید جنگ افزار برای حزب الله» در لبنان با کمک سپاه پاسداران ایران، «کاملا هوشیار است و اقدامات لازم را انجام می دهد».

به گزارش روزنامه «جروزالم پست»، آویگدور لیبرمن روز یکشنبه ۱۱ تیر با اعلام این موضوع در مورد وضعیت مرزهای اسرائیل با سوریه و لبنان گفت:«کشورش گزارش های مربوط به تاسیس کارخانه های محرمانه تولید سلاح برای حزب الله در لبنان از سوی ایران را یک پدیده معنی دار می داند.»

آقای لیبرمن با اعلام اینکه اسرائیل نمی خواهد در جنگ داخلی سوریه دخالت کند،‌ افزود: «خطوط قرمز» اسرائیل باید رعایت شود.

وزیر دفاع اسرائیل انتقال جنگ افزار پیشرفته برای حزب الله از راه سوریه و «حضور ایرانی ها در مرزها» را دو خط قرمز از دیدگاه اسرائیل عنوان کرد.

به نوشته جروزالم پست، ژنرال هرتزی لوی، رئیس سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل، در روزهای گذشته گفته بود که حزب الله با کمک تکنولوژیک ایران، کارخانه تولید جنگ افزار برپا کرده است و سلاح‌های تولیدی در جنوب لبنان مستقر می کند.

وزیر دفاع اسرائیل در این ارتباط گفت:‌ «سلاح‌های دقیق مانند موشک ها یک چالش به شمار می رود؛ اینها سلاح هایی هستند که می توانند به عمق خاک اسرائیل اصابت کنند».

با وجود این، به گفته آقای لیبرمن، اسرائیل در مقایسه با جنگ با حزب الله در سال ۲۰۰۶، توان نظامی بیشتری دارد.

وی در عین حال گفت:«هر توافقی برای پایان جنگ سوریه که «به محور شرارت مشروعیت بدهد» و اخراج ایران، حزب الله و (بشار) اسد از سوریه را تضمین نکند، برای اسرائیل «پذیرفتنی» نیست.»

آقای لیبرمن با اعلام اینکه اسرائیل در شرایطی به پایان جنگ سوریه کمک می کند که ایران، حزب الله و اسد «که مردم خود را می کشد و سلاح شیمیایی علیه آنها به کار می برد»، از سوریه طرد شوند و افزود: «بقای اسد در سوریه یعنی ادامه حضور ایران و حزب الله؛ و این بر خلاف منافع امنیتی اسرائیل است».

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، نیز به تازگی بارها نسبت به «تثبیت» حضور نظامیان ایران در مرز سوریه با اسرائیل «هشدار» داده و تاکید کرده است که کشورش با این وضع و تقویت توان نظامی حزب الله در سوریه یا در لبنان کنار نخواهد آمد.

مقام های جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب بهمن ۵۷ بارها بر لزوم نابودی اسرائیل تاکید کرده اند. در این ارتباط، سازمان ملل، اتحادیه اروپا و کشورهایی از جمله آمریکا و فرانسه، حملات لفظی شدید سران ایران علیه موجودیت کشور اسرائیل را به شدت محکوم کردند.

در این ارتباط، آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در دیدار عید فطر با سفیران کشورهای اسلامی گفت که مبارزه با حکومت اسرائیل «بر همه دنیای اسلام لازم و واجب است»‌.

رهبر جمهوری اسلامی همواره نسبت به دولت اسرائیل ابراز دشمنی کرده است و چندی پیش نیز با اشاره به اسرائیلگفته بود که «شما ۲۵ سال آینده را نخواهید دید و ان‌شاءالله تا ۲۵ سال آینده چیزی به نام رژیم صهیونیستی وجود نخواهد داشت».

پیش از این سخنان،‌ یحیی رحیم‌صفوی، مشاور نظامی او، از آمادگی موشکی حزب‌الله لبنان برای شلیک به سوی اسرائیل خبر داد و گفت: «نیروهای حزب‌الله به نیروی قدرتمندی برای مقابله با اسرائیل تبدیل شده‌اند».

در گذشته سازمان ملل، اتحادیه اروپا و کشورهایی از جمله آمریکا و فرانسه، حملات لفظی شدید سران ایران علیه موجودیت کشور اسرائیل را به شدت محکوم کردند.

گری کورن، سفیر اسرائیل در روسیه، نیز در واکنش به این تهدیدات، تهدید کرده است که در صورت بروز تهدید واقعی، اسرائیل آماده است تا علیه حزب‌الله لبنان و دیگر گروه‌های هوادار ایران، در خاک سوریه دست به عملیات نظامی بزند.

«معارضین دوست ما نیستند اما ساکنان زخمی مرزی را درمان می کنیم»

آویگدور لیبرمن در سخنان خود خطاب به سوریه نیز هشدار داد: «در صدد امتحان کردن اسرائیل نباشد»، و افزود: «سوریه و لبنان از توان نظامی اسرائیل با خبر هستند و می دانند، آزمودن ما فکر خوبی نیست».

او گفت اسرائیل «در صدد انجام عملیات نظامی در شمال یا جنوب نیست؛ سیاست اسرائیل بر اساس بازدارندگی است» اما افزود: «یک اشتباه در نقاط مرزی ممکن است به درگیری بینجامد».

در یک هفته اخیر، اصابت خمپاره در چند نوبت از خاک سوریه به بخش شمالی اسرائیل، واکنش سریع نظامی اسرائیل علیه مواضع ارتش سوریه را در پی داشته است.

به نوشته جروزالم پست، شامگاه شنبه دهم تیر، دو خمپاره دیگر به اسرائیل اصابت کرد که مانند چهار مورد پیشین تلفات جانی در پی نداشت.

اسرائیل تایید کرد که اصابت خمپاره‌ها و نارنجک‌ها به خاکش، بخشی از جنگ داخلی سوریه بین مخالفان و ارتش بشار اسد بوده و عامدانه اسرائیل را هدف نگرفته است.

نیروهای «فتح‌الشام» در روزهای گذشته نبردهای شدیدی با نظامیان بشار اسد و حامیان حکومت سوریه در استان القنیطره در نزدیکی مرزهای اسرائیل، برای به دست گرفتن کنترل این منطقه داشته‌اند.

با این وجود، نیروی هوایی و توپخانه زمینی ارتش اسرائیل در روزهای گذشته مواضع و تانک‌های ارتش سوریه را هدف قرار داده‌اند.

سوریه هفته گذشته از اسرائیل خواسته بود از این حملات «دست بردارد». اما اسرائیل این هشدار را رد کرد.

آویگدور لیبرمن در پاسخ به پرسش جروزالم پست که از نظر اسرائیل آیا کنترل مرزهای سوریه بهتر است در دست حکومت بشار اسد باشد یا مخالفان او، گفت: مخالفان سوری نیز دوست اسرائیل نیستند. آنها گروه های مشابه القاعده هستند.

در همین حال، او اضافه کرد: ما با ساکنان سوری مرزی که «اسرائیل را درک می کنند» در تماسیم و کمک‌های دارویی و غذایی به سوری‌هایی که «چیزی برای خوردن ندارند» تحویل می دهیم.

آقای لیبرمن افزود: «پنهان نکرده و نمی کنیم که اسرائیل در گذشته و حال بیش از سه هزار زخمی جنگ سوریه را در بیمارستان هایش درمان کرده است».

وزیر دفاع اسرائیل اشاره کرد: سوری های درمان شده در اسرائیل «همگی ساکنان محلی دهکده های مرزی بوده» و در نتیجه این عملکرد، «درک کرده اند که اسرائیل بهترین همسایه آنها است».

جنگ داخلی سوریه هفت سال و نیم است که ادامه دارد و صدها هزار کشته و میلیون ها آواره برجای گذاشته است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy