Friday, Jul 7, 2017

صفحه نخست » طرح موضوع بحران آب در ایران در شورای عالی امنیت ملی

Water-Crisis-Iran922.jpgرادیو فردا: پس از گزارش‌ها درباره تشکیل «کمیته امنیت آب» در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، معاون وزیر نیرو اعلام کرد که با تشدید بحران آب در ایران این موضوع تبدیل به «موضوع امنیتی» شده است.

به گفته این مقام، به همین دلیل این موضوع در شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی مطرح شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، رحیم میدانی، معاون آب وزارت نیرو، روز پنج‌شنبه، ۱۵ تیر، در شورای حفاظت آب استان فارس گفت: «وضعیت آب به قدری حساس شده که در شورای عالی امنیت ملی مطرح شده و بایستی با تمام توان علمی و تجربی به حل این موضوع بشتابیم.»

وی تاکید کرد که با ادامه «وضعیت نامناسب» مدیریت آب و آسیب دیدن منابع آب سطحی و زیرزمینی، تامین آب برای کشاورزی و نوشیدن در آینده «بسیار چالش‌برانگیز خواهد بود».

آقای میدانی جزئیات بیشتری درباره مطرح شدن موضوع آب در شورای عالی امنیت ملی بیان نکرد.

اما این خبر یک هفته پس از آن منتشر می شود که علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، روز جمعه، ۹ تیر، خبر داد که در این کمیسیون «کمیته امنیت آب» تشکیل شده است.

بی‌آبی و طرح های انتقال آب در برخی از استان‌های ایران در سال‌های گذشته باعث برگزاری تجمع و درگیری بین مردم و نیروی انتظامی شده است.

در این زمینه گری لویس، نماینده مقیم برنامه توسعه ملل متحد در ایران، پیش از این به رویترز گفته بود که کمبود آب اکنون به عمده‌ترین چالش امنیتی انسانی در ایران تبدیل شده است.

علاوه بر خشکسالی، آن چه مدیریت و استفاده نادرست از منابع آبی موجود عنوان شده، به خشک شدن بسیاری از دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و تالاب‌های حیاتی ایران در سال‌های اخیر منجر شده است.

در همین حال برخی از تحلیل‌گران از عبارت «جنگ آب» برای توصیف مناقشه های احتمالی آینده بر سر آب در ایران یا بین کشورها استفاده می‌کنند و برخی تا آنجا پیش رفته‌‌اند که پیش‌بینی‌می‌کنند جنگ جهانی احتمالی آینده بر سر آب آغاز شود.

برنامه‌های ترکیه و افغانستان برای ساخت سدهای جدید نیز انتقاد ایران را به دنبال داشته است و حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، روز دوشنبه، ۱۲ تیر، در اجلاس بین‌المللی ریزگردها در تهران به این برنامه‌ها اعتراض کرد.

مقامات جمهوری اسلامی پیش از این نیز ترکیه را متهم کرده‌اند که با «مهار» آب‌هایی که باید از کشورهای سوریه و عراق وارد بین‌النهرین می‌شد باعث «تشدید» پدیده ریزگرد‌ها در کشورهای منطقه شده است.

با این حال رضا تکین، سفیر ترکیه در تهران، ضمن رد این موضوع تاکید کرد که این کشور از «حق خود» برای ساخت سد نمی‌گذرد.

از سوی دیگر ایران و افغانستان نیز بر سر نحوه تقسیم آب رودخانه هیرمند یا هلمند اختلاف نظر دارند. هیرمند رودی است که از استان هلمند افغانستان به دریاچه هامون در استان سیستان و بلوچستان در ایران می‌ریزد.

در همین زمینه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز چهارم خرداد در دیدار با محمد اشرف غنی، رئیس ‌جمهور افغانستان، خواستار حل هر چه سریع‌تر اختلاف‌ها درباره آبِ رودخانه‌های مرزی دو کشور شده بود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy