Friday, Jul 7, 2017

صفحه نخست » نگرانی عفوبین الملل از صدور مجدد حکم اعدام برای محمدعلی طاهری

Mohammad_Ali_Taheri.jpgسحبانیوز: سازمان عفو بین الملل که مقر آن در لندن است با انتشار بیانیه ای، از احتمال صدور مجدد حکم اعدام، برای محمدعلی طاهری که بیش از ۶ سال است که در سلول های انفرادی زندان اوین نگهداری می شود و به "افساد فی الارض" متهم شده است، خبر داد. این سازمان از مقامات ایرانی خواستار آزادی بی قید و شرط این زندانی عقیدتی شد.

۱۴ تیرماه ۱۳۹۶,عفو بین الملل با انتشار بیانه ای ضمن یادآوری اینکه طبق قوانین بین المللی مجازات "اعدام" صرفا برای جرایم بسیار سنگین صادر می شود، خواستار تحقیقات بی طرف و مستقل در مورد وضعیت این زندانی عقیدتی و ممنوعیت شکنجه و بدرفتاری با وی شد.

عفو بین الملل در بیانیه صادره تاکید کرد، محمدعلی طاهری، زندانی عقیدتی در معرض خطر محکومیت به اعدام برای دومین بار قرار دارد.

این سازمان بیان کرد، محمدعلی طاهری، زندانی عقیدتی به "افساد فی الارض" از طریق تاسیس گروه عرفانی حلقه عرفان و آموزه های وی متهم شده است. محاکمه وی ۱۶ اسفندماه ۱۳۹۵، آغاز شد. طی جلسه دادگاه، قاضی پرونده از وی خواست تا پاسخ سوالاتی که به صورت مکتوب به وی ارائه شده است، را در جلسه بعدی دادگاه بیان کند.

وکیل این زندانی امیدوار است که تا پایان تیرماه سال جاری، جلسه دادگاه وی برگزار شود. سوالات ارائه شده، مرتبط با نوشته های این زندانی عقیدتی درباره عرفان حلقه است، با این حال مقامات زندان درخواست وی را مبنی بر درسترسی به کپی نوشته های پیشین وی جهت پاسخ دهی به این سوالات را رد کرده اند این درحالی است که بدون این نوشته ها پاسخ سوالات به طور کامل داده نمی شوند.

یک هفته قبل از برگزاری جلسه رسیدگی به اتهامات این زندانی عقیدتی در اسفندماه سال گذشته، صدا و سیمای ایران با انتشار برنامه ای تحت عنوان "حلقه شیطان"، محمدعلی طاهری را رهبر این "فرقه منحرف" خواند. این برنامه ادعا می کرد که آموزه های این زندانی عقیدتی، مردم را به شک درباره باورها و فعالیت های اسلامی خود وا می دارد و باعث ایجاد اضطراب، پریشانی و اختلال در سلامت روان می شود. در انتهای این برنامه، افرادی که خود را " بازماندگان" معرفی می کنند، خواهان مجازات محمدعلی طاهری می شوند. در پی انتشار این برنامه از صدا و سیما، پیروان این زندانی عقیدتی قویا این برنامه را محکوم کردند.

در بیانیه عفوبین الملل همچنین آمده است، این سومین بار است که محمدعلی طاهری به اتهام افساد فی الارض، محاکمه می شود. این زندانی عقیدتی، اولین بار در سال ۱۳۹۰ به " توهین به مقدسات" و " افساد فی الارض" متهم و بابت اتهام اول به پنج سال حبس تعزیری محکوم شد، اما در رابطه با اتهام دوم؛ " افساد فی الارض" حکمی صادر نشد و در دادگاه اعلام شد که صدور حکم به تحقیقات بیشتری نیاز دارد. طی چهار سال بعد، وی در سلول های انفرادی بند دو-الف زندان اوین به بهانه ادامه بازجویی ها نگهداری شد.

محکومیت این زندانی عقیدتی، از بابت حبس دی ماه ۱۳۹۵، به پایان رسید. از طرفی دیگر او بار دیگر به اتهام " افساد فی الارض" در سال ۱۳۹۴ به اعدام محکوم شد که این حکم نیز در سال ۱۳۹۵ نقض شد.

این زندانی پس از اتمام دوران محکومیت ۵ ساله خود از زندان آزاد نشد و مجددا با اتهام " افساد فی الارض" به دلیل فعالیت های مشابهی که پیشتر در سال ۱۳۹۰ بابت آنها، محکوم شده بود، متهم شد.

به گفته سازمان عفو بین الملل محمدعلی طاهری برای اولین بار در ۱۳۸۹ بازداشت و پس از دوماه آزاد شد. وی مجددا در ۱۳۹۰ بازداشت و به "توهین به مقدسات" و " افساد فی الارض" از طریق تاسیس گروه حلقه عرفان متهم شد. وی در مهر ۱۳۹۰ از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ۵ سال حبس تعزیری بابت اتهام اول محکوم شد و گفته شد که تحقیقات بیشتری برای صدور حکم اتهام دوم نیاز است. این مسله باعث شد که مسئولین به بهانه بازجویی، از انتقال وی به بندهای عمومی، امتناع ورزند و وی را در سلول های انفرادی بند دو-الف نگهداری کنند. این زندانی کماکان در سلول انفرادی به سر می برد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy