Saturday, Jul 8, 2017

صفحه نخست » سپاه یک قایق ماهیگیری عربستان را توقیف کرد

Sepah-boat22.jpgرادیو فردا: خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، به نقل از «یک منبع آگاه» خبر داد که یک شناور صیادی عربستان سعودی که «وارد آب‌های ایران شده بود»، توسط نیروهای منطقه دوم دریایی سپاه پاسداران در استان بوشهر توقیف شده است.

این اتفاق سه هفته پس از گزارش‌ها درباره دستگیری سه صیاد ایرانی توسط گارد مرزی عربستان سعودی رخ داده است.

این خبرگزاری روز جمعه ۱۶ تیر به نقل از «یک منبع آگاه» که نام او اعلام نشده است، نوشت که این شناور صیادی از بندر«دارین» در عربستان سعودی «وارد آب‌های ایران شده بود».

فارس ادامه داده، این شناور در آبهای استان بوشهر توقیف شده و چهار سرنشین آن دستگیر شده‌اند که «تحقیقات از آنها ادامه دارد».

توقیف این شناور صیادی در حالی است که براساس اعلام مقامات جمهوری اسلامی، نیروهای گارد مرزی عربستان سعودی روز ۲۶ خرداد به سه قایق ماهیگیری ایرانی تیراندازی کرده بودند که در نتیجه این تیراندازی یک صیاد کشته شده و نیروهای عربستان سعودی سه صیاد دیگر را دستگیرکرده‌اند.

با این حال وزارت امنیت عربستان بازداشت‌شدگان را عضو سپاه پاسداران نامید و عنوان کرد که آنها سوار بر یک قایق حامل سلاح به سکوهای نفتی مرجان این کشور در خلیج فارس نزدیک شده بودند. مقامات جمهوری اسلامی اما این اتهام را رد کرده اند.

پس از انتشار این گزارش‌ها، همچنین روزنامه «الریاض» روز یکشنبه چهارم تیر خبر داد که «مأموران امنیتی عربستان سعودی ۳ ایرانی دیگر را سه روز پیش از «عملیات تروریستی در مسجدالحرام در مکه» دستگیر کرده‌اند.

علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، این گزارش را «خبرسازی ناشیانه» و «شیطنت رسانه‌ای» توصیف کرد.

همچنین حسین نقوی حسینی، سخنگوی این کمیسیون، با متهم کردن عربستان سعودی به بازداشت ایرانیان در آن کشور هشدار داده بود که «ایران برای مقابله به مثل با سعودی‌ها می‌تواند ده‌ها شهروند عربستان را بازداشت کند».

در این حال عربستان سعودی روز پنج شنبه هشتم تیر ماه پنج صیاد بوشهری و گناوه‌ای را که سال گذشته توسط گارد دریایی این کشور بازداشت شده بودند، آزاد کرد.

دستگیری متقابل اتباع دو کشوردر حالی رخ داده که روابط ایران و عربستان به شدت تیره است و پس از سفر دونالد ترامپ به ریاض نیز درگیری‌های لفظی دو کشور افزایش یافته است.

در این زمینه تعدادی از مقام‌های جمهوری اسلامی بدون ارائه مستندات و شواهد، عربستان سعودی را به دست داشتن در حمله به مجلس ایران و آرامگاه آیت‌الله خمینی متهم کرده‌اند. مقام‌های ریاض این اتهام‌ها را رد کرده‌اند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy