Monday, Jul 10, 2017

صفحه نخست » دیلی کالر: پیروزی‌ آمریکا علیه داعش نفوذ ایران در منطقه را گسترش می‌دهد

5yf71255344df_small.jpgایران در حال بهره‌گیری از رویکرد تهاجمی آمریکا علیه داعش است تا به یکی از اولویت‌های اصلی خود برسد- به دست گرفتن کنترل خاورمیانه از مرزهای خود تا دریای مدیترانه.

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از دیلی کالر، نیروهایی با حمایت آمریکا طی سال‌های گذشته در عملیات‌های خود پیروزی‌های رو به رشدی را علیه داعش داشته‌اند و به‌واسطه همین پیروزی‌ها شانس ایران برای ایجاد یک «پل زمینی» به متحدانش در سوریه و لبنان را افزایش می‌دهد. هرچه پیروزی‌های آمریکا افزایش می‌یابد، نفوذ ایران نیز بالاتر می‌رود.
گروه سوفان (یک موسسه تحقیقاتی در نیویورک آمریکا، که تحولات مربوط به گروه‌های افراطی را پیگیری و پژوهش می‌کند) طی گزارشی نوشت: «به نظر می‌رسد پیشروی‌های متحدان و نیروهای نیابتی ایران با هدف کمک به این کشور برای تضمین یک کریدور زمینی از ایران به لبنان صورت می‌گیرد و امکان تأمین متحد اصلی منطقه‌ای یعنی حزب‌الله لبنان که از نیروهایی با حمایت ایران در سوریه پشتیبانی می‌کند.»
دیلی کالر در ادامه مدعی می‌شود: این پل زمینی با دو هدف شکل می‌گیرد: نخست اینکه ایران بدون خطر بازرسی از سوی اسرائیل، تسلیحات و تجهیزات حزب‌الله لبنان را تأمین کند. دوم اینکه این پل نفوذ سیاسی ایران در خاورمیانه را گسترش می‌دهد.
حمله به عراق در سال 2003 آغازگر فرصت اصلی برای ایران بود. صدام، دیکتاتور عراق که دشمن قسم‌خورده ایران بود که با رفتنش ایران توانست تخم نفوذ در میان اکثریت مسلمان شیعه عراق را بکارد. خیرش داعش هم به نفع ایران بود. تصمیم عراق برای همکاری با واحدهای بسیج عمومی که از حمایت ایران برخوردار هستند، جهت واکنش به حملات داعش نفوذ ایران در نیروهای مسلح این کشور را تثبیت کرد.
درواقع فرمانده عراقی واحدهای بسیج عمومی از نقش ایران در حمایت از نیروهای خود تقدیر کرده و ایران به‌عنوان یک نیروی آزادی‌بخش در این منطقه حضور دارد.
ابومهدی المحندی، فرمانده کمیته بسیج عمومی عراق گفت: «ما از آیت‌الله سید علی خامنه‌ای و سید حسن نصرالله برای حمایتشان در جنگ با داعش سپاسگزاریم.»
آمریکا حزب‌الله را یک سازمان تروریستی می‌داند و محندی را محکوم می‌کند که در برنامه‌ریزی برای بمباران سفارت آمریکا و فرانسه در کویت در سال 1983 دست داشته است.
ایران هیچ تعللی در اعزام قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس به عراق در بازپس‌گیری این کشور از داعش نداشت. درواقع سلیمانی به‌طور عمومی تصدیق کرده که حمایت ایران از این گروه‌ها از فلسطین گرفته تا عراق باعث افزایش نفوذ منطقه‌ای ایران می‌شود.
این پایگاه خبری در پایان مدعی می‌شود: آزادی موصل که نقطه عطف جنگ مشترک علیه داعش محسوب می‌شود، می‌تواند با یک درگیری فرقه‌ای جایگزین شود. کشورهای عربی در سراسر منطقه همین حال هم نگرانی خود از افزایش نفوذ ایران در خاورمیانه را ابراز داشته‌اند و این در حالی است که توانایی ایالات‌متحده برای ممانعت از شکل‌گیری چنین شرایطی به‌شدت محدود است.
مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy