Tuesday, Jul 11, 2017

صفحه نخست » ماجرای بازداشت بقایی

Baghei_Ahmadinejad.jpgفرارو - حمید بقایی روز گذشته بازداشت شد. مقامات قضایی تاکنون در این باره توضیحی نداده‌اند اما علی اکبر جوانفکر از نزدیکان او می‌گوید بازداشت بقایی در ادامه پرونده قبلی او در سال ۹۴ است. بازداشت بقایی که درماه‌های گذشته یکی از چهره‌های جذاب سیاست ایران بوده است، رونده تازه‌ای را برای این چهره پر حرف و حدیث سیاست ایران رقم زده است.

به گزارش فرارو، علی اکبر جوانفکر درباره بازداشت روز گذشته بقایی گفته است: «اکنون قریب یک سال و نیم از آزادی آقای بقایی سپری شده است و امروز به دستور همان بازپرس، نامبرده را با همراهی مأموران اعزامی از سوی دستگاه قضائی، از مقابل منزل بازداشت کردند و به دادسرا بردند. در آنجا به ایشان گفتند شما را احضار کرده‌ایم ولی در بازپرسی حاضر نشده‌اید. آقای بقایی پاسخ داده‌اند که این احضاریه به دست بنده نرسیده است. بازپرس گفته است آدرس شما را پیدا نکردیم. آقای بقایی پاسخ داده‌اند که منزل من همان‌ جایی بوده است که مأموران دستگاه قضائی قبلا آنجا را بازرسی کرده‌اند و امروز هم بنده را از همان جا بازداشت کردند. ضمنا بنده دو وکیل و دو کفیل معرفی کرده‌ام، باید احضاریه را به آنها ابلاغ می‌کردید.»

به گفته جوانفکر "به هر تقدیر بازپرس پرونده با ادعای اینکه ممکن است ایشان را احضار کنند ولی در دادسرا حاضر نشوند، قرار کفالت را تغییر داده و برای نامبرده یک وثیقه ۵۰میلیاردتومانی صادر کرده است که تأمین چنین وثیقه‌ای برای آقای بقایی غیرممکن است و به همین دلیل بازپرس مربوطه بار دیگر حکم به بازداشت ایشان داده است. "

این دومین بار است که حمید بقایی، معاون محمود احمدی نژاد در دولت دهم بازداشت می‌شود. او ۱۸ خرداد سال ۹۴ برای اولین بار بازداشت شد. بازداشتی که با شکایت دولت حسن روحانی بود.

پس از انتخابات ۹۲ اکبر ترکان به عنوان دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد به افشاگری علیه عملکرد مدیران احمدی نژاد در این سازمان پرداخت حمید بقایی نیز در مقابل به دفاع از عملکرد خود در مناطق آزاد پرداخت. واکنش‌ها بقایی با جدال لفظی به ترکان ختم شد. بقایی در میانه تهدید ترکان به افشاگری بازداشت شد.

او بیش از ۲۰۰ روز در بازداشت به سر برد اما پس از آن گفته می‌شد با نظر رهبر معظم انقلاب و با صدور قرار کفالت از زندان آزاد شد، جزییات بازداشت بقایی در ابهام ماند و برای او کیفرخواستی صادر نشد. با این حال سخنگوی دستگاه قضا از باز بودن پرونده او گفت.

تنها وکیل بقایی در گفت و گویی اعلام کرد که بازداشت او به خاطر اتهام "اختلاس" بوده است.

حمید بقایی، ۴۸ ساله، بعد از محمدرضا رحیمی، معاون اول احمدی‌نژاد، دومین معاون رئیس جمهوری سابق بود که بعد از پایان دوره دولت دهم بازداشت شده است. با این تفاوت برای او تاکنون حکمی صادر نشده اما برای رحیمی حکم هم صادر شد.

بقایی پیش از دولت احمدی نژاد سابقه حضور در وزارت اطلاعات و شهرداری تهران را داشت.

او به عنوان معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در زمان ریاست اسفندیار رحیم‌مشایی وارد دولت محمود احمدی‌نژاد شد. در سال ۱۳۸۸ به ریاست این سازمان رسید و تا سال ۱۳۹۰ عهده‌دار این مقام بود.

او همزمان و با حفظ سمت دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور و ویژه اقتصادی هم بود. بقایی در شهریور ۱۳۸۹ به عنوان مشاور رئیس جمهور در امور آسیا منصوب شد.

او حدود هفت ماه بعد در ۲۰ فروردین ماه ۱۳۹۰، با حکم محمود احمدی‌نژاد با حفظ سمت‌های پیشین معاون اجرایی رئیس جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری شد. بقایی در واقع جزو حواریون احمدی نژاد به حساب می‌اید. او پس از اسفندیار رحیم مشایی نزدیکترین فرد به رییس جمهور سابق است.

او و دوست نزدیکش رحیم مشایی پس از ماجرای خانه نشینی ۱۱ روزه احمدی نژاد از سوی رسانه‌های اصولگرا به عنوان سران "جریان انحرافی" معروف شدند. جریانی که به گفته منتقدانش محمود احمدی نژاد و دولت دهم را از مسیر درست خارج کرد و به انحراف کشاند.

بقایی سال ۹۴ پس از آزادی از زندان به محمود احمدی نژاد نزدیک تر شد. این نزدیکی در اواخر سال ۹۵ نمود بارزی یافت. زمانیکه احمدی نژاد از سوی رهبر انقلاب از حضور در انتخابات منع شد، بقایی اعلام کرد که نامزد انتخابات ریاست جمهوری می‌شود.

او با حمایت مشایی و احمدی نژاد به صورت تمام قد وارد فعالیت‌های انتخاباتی شد. جریان احمدی نژاد با علم کردن بقایی قصد داشت در انتخابات پیروز شود، فعالیت مجازی گسترده را آغاز کردند. اقدامات بدیع وحتی عجیبی را برای کسب توجه و تحت تاثیر قراردادند افکار عمومی صورت دادند که آنها را تبدیل به پدیده انتخابات ریاست جمهوری کرد.

روز ۱۵ اسفند که هنوز حضور بقایی یا احمدی نژاد در انتخابات قطعی نشده بود، بقایی و احمدی نژاد و مشایی در خانه‌ای جمع شدند و بایکدیگر درخت کاشتند. انتشار ویدئو این مراسم و صحبت هایی هر سه آنها بازتاب گسترده‌ای درفضای مجازی داشت. در آن ویدئو اسفندیار رحیم‌مشائی رو به دوربین ایستاد٬ با پیراهنی سبز، عینک خود را برداشت و گفت "اصلا٬ من خودم یک درختم. ریشه دارم در خاک. خاک پاک ایران مظهر مهر یزدان. " پس از آن طنزهایی فراوانی برای آنها ساخته شد از جمله اینکه احمدی نژاد لقب "پاکدست" بقایی لقب "زندانی" و مشایی لقب "درخت" را در فضایی مجازی از سوی مخالفان دریافت کردند.

در روز ثبت نام بقایی اتفاق عجیب دیگری رخ داد. ناگهان محمد احمدی نژاد پس از ثبت نام بقایی، ثبت نام کرد تا شگفتی دیگری را رقم زند. او گفت تلاش می‌کند که بقایی از فیلتر شورای نگهبان عبور کند.

هر چند که بقایی و احمدی نژاد ردصلاحیت شدند، اما رفتارهای او، محمود احمدی نژاد و مشایی از عجایت انتخابات بودند. در روز برگزاری انتخابات بقایی آخرین شگفتی انتخاباتی را رقم زد. او با احمدی نژاد در یک صندوق رای حاضر شد و رای باطل به صندوق انداخت. او برگه رایش را نشان داد که نام "محمود احمدی نژاد" در آن ثبت شده بود.

پس از انتخابات و پس از آنکه با دستور قضایی یکی از ساختمان‌های در اختیار احمدی نژاد که گویا محل اقامت تیم حفاظتی او بود تخلیه شد، دفتر احمدی نژاد شماره حسابی را منتشر کردند و از مردم خواست کمک‌های خود را برای تامین هزینه فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی به آن حساب واریز کنند.

حساب مذکور یک حساب مشترک بانکی به نام احمدی‌نژاد و حمید بقایی بود. این اقدام باز هم احمدی نژاد و بقایی را به صدراخبار آورد.

حمید بقایی تا پیش از ظهور احمدی نژاد سیاستمدار شناخته شده‌ای نبود. در تمام دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد نیز یکی از چهره‌های بحث برانگیز نزدیک به او بود. ماهیت ارتباط او با مشایی و احمدی نژاد از رازهای سیاسی دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد و حتی پس از آن است.

حتی ماجرای بازداشت، آزادی و بازداشت دوباره بقایی هم رازآلود است. او درباره دوران بازداشت اولش خواستار انتشار متن بازجویی‌ها و یا فیلم آنها شده بود چرا که معتقد است کلاس آموزشی برای نحوه روبه رو شدن با بازجوست. باید دید که ماجرای تازه بقایی به کجا می‌رسد، واکنش محمود احمدی نژاد و اسفندیار رحیم مشایی چه خواهد بود. یکی از کانال‌های مجازی نزدیک به احمدی نژاد امروز در مطلبی کوتاه نوشته است: «آقای احمدی نژاد! بعد از گذشت این سالها، بالاخره کی قرار است یکبار برای همیشه، نامه سرگشاده اصلی را به شکلی صریح، مفصل و بدون ملاحظه بنویسید؟»

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy