Thursday, Jul 13, 2017

صفحه نخست » پزشک ایرانی دیپورت شده از آمریکا عضو شناخته‌شده بسیج دانشجویی بود

071217B_top.jpgرادیو فردا - پزشک ایرانی که روز سه‌شنبه ۲۰ تیر از فرودگاه بوستون آمریکا دیپورت شد از اعضای شناخته شده سازمان بسیج دانشجویی، نهاد زیرمجموعه سپاه پاسداران، است.

روزنامه آمریکایی بوستون گلوب و خبرگزاری‌های داخل ایران روز سه‌شنبه گزارش دادند که محسن دهنوی به منظور کار و پژوهش در بیمارستان کودکان آمریکا همراه همسر و سه فرزند خود به آمریکا سفر کرده بود اما ماموران اداره مرزبانی و گمرک ایالات متحده مانع ورود آنها به خاک آمریکا شدند.

این رخداد قبل از هر چیز فرمان دونالد ترامپ برای محدودیت سفر شهروندان شش کشور عمدتا مسلمان از جمله ایران به آمریکا را به ذهن متبادر می‌کرد و برخی فعالان از همین زاویه به دیپورت محسن دهنوی اعتراض کردند.

از جمله تریتا پارسی بنیان‌گذار شورای ملی ایران آمریکا (نایاک) در صفحه توییتر خود نوشت که این ماجرا نمونه‌ای از «منع سفر مسلمانان» به آمریکا است که سخن وی اشاره به مناقشات اخیر پیرامون فرمان مهاجرتی ترامپ دارد. در حالی که معترضان این فرمان می‌گویند که دولت آمریکا مسلمانان را هدف قرار داده، اما کاخ سفید این مسئله را رد می‌کند.

با این حال خبرگزاری آسوشیتدپرس همان روز سه‌شنبه اظهارات یکی از سخنگویان مرزبانی و گمرک آمریکا را بازتاب داد که تاکید می‌کرداساسا دیپورت محسن دهنوی و خانواده او ارتباطی با فرمان مهاجرتی آقای ترامپ نداشته و پس از بررسی مدارک وی در فرودگاه چنین تصمیمی اتخاذ شده است.

محسن دهنوی در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۲ ایران مسئول بخش دانشجویی ستاد سعید جلیلی بود و برخی رسانه‌ها از جمله «تقاطع» نوشته‌اند که او سال ۱۳۸۶ مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف بوده است.

اما در عین حال دیپورت محسن دهنوی استقبال برخی از ایرانیان را نیز به دنبال داشته است. در همین رابطه یکی از دانشجویان پیشین دانشگاه شریف که در آمریکای شمالی به سر می‌برد به گلناز اسفندیاری گزارشگر رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی گفت: «این کمترین جزایی است که برای آزار و اذیت دانشجویان می توانست گریبانگیر محسن دهنوی شود‎».

آقای دهنوی و خانواده وی صبح چهارشنبه با پرواز هواپیمایی قطر به ایران بازگردانده شدند.

گزارش سایت تقاطع:

شماری از رسانه‌های بین‌المللی و فارسی‌زبان، روز سه‌شنبه (۱۱ جولای-۲۰ تیر) از بازداشت یک «محقق ایرانی سرطان» به همراه همسر و سه فرزند خردسالش، در هنگام ورود به خاک امریکا در فرودگاه «لوگان» شهر بوستون خبر دادند.

تحقیقات "تقاطع" نشان می‌دهد که این فرد به اسم «سید محسن دهنوی»، از اعضای شناخته‌شده‌ی بسیج دانشجویی در سالهای گذشته است و در حال حاضر، معاونت "پژوهشکده شهیدرضایی دانشگاه صنعتی شریف" را بر عهده دارد که این پژوهشکده از سال‌ها قبل در حوزه رادار با نیروی هوایی سپاه پاسداران همکاری می‌کند.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده، آقای دهنوی با ویزای «جی.وان» (J1) و تحت عنوان پژوهشگر دوره پسادکترا در «بیمارستان کودکان بوستون» وابسته به دانشگاه هاروارد به امریکا سفر کرده بود اما ماموران مرزی از ورود وی به خاک این کشور جلوگیری کردند.

«اداره گمرک و حفاظت مرزی ایالات متحده امریکا» دلیل ممانعت از ورود «دهنوی» به خاک این کشور را اطلاعات به-دست-آمده در جریان بازرسی از وی اعلام کرده و گفته که او نتوانسته واجد شرایط بودن خود برای ورود به امریکا را به اثبات برساند.

در این میان، برادر محسن دهنوی به خبرگزاری‌های "فارس" و "مهر" گفته که او صبح چهارشنبه (۱۲ جولای-۲۱ تیر) به وقت بوستون، خاک امریکا را به مقصد قطر ترک می‌کند و از آنجا به ایران باز می‌گردد.

وی با بیان اینکه برادرش به دلیل «عدم تطابق مدرک اداری و دانشگاهی» اجازه ورود به امریکا را نیافته، ابراز امیدواری کرده که «این مشکل کوچک حل شود و او بتواند به کار تحقیقاتی خود ادامه دهد».

این در حالی است که یافته‌های "تقاطع" نشان می‌دهد که «سید محسن دهنوی» از اعضای شناخته‌شده «بسیج دانشجویی» (بازوی سپاه پاسداران و بسیج در دانشگاه‌ها) بوده و در سال ۱۳۸۶ مسوولیت بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف را بر عهده داشته است.

او همچنین در جریان انتخابات ریاست جمهوری اسلامی در سال ۱۳۹۲، رییس ستاد دانشجویی سعید جلیلی بوده و در انتخابات اخیر نیز از «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» (جمنا) اعلام حمایت کرده است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy