Thursday, Jul 13, 2017

صفحه نخست » چرا آلمان فریبکاری ایران را تحمل می کند؟

zy6y7u2345_9-2_small.jpgخلاصه یادداشت مایکل روبین، مقاله کامل به زبان انگلیسد در وبسایت «کامنتری مگزین»

برگردان فارسی: صدای آمریکا

تازه ترین گزارش نهادهای اطلاعاتی آلمان از ادامه تلاش غیرقانونی ایران برای دسترسی به فناوری موشکی از طریق شرکت های آلمانی حکایت دارد.

سابقه تاریخی نشان می دهد که با وجود ترورهای جمهوری اسلامی در خاک آلمان در دهه نود میلادی موسوم به پرونده رستوران میکونوس و یافته های نهادهای اطلاعاتی آن کشور، دیپلمات های آلمانی روابط تجاری دو کشور را به سطح کم سابقه ای ارتقاء دادند.

در پی ترور رهبران کرد مخالف جمهوری اسلامی در برلین، هر چند ترور کنندگان از آلمان فرار کردند، اما پلیس آن کشور عباس حسین راحیل، عامل حزب الله، و چند همدست او را دستگیر کرد. با این وجود در سال ۱۹۹۵، آلمان حجم صادراتش به ایران را به بیش از یک میلیارد و چهارصد میلیون دلار رساند و آلمان به بزرگترین شریک تجاری ایران تبدیل شد.

رویکرد تجارت محور وزارت خارجه آلمان خود را در نرمش در برابر پنهانکاری های هسته ای ایران هم نشان داد. برای آلمان طرح نگرانی های حقوق بشری در برابر تجارت از اولویت چندانی برخوردار نیست.

رهبران ایران به درستی محاسبه کرده اند که حتی اگر یک موشک اتمی را در خیابان های تهران به نمایش بگذارند یا یک کلاهک اتمی را در بیابان های جنوب شرقی ایران آزمایش کنند، مقامات آلمان از هر بهانه ای برای رد واقعیت و باز نگاه داشتن کانال های تجاری استقبال خواهند کرد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy