Thursday, Jul 13, 2017

صفحه نخست » سقوط قیمت نفت قطعی است

0y25250000052_small.jpgرادیو زمانه - کشورهای عضو اوپک و تولیدکنندگان نفت سنگین تلاش می‌کنند با پایین نگه داشتن میزان تولید نفت خام، مانع از سقوط بیشتر قیمت نفت در بازارها شوند. اما ایالات متحده آمریکا با تولید هر چه بیشتر نفت برنت بازار را اشباع می‌کند و به این ترتیب تلاش تولیدکنندگان اوپک به جایی نمی‌رسد: سقوط قیمت نفت قطعی است.

قیمت نفت خام و نفت برنت آمریکا از چند هفته پیش تاکنون به زیر ۵۰ دلار به ازای هر بشکه رسیده و از آغاز سال ۲۰۱۶ در مجموع یک پنجم ارزش خود را از دست داده است. سه سال پیش در بازارها هر بشکه نفت خام به ۱۰۰ دلار معامله می‌شد.

به گزارش خبرگزاری آلمان، گلدمن ساکس،- شرکت چندملیتی خدمات مالی و بانکداری - پنجشنبه ۱۳ ژوئیه هشدار داده است که چنانچه ایالات متحده آمریکا تولید نفت برنت را کاهش ندهد و کشورهای عضو اوپک نتوانند چاره‌ای برای مازاد نفت در ذخایر جهانی بیابند قیمت نفت خام باز هم کاهش بیشتری پیدا می‌کند و به ۴۰ دلار به ازای هر بشکه تنزل می‌یابد. برخی ناظران پیش‌بینی کرده‌اند که تا پایان سال جاری ممکن است قیمت نفت خام به ۲۰ دلار و حتی کمتر از آن برسد.

کشورهای عضو اوپک و تولیدکنندگان نفت خام با اقتصاد نفتی تحت فشار قرار دارند. آن‌ها ناگزیرند با کاهش قیمت نفت، بر تولید نفت خام بیفزایند تا کسری بودجه خود را جبران کنند. انتظار نمی‌رود که در آینده نزدیک تحولی در این دور باطل پدید آید.

از گزارش‌های ماهانه‌ای که کارتل‌های نفتی درباره ذخایر نفت خام در جهان منتشر می‌کنند چنین برمی‌آید که اوپک به هدف خود دست نیافته است.

کشورهای عضو اوپک متعهد شده‌اند تولید نفت خام را تا اوایل سال آینده کاهش دهند با این هدف که مقدار اضافی ذخایر نفت در جهان مصرف شود و قیمت نفت ثابت بماند. با این‌حال ذخایر نفت خام در ۶ ماه گذشته نه تنها کاهش پیدا نکرده، بلکه از میانگین پنج سال گذشته هم فراتر رفته است.

عامل اصلی افزایش ذخایر نفت خام در جهان کشورهای نیجریه و لیبی هستند. این دو کشور همراه با ایران از کاهش تولید نفت معاف‌اند. اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت به ایران اجازه دادند تا میانگین تولید روزانه‌اش را تا ۳ میلیون و ۷۴۷ بشکه افزایش دهد.

اوپک وعده داده بود که تولید نفت خام را به میزان ۱.۸ میلیون بشکه در روز کاهش دهد. اما تولید نفت آمریکا که به توافق اوپک پایبند نیست، در همان حال ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

وزارت انرژی ایالات متحده آمریکا اعلام کرده است که در سال ۲۰۱۷ تولید نفت خام در این کشور در مجموع به ۴۶۰ هزار بشکه در روز می رسد که ۸۰ هزار بشکه بیشتر از تولید نفت خام در آمریکا تا دسامبر ۲۰۱۶ است.

گروه پیرا که در زمینه سیاست‌های انرژی تحقیق می‌کند اعلام کرده که ایالات متحده آمریکا تا سال ۲۰۲۰ جزو ۱۰ کشور صادرکننده نفت در جهان خواهد شد. تا سه سال آینده تولید نفت برنت در آمریکا به میزان سه برابر سال ۲۰۱۶ افزایش پیدا می‌کند و میزان صادرات نفت آمریکا با میزان صادرات نفت در کویت و امارات متحده عربی برابری می‌کند.

عربستان سعودی که زمانی در سایه اقتصاد نفتی درآمد سرشاری از فروش نفت به دست می‌آورد، در سال گذشته با کسری بودجه ۱۰۰ میلیارد دلاری مواجه شد و ناگزیر برای جبران کسری بودجه‌اش از ذخایر ارزی‌اش استفاده کرد. اقتصاد کشورهای روسیه و ونزوئلا و نیجریه نیز از کاهش قیمت نفت آسیب می‌بیند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy