Wednesday, Jul 19, 2017

صفحه نخست » واکنش‌های گسترده به ویدئوی زن مینی‌ژوپ پوش در عربستان سعودی + ویدئو

video_Saudi_Arabian.jpgبی بی سی ـ مقام‌های عربستان سعودی در حال تحقیق درباره زنی هستند که ویدیویی با مینی‌ژوپ از خود منتشر کرده است. او در این ویدیو در حال راه رفتن در کوچه‌های یک روستا در عربستان است.

دو روز پیش یک زن جوان سعودی به نام خلود فیلم خود را با دامن کوتاه و تاپ در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد که به سرعت در میان کاربران منتشر شد و اظهارنظرهای متفاوتی را در پی آورد.

در عربستان سعودی زنان معمولا با نوعی لباس گشاد و بلند موسوم به عبایه در ملاء عام ظاهر می‌شوند و برخی از آنان سر و چهره خود را هم می‌پوشانند. بنابراین، پوشش این زن، که از او با نام خلود نام برده شده، اظهار نظرهای متفاوتی را در شبکه‌های اجتماعی در پی آورده است.

با افزایش توجه به این فیلم، گزارش شد که هیئت امر به معروف و نهی از منکر، که یک نهاد دولتی مامور الزام شهروندان به پیروزی از قوانین شرعی است، موضوع یافتن و تعقیب قانونی خلود را در دست بررسی دارد.

فیلمی که خلود از خود در اسنپ‌چت منتشر کرد او را در حال قدم زدن در روستای اشیقر در استان ریاض نشان می‌دهد که به گفته بعضی از کاربران شبکه‌های اجتماعی در عربستان، بسیاری از ساکنان آن مسلمانان "محافظه‌کار" و معتقد به حفظ شرایط موجود هستند.

انتشار این فیلم واکنش‌های متفاوتی را در شبکه‌های اجتماعی عربستان در پی داشته است. بعضی از کاربران خلود را به خاطر "اقدامی شهامت آمیز" در تاکید بر حق آزادی انتخاب پوشش ستوده‌اند در حالی که بعضی دیگر اظهار کرده‌اند که طبق قوانین سعودی، زنان به استفاده از پوشش خاصی ملزم هستند و این زن جوان با ظاهر شدن در ملاء عام در لباسی متفاوت، قانون را زیر پا گذاشته است.

مدافعان کار خلود یادآور شده‌اند که در جریان سفر اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به عربستان سعودی، همسر و دختر او در پوشاک غربی و بدون پوشش سر در مراسم رسمی حضور داشتند و مردان سعودی به جای انتقاد، به تحسین و تمجید از ظاهر آنان پرداختند. برخی دیگر گفته‌اند که زنان خانواده ترامپ هم به ملاحظه آداب و رسوم بومی، لباس‌هایی نسبتا پوشیده بر تن داشتند.

یکی از کاربران تصویری از خلود با چهره ایوانکا ترامپ، دختر رئیس جمهوری آمریکا را منتشر کرده و نوشته است: "به این ترتیب، مساله حل می‌شود. "

این فیلم بهانه‌ای برای اظهار نظر در مورد آینده جامعه سعودی نیز شده است. بعضی از کاربران شبکه‌های اجتماعی با اشاره به برنامه اصلاحات مورد نظر محمد بن سلمان، ولیعهد جدید سعودی، پرسیده‌اند با واکنشی که سنتگرایان به موضوع ساده پوشش یک زن نشان داده‌اند آیا اصلاحات مورد نظر ولیعهد امکان موفقیت در این جامعه را دارد؟

بعضی از ناظران معتقدند که بافت جامعه سعودی به نحوی است که با وجود نگرش محافظه‌کارانه رهبران سیاسی این کشور، در مواردی دیدگاه دولت به مراتب جسورانه‌تر از نگرش بخش بزرگی از مردم این کشور است.

در مقابل، این نظر هم ابراز شده است که ممکن است وضعیت موجود قابل دوام نباشد. اکثر جمعیت عربستان سعودی را جوانان زیر ۲۵ سال تشکیل می‌دهد که بسیاری از آنان از طریق ماهواره و اینترنت با ضوابط فرهنگی جهان آشنا می‌شوند و با استفاده از شبکه‌های اجتماعی به تبادل نظر در زمینه موضوعاتی مانند تساوی حقوق زن و مرد و فاصله فرهنگی کشورشان با بقیه جهان می‌پردازند.

ولیعهد سعودی، که سی و یک‌ساله است و به عنوان نایب اول نخست وزیر عملا رئیس اجرایی دولت هم محسوب می‌شود، برای جلب حمایت جوانان برنامه‌ای شامل آزادی نسبی در زمینه برخورداری از تفریحات را اعلام کرده است. در عین حال، مقررات مربوط به جدایی جنسیتی و تفاوت بین حقوق و شرایط زنان و مردان همچنان به عنوان یک اصل شرعی دست نخورده باقی مانده است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy