Wednesday, Jul 19, 2017

صفحه نخست » گاردین: روزنامه‌های ایران در ادای احترام به میرزاخانی تابوی حجاب را شکستند

صدای آمریکا - برخی روزنامه های دولتی ایران در روز یکشنبه مقررات سفت و سخت جمهوری اسلامی درباره چاپ تصاویر زنان را با انتشار عکس های بی حجاب مریم میرزاخانی، ریاضیدان سرشناس، زیر پا گذاشتند.

سعید کمالی دهقان در گاردین نوشت حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، به نشانه ادای احترام به میرزاخانی تصویر جدید و بی حجابی از او در اینستاگرام منتشر کرد.

زمانی که میرزاخانی در سال ۲۰۱۴ جایزه مهم فیلدز در ریاضیات را کسب کرد، بعضی روزنامه ها با دستکاری تصاویر او حجاب بر سرش گذاشتند و بعضی دیگر فقط صورتش را چاپ کرده یا طرحی از چهره او منتشر کردند.

انتشار تصویر میرزاخانی بدون حجاب همان گونه که زندگی می کرد مورد توجه بسیاری قرار گرفت. روزنامه همشهری در بالای عکس بی حجاب میرزاخانی تیتر زد: «نابغه ریاضی تسلیم جبر مرگ شد». روزنامه دنیای اقتصاد هم با انتشار تصویری بی حجاب از میرزاخانی نوشت: «هجرت ابدی ملکه ریاضیات».

4880cf.jpgجایزه فیلدز که از آن به عنوان نوبل ریاضیات یاد می شود به استعدادهای استثنایی زیر چهل سال داده می شود.

میرزاخانی پس از حیاتش تابوهای دیگری را هم شکست. گروهی متشکل از شصت نماینده مجلس شورای اسلامی ایران خواستار فوریت تصویب یک متمم به قانون شده اند تا به فرزندان مادران ایرانی ازدواج کرده با خارجی ها تابعیت ایرانی داده شود.

همسر میرزاخانی دانشمندی اهل جمهوری چک است. از آن جایی که ازدواج بین زن مسلمان و مرد غیر مسلمان در ایران به رسمیت شناخته نمی شود، میرزاخانی سال ها نتوانست با خانواده اش به ایران سفر کند.

مریم میرزاخانی در ایران متولد و بزرگ شده بود. او پس از تحصیل در دانشگاه صنعتی شریف برای کسب دکترا در سال ۲۰۰۴ به دانشگاه هاروارد در آمریکا رفت.

میرزاخانی از نجات یافتگان تصادف مرگبار اتوبوس حامل نخبگان ریاضیات ایران بود که در آن هفت استعداد ریاضی ایران کشته شدند.

میرزاخانی و دست کم دو نفر دیگر از بازماندگان آن سانحه بعدتر ایران را ترک کردند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy