Tuesday, Jul 18, 2017

صفحه نخست » متهم پرونده فساد نفتی: وزارت نفت زنجانی را تایید کرد، قرارگاه خاتم الانبیاء و بانک ملت هم شریک بودند

071817B_top.jpgشمس متهم ردیف دوم پرونده نفتی: من هیچ سودی نبردم، به دنبال درست کردن آبروی جهادی بودیم

«زنجانی گفت می‌خواهم کالاهایی را برای سپاه وارد کنم که برای من بیشتر از اینها می‌ارزد»

کیهان لندن - صبح سه‎شنبه ۲۷ تیرماه چهارمین جلسه دادگاه مهدی شمس متهم ردیف دوم پرونده فساد نفتی به ریاست قاضی مقیسه در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد.

متهم بعد از قرائت کیفر خواست در شروع دفاعیات خود در حالی که در جلسه سوم دادگاه منکر شده بود که شبکه‌ای سازمان‌یافته‎ پشت این پول‌شویی‌ها بوده، عنوان کرد هدف او شکستن ساختار تحریم‌ها بود و این کارها به دست یک نفر نبوده و زنجیره‌ای از افراد در آن همکاری کردند.

قاضی مقیسه که ظاهرا از جلسات پیش منتظر شنیدن این جمله بود، حرف‌های او را قطع کرد و پرسید: «پس شما قبول دارید که این موضوع یک زنجیره بوده و افراد مختلفی در بردن اموال ملت دست داشته‌اند» و شمس پاسخ داد که «مراجع ذیصلاح، بابک زنجانی را تایید کردند و خود وزارت نفت هم ال سی‌های این شخص را تایید کرده پس قرارگاه خاتم الانبیاء و بانک ملت هم می‌توانند در این کار شریک باشند».

آنطور که مقیسه به متهم گفت، او عضو اصلی تشکیلات بوده، اما به گونه‌ای نشان داده که بابک زنجانی فرد مهمی است و توانایی فروش نفت دارد و بر این اساس مقامات به او اعتماد کردند. مقیسه تاکید کرد: «در واقع شما زنجیره‌ای بودن را قبول دارید و این خوب است. شما ۱٫۲ میلیارد دلار را به جای اینکه به کشور برگردانید، صرف کارهایی کردید که به منافع خودتان بود».

با این وجود شمس باز هم تاکید کرد که «وظیفه پرداخت پول بر عهده من نبود، این کارها هم سازمان یافته نبود، یک‌سری از ارگان‌ها و افراد در این کار شرکت داشتند. اگر وزارت نفت این ال سی‌ها را تایید نمی‌کرد اصلا این اتفاقات نمی‌افتاد، اینکه طرفین قرارداد پول نفت را به کشور باز نگرداندند به کارگزار ربطی ندارد، من فقط یک کارگزار بودم.»

شمس در پاسخ به قاضی که گفته بود «نفت را فروختید، اما پولش را ندادید» عنوان کرد: «محموله نفت به صورت امانی در دست من بود».

خیلی غصه خوردم!

قاضی مقیسه از شمس سئوال کرد: «امانی بودن به چه معناست؟ امانی بودن به معنی فروش نفت نیست؟» که شمس پاسخ داد: «من مسئول بودم و مسئولیت خود را انجام دادم، مسئولیت من در برابر کارفرمای من بود. آن تفاهم‌نامه هم پس از آغاز فروش نفت نوشته شد. قصد من کلاه‌برداری نبود و وحدت قصدی با زنجانی نداشتم. به خاطر این موضوع هم خیلی غصه خوردم.»

قاضی مقیسه خطاب به او گفت: «شما تمام محموله‌های نفت را تحویل گرفتید و پول آن را برنگرداندید. غصه خوردن برای نان درآوردن بود.»

با وجود اینکه شمس همه اتهامات را رد کرد، اما در صحبت‌های نماینده دادستان و قاضی گفته شد که او و همدستانش «۲۲۵ میلیون دلار برای خرید هواپیما از یک شرکت ترکیه‌ای هزینه کردند و پول آن از محل فروش نفت‌ که پس داده نشده بود تامین شده است».

در دفاعیات شمس مشخص شد که بخشی از نفت به خانم یو نماینده ارتش چین فروخته شده و هواپیماهای خریداری شده هم پنج دست چرخیده بود تا خرید انجام شده است.

متهم عنوان کرد، «در آن زمان به خاطر تحریم‌ها سیستم بانکی قفل شده بود و بجز بابک زنجانی، نیروی انتظامی و سپاه، بخش خصوصی نمی‌توانست نفت بگیرد.»

شمس گفت: «چهار سال است یک پتک بر سر من کوبیده می‌شود که ما کاسب تحریم بوده‌ایم، این دردآور است، همه می‌خواستند کمک کنند و برای خودشان یک آبروی جهادی درست کنند.»

او ادامه داد: «من هیچ سودی در این باره نبردم؛ در آن زمان حتی کوچک‌ترین حمل نفت قطعاً کمک به نظام به حساب می‌آمد و از قصد زنجانی اطلاعی نداشتم. به اندازه خودم آبرو و امکانات مالی داشتم و نیازی نداشت خیانت کنم. تاجر و استاد موفقی بودم و اگر می‌خواستم خیانت کنم به ایران نمی‌آمدم».

کل اموال من بیش از پنج میلیون دلار نیست!

وی در بخش دیگری از دفاعیات خود با گلایه از اینکه «در کیفرخواست بخش همکاری من خیلی بزرگ نشان داده شده است» گفت: «من در جلسه پیشین کل اموالم را اعلام کردم. کل اموال من بیش از پنج میلیون دلار نیست. در انگلیس هم سایتی وجود دارد که می‌توانید در آنجا از میزان اموال من باخبر شوید. بجز یک خانه در لندن چیزی دیگری نیست که به نام من و خانواده‌ام باشد».

همدست زنجانی ادامه داد: «قسم می‌خورم که خانواده‌ام برای هزار تومان درگیر هستند. موضوع اونر ایر هم می‌گویم ۵۱ درصد سهام به نام یک فرد ترکیه‌ای بود، ۴۹ درصد هم به صورت امانی برای من بود به عنوان یک فرد انگلیسی و پنج درصد به عنوان حق‌الکار برای خودم بود. در این‌باره موافقت‌نامه امانتداری هم وجود دارد. در همان زمان به زنجانی گفتم که خرید اونر ایر به مبلغ ۲۲۵ میلیون دلار گران است و بیشتر از ۱۵۰ میلیون دلار نمی‌ارزد، اما زنجانی گفت می‌خواهم کالاهایی را برای سپاه وارد کنم و برای من بیشتر از اینها می‌ارزد».

در پایان این جلسه که بارها درباره‎ی ارتباط زنجانی و سپاه صحبت شد دادگاه اعلام کرد که جلسه بعدی رسیدگی به پرونده مهدی شمس در مرداد ماه برگزار می‎شود.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy