Friday, Jul 21, 2017

صفحه نخست » احمد خاتمی: به عضو هیات مرگ «مدال» بدهید

1wrحمwr9pp4_small.jpgدویچه وله - خطیب نماز جمعه تهران می‌گوید باید به کسانی که فرمان خمینی را اجرا کرده و "کلک مجاهدین را کندند" مدال بدهند. او سازمان مجاهدین را "داعش دهه شصت" خواند و از "عوض شدن جای جلاد و شهید" در برخی سایت‌ها گله کرد.

احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران با انتقاد از میتینگ اخیر مجاهدین در پاریس، این سازمان را "داعش دهه شصت" توصیف کرد و دولت فرانسه را به خاطر استفاده از "مهره‌های سوخته"، از نظر سیاسی "عقب‌مانده" نامید. او گفت همایش اخیر مجاهدین، مهر و امضا بر جنایات آنهاست: «متاسفانه برخی در سایت‌ها جای جلاد و شهید را عوض می‌کنند. برخورد با اینها و کندن کلک منافقین از عملیات‌های صالح امام راحل بود و باید به همه آنها که فرمان امام را اجرا کردند مدال داد.»

سخنان احمد خاتمی را می‌توان تکریم از ابراهیم رئیسی، کاندیدای اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ دانست که عضو "هیات مرگ" در دادگاه‌های سال ۶۷ بوده است. روحانی در مناظره‌ها و میتنیگ‌های انتخاباتی این پیشینه را به رخ رئیسی کشید.

احمد خاتمی یک سال قبل و پس از انتشار فایل صوتی آیت‌الله منتظری در تقبیح قتل‌عام زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷ نیز عملیات مرصاد را برای توجیه این کشتار مطرح کرده بود.

او ۲۹ مرداد ۱۳۹۵ در نماز جمعه تهران از جمله گفت: «آنچه امام راحل در سال ۶۷ صورت داد کاری فقهی، قرآنی، ‌انقلابی و خدمتی بزرگ به ملت مسلمان ایران بود. اگر آن روز آن خدمت جانانه را امام نکرده بود امروز گرفتاری‌های فراوانی داشتیم، امنیت نداشتیم، ‌امنیت امروز ما مدیون آن حرکت انقلابی امام است.»

سازمان مجاهدین خلق در تابستان ۱۳۶۷ و پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ برای پایان جنگ، عملیاتی نظامی را از عراق و جبهه‌های غربی ایران به قصد رسیدن به تهران آغاز کرد. اما قتل‌عام زندانیان سیاسی که به دستور روح‌الله خمینی و توسط کارگزاران قضایی موسوم به "هیات مرگ" در زندان‌ها صورت گرفت، تنها شامل هواداران و اعضای مجاهدین نبود بلکه هزاران زندانی چپ را نیز در بر گرفت که اکثرشان احکام صادره را سپری کرده بودند.

در سالگرد درگذشت روح‌الله خمینی نیز علی خامنه‌ای گفت که دهه شصت در تاریخ جمهوری اسلامی، "دهه‌ای مظلوم" است و توصیه کرد که جای "جلاد و شهید" در بررسی مسائل این دوران عوض نشود: «دهه شصت دهه‌ آزمون‌های بزرگ و پیروزی‌های بزرگ است، دهه خشن‌ترین تروریسم، دهه مبارزه با تجزیه‌طلبی است... در دهه ‌شصت ملت ما و جوان‌های ما محکم ایستادند؛ جای شهید و جلاد عوض نشود. در دهه ‌شصت ملت ایران مظلوم واقع شد. تروریست‌ها و منافقین و پشتیبان‌های آنان با ملت ایران جفا کردند.»

دفاع تازه احمد خاتمی از قتل‌عام‌های دهه شصت در حالی است که علی فلاحیان، وزیر اطلاعات دولت هاشمی نیز اخیرا گوشه‌های دیگری از رویدادهای این دهه را برملا کرده است. او که از کادرهای اطلاعاتی و امنیتی دهه شصت بوده، به تازگی در مصاحبه با حسین دهباشی اذعان کرده که اعضا و هواداران مجاهدین بر اساس اتهام مشخص در دادگاه محاکمه نشدند بلکه برای همگی آنها حکم محارب صدق می‌کرد و حکم اعدام آنها "فرموده امام" بود. او در بخشی از مصاحبه می‌گوید حکم محارب حتی شامل کسی می‌شد که برای خانه تیمی نان می‌خرید.

فلاحیان در باره هیات مرگ خمینی در دادگاه‌های ۶۷ نیز گفته است: «این گروه کارشان حکم اعدام نبود زیرا فرض بر حکم اعدام بود. این گروه می‌خواست ببیند که کسی قابل عفو هست یا خیر...». وزیر اطلاعات سابق در دفاع از مظلومیت ابراهیم رئیسی اضافه کرده که او هر چه در انتخابات گفت من حکم صادر نکردم و حکم‌شان از قبل صادر شده بود کسی گوش نکرد.

دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری نیز پیش‌تر در واکنش به انتشار فایل صوتی آیت‌الله حسینعلی منتظری و در رابطه با اعدام‌های دهه ‌‌شصت، تصمیم آیت‌الله خمینی در این باره را "درست و دوراندیشانه" خوانده است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy