Sunday, Jul 23, 2017

صفحه نخست » داعش به مواد سازنده بمب هسته‌ای دست یافته بود

072317B_top.jpgایران اینترنشنال - روزنامه واشنگتن پست امروزیکشنبه اول مرداد در گزارشی نوشته : نیروهای خلافت اسلامی در عراق (داعش) در سال ۲۰۱۴ به طور اتفاقی به مواد مورد استفاده در بمب‌های هسته‌ای دست یافته بودند ولی هیچ‌گاه متوجه چگونگی کاربرد آن نشده بودند.

واشنگتن پست می‌نویسد: «روزی که در سال ۲۰۱۴ نیروهای داعش شهر موصل را تصرف کردند، یکی از بزرگترین انبارهای اسلحه در عراق به دست آنها افتاده بود. موصل دارای چندین پادگان مهم و بزرگ بود که در زرادخانه‌های آن انواع اسلحه، بمب، راکت و حتی تانک انبار شده بود.

اما وحشتناک‌ترین اسلحه موجود آن شهر دستگاهی پزشکی بود که هیچ‌گاه توسط تروریست‌های داعش از آن استفاده نشد. و تازه امروز مشخص شده است که چه بلایی بر سر آن آماده است.

در یک انبار در گوشه یک کالج در موصل دو صندوق کوبالت۶۰ (Cobalt-۶۰) ماده‌ای که دارای رادیواکتیوته است پنهان شده بود. این مواد در داخل محفظه فولادی قرار گرفته بودند و از رادیواکتیو ساطع‌شونده از آن برای درمان و کشتن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شده است. اگر این مواد به دست گروه‌های تروریستی بیفتد آنها می‌توانند از آن یک «بمب کثیف» برای پخش رادیواکتیو و کشتن انسان‌ها تولید کنند. اما سازمان‌های اطلاعاتی غرب با آگاهی از این موضوع به مدت سه سال مرتباً به دنبال این بودند که ببینند آیا داعش این مواد را مورداستفاده قرار داده است یا نه.

اکنون فرماندهان ارتش عراق که شهر موصل را از چنگ داعش درآورده‌اند به داخل ساختمان محل نگهداری این ماده (Cobalt-۶۰) وارد شده و با سوراخ کردن محفظه فولادی آن ماشین‌های مورد استفاده در پخش رادیواکتیو برای درمان سرطان را از آن خارج کرده‌اند.

یک افسر ارتش عراق می‌گوید: «ما این دستگاه‌های طبی را بالاخره بدست آوردیم. البته زیاد شکیل نشان نمی‌دهند، اما بالاخره تحت کنترل ما هستند.»

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy