Monday, Jul 24, 2017

صفحه نخست » نیوزویک: آیا ترامپ برای جنگ با ایران بر سر برجام خیز برداشته است؟

gdqb6byf1v_small.jpgسرویس بین الملل «انتخاب»؛ نیوزویک نوشت: روز دوشنبه گذشته دولت ترامپ به طور رسمی پایبندی ایران به توافق هسته ای را اعلام کرد. اما بر اساس گزارش های متعدد ترامپ احتمالا نظرش را تغییر خواهد داد.
به گزارش «انتخاب»؛ ظاهرا در دولت ترامپ چند دستگی وجود دارد. بعضی مشاوران امنیت ملی ترامپ در کنار دشمنان ایران در مجلسین به دنبال از بین بردن توافق هسته ای اند. در عین حال، ترامپ نیز بارها به طور رسمی اعلام کرده است که بر خلاف واقعیت ها ایران به توافق پایبند نبوده است.
اما در آخرین دقایق در جلسه ی پیش از اعلام پایبندی ایران، بخشی از تیم امنیت ملی دولت از جمله رکس تیلرسون و جیمز ماتیس و مک مستر رییس جمهور را قانع کردند که در حقیقت این است که ایران به تعهداتش در برجام پایبند بوده است.
نشانه های بسیاری بدی درباره تمایلات رییس جمهور دیده می شود. اظهارات ترامپ درباره توافق هسته ای و سرپیچی ایران از این توافق را به یاد بیاورید.
این تنها اشتباه موجود نیست اما دولت وارد نقطه بحرانی تری شده است. دیگر طرف های مذاکره از جمله انگلیس فرانسه آلمان چین و روسیه و آژانس انرژی اتمی همگی میدانند ایران دستاوردهای مهمی به واسطه برجام داشته و در عوض نیز بر اساس این توافق محدودیت هایی بر برنامه هسته ای خودش اعمال کرده است.

اگر آمریکا به تنهایی از توافق چند جانبه هسته ای عدول کند و به اشتباه ایران را به نقض برجام متهم کند دیگر کشورها وارد بازی آمریکا نخواهند شد. تجریم های بین المللی بار دیگر اعمال نخواهد شد و آمریکا مانند یک بازیگر سرکش به نظر خواهد رسید.
تاکنون تندروها در دولت ترامپ تمام سعی شان را کرده اند که ایران را برای خروج از توافق هسته ای تحریک کنند. اما به نظر می رسد آنها صبرشان را از دست داده اند و میخواهند در 90 روز آینده تاییده دولت آمریکا بر پایبندی ایران را تحت تاثیر قرار دهند.
دیگر روش های فشار بر ایران نیز ادامه دارد . برای مثال وزارت خارجه ترامپ روز گذشته اعلام کرد که تحریم های اقتصادی جدیدی به بهانه هایی به جز برنامه هستته ای ایران در راه است.
این اولین بار نیست. این اقدامات بدون نیاز به افزایش تنش ها صدای تندروها در ایران را که معتقدند برجام کاپیتولاسیون است تقویت کرده است.
اخبار جدی ای درباره تمایل ترامپ به عدم تایید توافق هسته ای شنیده می شود. این در واقع آمریکا است که به نظر می رسد به دنبال نقض برجام است.
در نشست گروه 20 در اوایل این ماه ترامپ بارها از سران کشورهای جهان خواست که رابطه اقتصادی شان را با ایران قطع کند. این نقض آشکار نه تنها روح برجام بلکه متن برجام است که گفته است آمریکا از هر گونه سیاستی به طور مستقیم و غیر مستقیم که بر عادی سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران تاثیر بگذارد و موفقیت برجام را زیر سوال ببرد باید خودداری کند.
علاوه بر همه این اینها واقعه ناگواری رخ داده است. متحدان آمریکا از جمله عربستان و مصر و بحرین و امارات با دیگر متحد آمریکا یعنی قطر وارد درگیری شده اند و همین مساله روابط ایران با قطر را به هم نزدیک کرده است.
در این میان یک دسته از قدرت های خارجی از جمله آمریکا و ایران در جنگ داخلی سوری به صورت نظامی در مبارزه با داعش به هم وصل شده اند.
در این فضا رییس جمهور آمریکا به همراه مشاوران امنیت ملی اش سعی میکند برجام را لغو کند. این اقدامی خطرناک برای پایان دادن به یک توافق دیپلماتیک موفق است و می تواند به جنگ نیز منجر شود.
اگر همه چیز ار هم بپاشد و ایران نیز از تعهداتش عدول کند آمریکا به گزینه جنگ با ایران فکر خوهد کرد. اگر برجام و تحریم های لغو شده و فرصت های به وجود آمده برای صلح نابود شود انتخابی جز جنگ در کار نخواهد بود.
آمریکایی ها باید بدانند که سپردن تصمیمات به دشمنان ایران در دولت نتایج ناگواری خواهد داشت و به جنگ ختم خواهد شد. عراق و منطقه به ما نیاز دارد. مقابله با ایران همه چیز را بدتر خواهد کرد. ترامپ باید حقیقت را بپذیرد و پایبندی ایران به برجام را تایید کند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy