Tuesday, Jul 25, 2017

صفحه نخست » اهداف دیدار فرماندهان سپاه با روحانی

4l5z5xcxv0f_small.jpgرویداد ۲۴- روز گذشته تعدادی از فرماندهان عالی‌رتبه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به پاستور رفتند و با دکتر روحانی رئیس‌جمهور منتخب، دیدار و گفتگو کردند. در این دیدار، رئیس‌جمهور ابراز امیدواری کرد که در دوره مسئولیت دولت دوازدهم، تلاش هماهنگ همه نیروهای مسلح، به‌سرعت بیشتر در تحقق خواسته‌های مردم بینجامد و همه نهادها و دستگاه‌های مسئول، با شفافیت کامل در حوزه‌های تخصصی خود بر کارایی مجموعه بیفزایند و تقویت توان رزمی سپاه و ارتش با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین، امنیت ملی کشور را بیش‌ازپیش تضمین نماید. وی همچنین بر حمایت کامل دولت دوازدهم از خدمات سپاه در حوزه مأموریت خود تأکید کرد.
همچنین در این دیدار سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه، انتخاب مجدد دکتر روحانی و حضور گسترده مردم در انتخابات را تبریک گفت و آمادگی سپاه برای همکاری همه‌جانبه با دولت در تحقق اهداف انقلاب اسلامی را اعلام نمود. فرماندهان بخش‌های مختلف سپاه نیز گزارشی از فعالیت‌ها و آمادگی‌های سپاه پاسداران را به رئیس‌جمهور ارائه کردند و از حمایت‌های دولت برای تقویت بنیه دفاعی کشور و نیز مقابله با تروریسم در منطقه تشکر کردند.
در رابطه با چرایی انجام این دیدار، اهدافی را می‌توان متصور شد که به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود.
1- اولین هدفی که می‌توان از دیدار فرماندهان سپاه با رئیس‌جمهور متصور شد مخابره پیام وحدت به دشمنان دولت و ملت ایران است تا بدانند که باوجود اختلاف‌نظرها و سلایق گوناگون، مدیران ارشد کشور دارای دغدغه‌های مشترک و اهداف یکسانی هستند که همانا سرفرازی ملت شریف ایران و تداوم پیشرفت‌های نظام در عرصه‌های گوناگون است. موج خوشحالی خارج نشینانی که نه دلسوز روحانی هستند و نه حامی سپاه، نه روحانی را قبول دارند و نه سپاه را و در پی آن هستند تا کوچک‌ترین اختلافاتی را تبدیل به بحران کنند و خواهان آن هستند که در سطوح عالی کشور، اختلافات عمیقی به وجود آید و شکاف‌ها گسترده شود پس‌ازاین دیدار، به خشکی گرایید و پیام همبستگی مسئولین برای تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی مخابره شد.
2- پس از تنش‌های کلامی وقوع یافته دریکی دو ماه اخیر، دیدار فرماندهان سپاه با رئیس شورای عالی امنیت ملی برای آن بود که هماهنگی‌های بیشتری در حوزه اتخاذ مواضع صورت پذیرد. هیچ‌کدام از فرماندهانی که با حجت‌الاسلام روحانی دیدار کردند منکر این موضوع نیستند که او دارای سابقه بیشتری در امور راهبری نظامی و فرماندهی رزم است. درست است که به او شیخ دیپلمات می‌گویند اما این دلیلی بر آن نیست که سوابق او را که ازجمله جانشینی فرماندهی جنگ است و درگذشته، فرمانده جمعی که با او دیدار کردند بوده است و هم‌اکنون نیز رئیس عالی‌ترین شورایی است که به ارگان‌های نظامی دستورات لازم را صادر می‌کند فراموش کرد؛ اما متأسفانه در طی ماه‌های اخیر و به‌ویژه پس از اقدامات تروریستی داعش در تهران و سپس واکنش ایران به این اقدامات، برخی رسانه‌های مخالف دولت، دست به تخریب گسترده‌ای زدند که نوک پیکان این تخریب‌ها، حسن روحانی بود.
آنان به تمسخر برجام پرداختند، سرداران دیپلماسی را مورد هتاکی قراردادند، اقدام سپاه را سیلی به‌صورت دولت تصویر کردند و حتی در برخی اظهاراتشان، اولین هدف موشک‌های پرتاب‌شده توسط سپاه را قلب حسن روحانی بیان کردند. همه این اقدامات، در حالی بود که دستور رئیس‌جمهور به‌عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی، زمینه‌ساز حمله موشکی به مقر تروریست‌ها در دیرالزور شده بود و اوست که درزمینهٔ بودجه تسلیحات نظامی، بیشترین تلاش‌ها را کرده است.
کشمکش‌های به وجود آمده باعث شد تا برای تلطیف فضا و پایان یافتن بگومگوها، فرماندهان سپاه به دیدار روحانی بروند و ضمن تشکر از او بابت حمایت‌هایش در جهت تقویت بنیه دفاعی کشور و نیز مقابله با تروریسم در منطقه، پایانی بر اختلاف‌نظرهای رسانه‌ای باشند که برخی افراد و رسانه‌هایی که از بودجه بیت‌المال ارتزاق می‌کنند آغازگر آن بودند.
3- یکی از اهداف حضور فرماندهان سپاه در نزد رئیس‌جمهور، تبریک انتخاب مجدد وی بود. در ایام منتهی به انتخابات و پس‌ازآن، برخی افراد و رسانه‌های وابسته به ارگان‌های نظامی، در اقدامی خلاف قانون و با امکانات بیت‌المال، به حمایت علنی و رسمی از کاندیدای جریان اصولگرا پرداختند و این شائبه را ایجاد کردند که شاید فرماندهان این ارگان نظامی، چنین خواسته‌ای داشته‌اند که نیروهای جزء، دست به چنین اقداماتی زده‌اند. دیدار فرماندهان سپاه با رئیس‌جمهور، حکایت از آن داشت که آنان پایبند به قانون هستند و با پرهیز از ورود به رقابت‌های سیاسی و حزبی، حفظ انقلاب و ملت شریف ایران از گزندها و تهاجمات، هدف اصلی آنان است.

تأکید چندباره رئیس‌جمهور بر این موضوع که باید تمامی نهادها در حوزه تخصصی خویش اقدام کنند و توان رزمی سپاه باید تقویت شود و دولت دوازدهم نیز سپاه را در حوزه تخصصی آن‌که همانا رزم است حمایت خواهد کرد، نشان از آن داشت که همگان باید در مسیر مشخص‌شده توسط قانون حرکت کنند و درگیر در موضوعات غیرتخصصی نشوند.
4- همان‌گونه که سپاه پاسداران، حافظ انقلاب اسلامی است و حافظ مردمی که اصلی‌ترین سرمایه این انقلاب هستند پس به انتخاب مردم نیز احترام می‌گذارد و یاری‌گر شخصیتی است که منتخب مردم است؛ لذا فرمانده سپاه، آمادگی این نهاد انقلابی را برای همکاری همه‌جانبه با دولت در تحقق اهداف انقلاب اسلامی اعلام می‌نماید. رئیس‌جمهور نیز در دیدار با فرماندهان سپاه گفته است که باید همگی در جهت تحقق خواست مردم متحد شویم و همه این موارد، حکایت از آن دارد که باید برای آبادانی هرچه بیشتر ایران عزیز کوشید و متحد شد.
5- هدف دیگری که این دیدار داشت تشکر از حمایت‌های رئیس‌جمهور و دولت یازدهم از اقدامات نظامی کشور و تقویت بنیه دفاعی آن بود. همین حمایت‌ها است که موجب می‌شود داعش در عراق به پایان برسد و در سوریه، روزهای پایانی خود را سپری کند. همین حمایت‌ها است که بودجه نظامی کشور و ساخت تسلیحات را به چندین برابر دوران گذشته ارتقا می‌دهد، همین حمایت‌ها است که موجب می‌شود حتی سفیر ایران در عراق با هماهنگی نیروی قدس سپاه پاسداران انتخاب شود و بسیاری اقدامات دیگر. لذا این حضور و این تشکر، برای تداوم حمایت‌ها در دولت دوازدهم بود.
البته اهداف دیگری همچون رایزنی برای بودجه سپاه پاسداران، انتخاب وزیر دفاع و از این قبیل مسائل نیز می‌تواند از اهداف این دیدار باشد که نیازمند هماهنگی‌های حضوری بوده است. درهرصورت، چنین دیدارهایی نقش مهمی در کاستن از بگومگوهای سیاسی و دعواهای رسانه‌ای دارد و بر وحدت نیروهای انقلاب می‌افزاید.
مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy