Wednesday, Jul 26, 2017

صفحه نخست » سه سناریو از دلیل ملاقات ترامپ و پوتین

gow54z3456e1_small.jpgنویسنده: آرون بلیک

منبع: واشنگتن پست/ مترجم: روزبه آرش - دیپلماسی ایرانی

رئیس جمهور دونالد ترامپ در اجلاس گروه 20 به صورت غیررسمی با ولادیمیر پوتین دیدار کرد. تا این لحظه از جزئیات این ملاقات اطلاعات چندانی منتشر نشده است. مطابق گزارش های واشنگتن پست این ملاقات غیررسمی با حضور ترامپ، پوتین و مترجم پوتین شکل گرفت.

این مساله یعنی این که احتمالا هرگز نخواهیم فهمید در آن ملاقات چه اتفاقاتی افتاده است. سوال این است که با توجه به وضعیت مشکوک و نگرانی های حاصل از روابط ترامپ و روسیه چرا رئیس جمهور چنین رفتاری را در پیش گرفته است؟ او و کاخ سفید چه چیزهایی دارند که از فاش شدن آن می ترسند؟

من درباره رابطه پررمز و راز دوستانه ترامپ و روسیه در دو سال گذشته فکر کرده ام و به سه توضیح ممکن رسیدم:

1- مساله نگران کننده ای وجود دارد

این تئوری مورد علاقه مخالفان ترامپ است. ایده ای وجود دارد که از ملاقات مخفیانه پوتین و ترامپ صحبت می کند چرا که آنها تا به حال تجارت هایی داشته اند که نیازمند بحث های رودرروی مخفی و به دور از چشمان دیگران بوده است. ملاقاتی که حتی باید از چشمان رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه هم دور بوده باشد. تیلرسون تنها مقام دیگری است که ملاقاتی دو ساعته با روس ها داشته است.

بحث در این باره دشوار است چرا که ترامپ به سختی تلاش می کند تا در معرض چنین اخباری قرار نگیرد. اگر کاخ سفید هم در این باره چیزی بداند و نگفته باشد، چنین رفتاری تنها به فضای شک آلود ماجرا اضافه می کند. چه چیزی در آن ملاقات غیررسمی احتمالی گفته شده است درحالی که هیچ سندی از آن وجود ندارد؟ آیا ترامپ دوستانه تر با پوتین رفتار کرده و از او بابت هک کردن انتخابات 2016 ریاست جمهوری آمریکا تشکر کرده است؟ اگر چیز ناخوشایندی در میان باشد یا یک مکالمه خصوصی که ورای تمام سروصداها میان دو تن از رهبران جهان صورت گرفته، با توجه به سابقه ای که ترامپ و پوتین از خود نشان داده اند به نظر نمی رسد که این امکان وجود داشته باشد که به پاسخ سوالاتمان برسیم.

2- ترامپ بی اعتنا است که درک عموم از چنین مساله ای چطور خواهد بود

من بسیاری از اقدامات ترامپ را در نظریه آدم «احمق و دروغگو» جای می دهم. دلیل دوم می تواند در قسمت احمق جای بگیرد. تحقیق درباره روسیه در واقع هدف گرفتن خود ترامپ است. با توجه به رویکرد دوستانه او نسبت به پوتین که انتقادهای زیادی را در پی داشته، دشوار است که فکر کنیم ترامپ به سادگی از این موضوع ناآگاه است. اما ترامپ نشان داده که به وضوح از آگاهی سیاسی پایینی برخوردار است. بنابراین می تواند نسبت به چنین ماجرایی با بی اعتنایی برخورد کند.

ترامپ همچنین نشان داده که توصیه های کسانی که اطراف او هستند را نادیده می گیرد. بنابراین حتی اگر کسی در کاخ سفید او را از رابطه دوستانه با پوتین نهی کند هیچ تضمینی وجود ندارد که به چنین مشاوره ای توجه شود. اگر ترامپ حقیقتا فراموش کرده باشد که در برابر چه بازی ای قرار گرفته آن گاه با مشکلاتی واقعی روبه رو خواهیم بود.

3- ترامپ به سادگی به ایجاد اختلاف و استفاده از این شیوه به عنوان زیربنای رفتاری خود با حزب جمهوری خواه عادت کرده است

هرگاه سیاستمداری کار مشکوکی انجام دهد، برای فردی مانند من که آموزش دیده به همه چیز با دیده تحلیل نگاه کند، احتمال یک مزیت و منفعت سیاسی وجود دارد. پیروزی غیرمنتظره ترامپ در انتخابات سال 2016 باعث شد که بسیاری از مردم به این اعتقاد برسند که نبوغ سیاسی ترامپ دست کم گرفته شده و رسانه ها به سادگی ترامپ و هوادارانش را نادیده گرفته اند.

دلایل زیادی وجود دارد که ترامپ نوع پوشش این جلسه را پسندیده باشد. او واکنش و توجه زیادی را به خود جلب کرده و از اتفاق غیرمعمولی که افتاده است، استفاده می برد. چه کسی می خواهد مانع این لذت ترامپ شود؟ پوتین؟ مترجم پوتین؟ سروصدای زیادی در رسانه ها برای این ملاقات به پا شد و ترامپ از این سروصداها برای تاکید بر اخبار دروغ رسانه های جعلی و تجمع دوستداران در پایگاه خود، بهره برده است.

اگر ترامپ چنین طرح هایی برای تبدیل کردن خود به یک رئیس جمهور بزرگ ریخته باشد باید بداند که مردم از چنین چیزهایی خسته شده اند. حالا دیگر به نظر چنین بازی هایی منفعتی برای بازیگرش نخواهند داشت

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy