Wednesday, Jul 26, 2017

صفحه نخست » ترامپ می تواند ایران و عربستان را به جان هم بیاندازد و خود در گوشه ای تماشا کند و بخندد

252222py0f_small.jpgفریدون مجلسی دیپلمات سابق ایرانی معتقد است که دونالد ترامپ توانایی برهم زدن توافق هسته ای را ندارد.

مجلسی در گفتگو با «انتخاب» با اشاره به اظهارات امروز ترامپ و همچنین مصوله مجلس نمایندگان آمریکا اظهار داشت: توافق برجام هرگز به خطر نمی‌افتد چون این توافق تنها با امریکا نبوده است که عدم تمایل واشنگتن آن را به خطر بیاندازد. سخن ظریف که گفت ما هرگز دوباره مذاکره نمیکنیم کاملا درست بود، چون این مذاکرات مختومه است و همه طرف ها به جز آمریکا ان را قبول دارند. اختلاف ایران و آمریکا دو جانبه است چون همانطور که ایران امریکا را دشمن خود می داند امریکا هم ایران را دشمن خود می‌داند.

وی افزود: رابطه ی ایران و آمریکا در شرایط فعلی نه اصلاح پذیر است و نه می‌توان انتظار داشت که آمریکایی ها به اصطلاح قدمی کوتاه بیایند و نه اینکه ایران می پذیرد با کاخ سفید سازش کند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی با اشاره به سخنان ترامپ در مورد تمایلش برای عدم تایید پایبندی ایران به برجام، خاطرنشان کرد: مرجع تایید کننده پایبندی ایران به برجام آژانس انرزی اتمی در وین است که همیشه تاییده کرد ایران به این توافق پایدار بوده است. آمریکا الان میخواهد دشمنی خود را در چارچوب قانون بیاورد. مشکل امریکایی ها ازمایش موشکی ایران است، به اندازه کافی هم با موشک های ساخت امریکا به ما حمله شده است، بنابراین ما باید موشک بسازیم و از جنبه دفاعی خود را اماده کنیم.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه تا چه حد سخنان ترامپ باید جدی گرفته شود، اضافه کرد: سخنان ترامپ بسیار خطرناک است، او نمی‌تواند برجام را نقض کند اما می‌تواند فرمان دهد و ما را به یک جنگ فرسایشی سوق بدهد مانند سوریه. آنها قطعا نمی گذارند سربازهای امریکا وارد منطقه شوند بنابراین دنبال آن هستند که ایران و عربستان را به جان هم اندازند و خودشان در گوشه ای تماشا کند و بخندند.

مجلسی تاکید کرد: امریکا نمیتواند بار دیگر ایران را به مذاکره بر سر مسایل هسته ای بکشاند اما مسیله عربستان هست که اگر طرفین بخواهند مصالحه کنند بسیاری از مسائل حل می‌شود.

وی اضافه کرد: در شورای امنیت حداقل روسیه و چین شاهد عمل کردن ایران به تعهدات هستند و از حق وتوی خود استفاده می‌کنند. امریکا البته در مجامع دیگر فشار می‌تواند بیاورد اما فشار ها جنبه حقوقی و قانونی ندارد ولی نتایج عملی می تواند داشته باشد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy