Thursday, Jul 27, 2017

صفحه نخست » مالزی: امتناع زنان از همبستری با شوهرانشان نوعی آزار و اذیت روانی است

go0fe871_small.jpgبی بی سی - یک نماینده مجلس مالزی گفته است امتناع زنان از همبستری با شوهرانشان شکلی از "بد رفتاری و آزار روانی و عاطفی" است.

اظهار نظر این نماینده مجلس مالزی با انتقادهای فراوانی رو‌به‌رو شده است.

چه محمد زول‌کیفلی جوسو از ائتلاف جبهه ملی مالزی این نظر خود را در جلسه مذاکرات پارلمانی درباره تجدید نظر در قوانین مربوط به خشونت خانگی بیان کرد.

مالزی در حال تجدید نظر در قوانین خود درباره خشونت خانگی است.

در مالزی، که اکثریت جمعیت آن مسلمان هستند، مردان با کسب مجوز از "محاکم شرعی" می‌توانند چهار همسر اختیار کنند.

این نماینده ۵۸ ساله از ایالت ترنگوان گفت مردان از "بد رفتاری و آزار عاطفی رنج می‌برند نه آزار بدنی."

او افزود: "حتی اگر گفته شود که مردان به لحاظ بدنی قوی‌تر از زنان هستند، اما مواردی وجود دارد که زنان شدیدا به شوهران خود آسیب می‌زنند و با آنها بد رفتاری می‌کنند."

به نظر این نماینده مجلس مالزی "معمولا زنان نسبت به شوهران خود بدزبانی می‌کنند که این بدرفتاری عاطفی است. آنها شوهران خود را کوچک می‌شمارند و نیازهای جنسی آنها را رد می‌کنند."

فعالان اجتماعی و سیاسی امیدوارند که قوانین جدید از قربانیان خشونت خانگی بیشتر حمایت کند.

آقای چه درباره این موضوع نیز در پارلمان گفت اگر مرد مسلمانی مجاز نباشد که زن دومی اختیار کند، این هم یکی از مصادیق "بدرفتاری" است.

این سخنان او با سیلی از انتقادها مواجه شده است. از جمله مارینا ماهاتیر، دختر ماهاتیر محمد، نخست وزیر سابق و از فعالان حقوق زنان، اظهارات آقای چه را محکوم کرده است.

او به خبرگزاری فرانسه گفته است: "این یک عقیده قدیمی است که وقتی با زنی ازدواج می‌کنی مالک بدن او می‌شوی. اما دیگر این عقیده جواب نمی‌دهد."

خانم مارینا افزوده است: "زنان حق دارند درخواست‌های جنسی شوهرانشان را رد کنند. این مسخره است که بگوییم اگر زنان امتناع کنند، با مردان بدرفتاری کرده‌‌اند."

او در فیس‌بوک خود نوشت: "و با این احوال، همچنان به مردان اجازه می‌دهیم بر کشورها حکومت کنند؟"

سخنان یکی از نمایندگان حزب حاکم ائتلاف در ماه آوریل نیز جنجال‌های مشابهی را به دنبال داشت. او گفته بود مردانی که مرتکب تجاوز جنسی می‌شوند می‌توانند با قربانیان خود ازدواج کنند.

بسیاری از کاربران فیس‌بوک آقای چه را فردی با "ذهنیت بدوی" خوانده‌اند.

شاکراوی لو از جزیره لابون نوشت: "بیماری و فساد اجتماعی اولین مشکلاتی هستند که باید با آنها برخورد کرد. بعد از آن است که قانونگذاران می‌توانند به روان‌درمانی بپردازند. واقعا مالزی به چه مضحکه‌ای تبدیل شده است."

یک شهروند دیگر به نام گوپناتا مدوان هم گقته است: "زنان ابزارهای جنسی نیستند. شما باید به آنها احترام بگذارید و در احساساتشان سهیم شوید. چهار زنه بودن یک حماقت بیمارگونه است. آیا زنان هم می‌توانند چنین کاری بکنند؟"

فردی دیگری به نام راشل کو اعتبار تشکیلات حکومتی را زیر سوال برده و نوشته است "در هر حال، چرا ما به چنین افراد غیرمتمدنی پول میدهیم تا نماینده ما باشند؟"

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy