Saturday, Jul 29, 2017

صفحه نخست » واکنش های متفاوت سپاه و نیروی دریایی آمریکا به تنش مجدد در خلیج فارس

Sepah-boats-gulf33.jpg

نیروی دریایی آمریکا: رویارویی با شناورهای ایران «امن و حرفه‌ای» بود

رادیو فردا: نیروی دریایی آمریکا می‌گوید رویارویی اخیر بین کشتی‌های آمریکایی و شناورهای ایرانی که از جمله شامل شلیک اخطار گلوله‌های منور بوده، یک رویارویی «امن و حرفه‌ای» بوده است.

این حادثه بعد از ظهر جمعه ششم مرداد روی داده و نیروی دریایی سپاه مدعی است که این رویارویی با شلیک منور و دو گلوله هوایی از سوی ناوهای آمریکایی به نشانه اخطار به یک شناور گشتی سپاه پاسداران همراه بوده است.

این دومین رویارویی بین شناورهای ایرانی و کشتی‌های آمریکایی در خلیج فارس در یک هفته گذشته بود که از سوی نیروی دریایی سپاه غیرحرفه‌ای و تحریک‌آمیز توصیف شده است.

اما آن طور که خبرگزاری آسوشیتدپرس روز شنبه به نقل از ناوگان پنجم آمریکا گزارش کرد، این حادثه پس از آن روی داده که یکی از هلی‌کوپترهایش حین گشت‌زنی‌های عادی در محدوده آب‌های بین‌المللی، شاهد نزدیک شدن چندین شناور ایرانی به کشتی‌های آمریکایی «یا حداکثر سرعت ممکن» بوده است.

بر پایه این گزارش، پس از آنکه تلاش این هلی‌کوپتر برای برقراری تماس بی‌پاسخ می‌ماند، با هدف ترغیب شناورهای ایرانی به تغییر مسیر اقدام به شلیک منور می‌کند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از سخنگوی نیروی دریایی می‌نویسد حتی پس از برقراری تماس هم، شناورهای ایرانی اقدام به شلیک در آب‌های اطراف کشتی‌های آمریکایی کرده‌اند.

واکنش سپاه:

به گزارش رادیو فرانسه سپاه پاسداران از بروز حادثۀ "تحریک‌آمیز" دیگری در خلیج فارس خبر داد. بر اساس اطلاعیۀ سپاه، شناورهای آمریکایی این‌بار در منطقه میانی خلیج فارس به عملی "غیرحرفه‌ای" دست زده‌اند. به گفتۀ سپاه یک هلی‌کوپتر که از رزم‌ناو آمریکایی به پرواز درآمده، به شناورهای سپاه نزدیک شده است.

بر اساس اطلاعیۀ سپاه پاسداران که صبح شنبه ٧ مرداد/٢٩ ژوئیه منتشر شد، در ساعت ۴ بعدازظهر روز گذشته (جمعه)، ناو هواپیمابر آمریکایی "نیمیتز" (Nimitz) و رزم‌ناو همراهش در حالی که "تحت رصد و رهگیری" ناوچه‌های موشک‌انداز سپاه قرار داشتند، در محدودۀ نفتی- گازی موسوم به "رسالت" اقدام به پرواز هلی‌کوپتر و نزدیک شدن به شناورهای سپاه کردند.

اطلاعیۀ سپاه می‌افزاید که آمریکایی‌ها "با حرکتی تحریک‌آمیز و غیر‌حرفه‌ای"، با پرتاب منور به "ناوتیپ ذوالفقار" اخطار دادند. اما "رزمندگان اسلام بدون اعتنا" به این رفتار، مأموریت خود را در منطقه دنبال کردند.

در اطلاعیه توضیح داده نشده که آمریکایی‌ها به چه دلیل به ناوچۀ موشک‌انداز سپاه اخطار داده‌اند.

روز سه‌شنبۀ گذشته نیز حادثه‌ای کم و بیش مشابه در شمال خلیج فارس رخ داده بود. مقامات آمریکایی گفته بودند که یک ناو آمریکایی در خلیج فارس به سوی یک قایق سپاه تیر اخطار شلیک کرده‌ است.

به گفتۀ آنها شناور سپاه تا ۱۴۰ متری ناو آمریکایی جلو آمده و به هشدارهای صوتی و منورهای ناو توجهی نکرده است. اما سپاه پاسداران اعلام کرد که رزم‌ناو آمریکایی در آب‌های بین‌المللی به سمت یک قایق سپاه پیش‌روی کرده و سپس "به قصد تحریک و ایجاد هراس، مبادرت به شلیک دو گلوله هوایی" کرده است.

تنش در خلیج فارس در حالی شدت می‌گیرد که کشورهای غربی آزمایش‌های جدید موشکی ایران را محکوم کرده و از این کشور خواسته‌اند که از هر گونه آزمایش تازه‌ در این زمینه خودداری کند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy