Saturday, Jul 29, 2017

صفحه نخست » کریستین ساینس مانیتور: آیا ترامپ می‌تواند بدون منزوی کردن آمریکا ایران را منزوی کند؟

5d9uuuy1_small.jpgرویداد۲۴- به نظر می‌رسد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا مصمم است که آمریکا را از توافق هسته‌ای ایران بیرون آورده و به وعده انتخاباتی خود جامه عمل بپوشاند. این مسئله با اقدامات وی در مورد دیگر توافق‌های بین‌المللی همخوانی دارد اما تحلیل گران و مقامات هشدار می‌دهند که می‌تواند آمریکا را در قبال با متحدانش قرار دهد.
به گزارش کریستین ساینس مانیتور، تمام شواهد دال بر این است که ترامپ پایبندی ایران به توافق را با بی‌میلی برای دومین بار تأیید کرد. با توجه به اینکه فرصت بعدی برای عقب‌نشینی از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پایان سپتامبر فراهم می‌شود، شاهد هستیم که کاخ سفید در حال فراهم کردن زمینه برای تصمیم‌گیری جهت خارج کردن آمریکا از توافقی که ترامپ آن را «فاجعه» خوانده بود، است.
با عقب‌نشینی از توافق ایران، ترامپ از سومین توافق بین‌المللی که از باراک اوباما به ارث گرفته بود، خارج خواهد شد. این توافق‌ها نماد تأکید اوباما بر رویکردهای چندجانبه نسبت به مسائل بین‌المللی و دیپلماسی با دشمنان بوده‌اند.
ترامپ در همان روزهای شروع به کار خود به‌عنوان رئیس‌جمهور، مشارکت آمریکا در توافق تجاری مشارکت اقیانوس آرام را لغو کرد و در ماه ژوئن ایالات‌متحده را از توافق آب و هوایی پاریس خارج کرد.

اما برخی مقامات آمریکایی، اعضای کنگره و تحلیل گران منطقه‌ای نگرانند که خروج از توافق هسته‌ای که میان ایران، آمریکا و دیگر قدرت‌های بین‌المللی نهایی شد، ایالات‌متحده را در این زمینه منزوی خواهد کرد، آن‌هم زمانی که ظاهراً هدف ترامپ منزوی کردن ایران است.
برخی می‌گویند بهتر از در اجرای این توافق سختگیرانه عمل شود. برخی دیگر توصیه می‌کنند توافقی که کارآمد است به حال خود رها شود و در عوض بر فعالیت‌های ایران در جهت گسترش نفوذ خود در خاورمیانه تمرکز شود.
رابرت لیتواک، کارشناس اندیشکده ویلسون در واشنگتن گفت: «اگر آمریکا از برجام کناره‌گیری کند، این توافق همچنان ادامه خواهد داشت [اما] اما دید سیاسی تغییر خواهد کرد. در دستیابی به توافق، آمریکا و جهان در مقابل ایران بودند. اما اگر ایالات‌متحده به‌طور یک‌جانبه از توافق عقب‌نشینی کند، این دید به سمت ایران معطوف خواهد شد و جهان در مقابل آمریکا قرار خواهد گرفت.» بر اساس این سناریوی جدید آمریکا «به حاشیه رانده خواهد شد.»
همان‌طور که باب کروکر ، رئیس کمیته روابط خارجی سنا به مخاطبان واشنگتن‌پست گفت، «شما می‌خواهید که ایران ناقض این توافق باشد. شما نمی‌خواهید که این مسئله به آمریکا مربوط شود چراکه ما متحدان خود را می‌خواهیم.»
در مقابل، به نظر می‌رسد ترامپ بر پاره کردن این توافق متمرکز است، چه این اقدام به معنای اقدام یک‌جانبه آمریکا باشد چه نه.
در حال حاضر وزارت خارجه در حال آماده‌سازی گام‌های ابتدایی برای تشدید آنچه باب کروکر «اجرای سرسختانه» این توافق خوانده، است.
ایران به‌طور سنتی از گشایش سایت‌های نظامی حساس خود امتناع کرده و می‌گوید این سایت‌ها هیچ ارتباطی با برنامه هسته‌ای ندارد. و درعین‌حال نگران این موضوع است که قدرت‌های خارجی از جمله آمریکا به دنبال اطلاعات در مورد فعالیت‌های نظامی آن‌ها هستند. اما برخی معتقدند جلوگیری از دسترسی بازرسان بین‌المللی در حال حاضر می‌تواند منجر به یک بحران بین‌المللی شود و وظیفه یک توافق هسته‌ای ناپایدار را مستقیماً متوجه ایران می‌کند.
این در حالی است که در سطح منطقه‌ای نیز رهبری آمریکا در خاورمیانه در حال از دست دادن فرصت ایجاد یک استراتژی برای مقابله با نفوذ رو به رشد ایران در عراق، سوریه و لبنان است. به عقیده کارشناسان آمریکا بجای ایجاد یک بحران بین‌المللی که می‌تواند جایگاه بین‌المللی ایران را تقویت کند، باید بر اعمال دوباره رهبری منطقه‌ای خود متمرکز شود به‌گونه‌ای که ایران محدود شود.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy