Wednesday, Aug 2, 2017

صفحه نخست » آیا ترامپ تاریخ تاریک دوران عراق را با ایران تکرار می‌کند؟

Tas0uo2kw3_small.jpgنویسنده: الکس لاکِر - منبع: بیزنس اینسایدر

مترجم: روزبه آرش - سایت دیپلماسی ایرانی، تهران

پس از ناکامی ترامپ در لغو طرح درمانی اوباما، او به احتمال فراوان به سراغ یکی دیگر از میراث اوباما خواهد رفت و معامله با ایران را هدف قرار خواهد داد. ترامپ سعی می کند اطلاعاتی را درباره تقلب ایران در این معامله رو کند اما طرف های دیگر معامله به او اعتماد نخواهند کرد. تلاش برای ایجاد حقایقی که وجود ندارند ما را در برابر فصلی تاریک از تاریخ ایالات متحده قرار خواهد داد: حمله به عراق در سال 2003.

رئیس جمهور دونالد ترامپ در تلاش است تا معامله با ایران را به هم بزند و طرح درمانی اوباما را لغو کند. اما شکست دوباره او در لغو کردن طرح درمانی اوباما او را جری تر خواهد کرد تا معامله با ایران را با شیوه ای مشابه با اقدامات ایالات متحده در قبال عراق، به هم بزند. ایلان گلدبرک، مدیر مرکز امنیتی نیویورک ایالات متحده پس از شکست ترامپ در لغو طرح درمانی اوباما توییت کرد: «با این شکست، ترامپ بیشتر از گذشته خواستار از بین بردن یکی از دستاوردهای بزرگ اوباما در سیاست خارجی خواهد بود یعنی معامله با ایران.» اما بر خلاف طرح درمان، معامله با ایران، شامل شش کشور دیگر نیز می شود و توانایی یک جانبه ایالات متحده در به هم زدن این معامله محدود است. بنابراین ترامپ به دنبال راهکارهایی کثیف برای افزایش فشار بر ایران خواهد بود.

براساس گزارش آسوشیتدپرس، ایالات متحده هر 90 روز باید تایید کند که بارزسی های آژانس بین المللی اتمی درباره ایران به درستی انجام شده و شرایط قرارداد نقض نشده است. در شش ماه اول ریاست جمهوری ترامپ، او با این موضوع مواجه شد و علی رغم ناراحتی از این موضوع، این مساله را تایید کرد. ترامپ درباره معامله با ایران به وال استریت ژورنال گفت: «اگر فقط به من بستگی داشت تایید این مساله همان 180روز پیش غیرممکن می شد.» اما جفری لوییس، متخصص منع گسترش تسلیحات هسته ای به بیزنس اینسایدر گفت: «برای ما نیز به مانند آژانس بین المللی انرژی هسته ای، هیچ گونه شواهدی مبنی بر نقض قرارداد از سوی ایران وجود ندارد.»

بنا به گزارش آسوشیتدپرس ترامپ قصد دارد که اطلاعات ساختگی درباره فعالیت های مشکوک در سایت های نظامی ایران را افزایش دهد تا دامنه بازرسی ها افزایش پیدا کند این دقیقا چیزی است که ایران قطعا در برابر آن ایستادگی خواهد کرد. اگر ایران از بازرسی ها امتناع کند، ترامپ دلیل خوبی برای خروج از معامله خواهد داشت و ممکن است طرف های دیگر معامله نیز با او همراهی کنند. گلدنبرگ در توییتر خود نوشت: «تقاضای بازرسی بیشتر و عدم موافقت ایران باعث سرزنش ایران خواهد شد و می توان از این بهانه برای خروج از توافقنامه استفاده کرد. اگر آمریکا بتواند ایران را مورد سرزنش قرار دهد می تواند ائتلافی برای مجازات مجدد ایران و وضع دوباره تحریم ها برای رسیدن به توافقی بهتر، ایجاد کند.»

اما به گفته لوئیس و گلدنبرگ، مشکل این است که هیچ کدام از کشورهای دیگر دخیل در این معامله، اعتقاد ندارند که ترامپ با نیتی خیر عمل می کند. کارشناسان معتقدند اطلاعاتی که منحصرا از سوی ایالات متحده ارائه می شود و نشان می دهد که ایران در این معامله تقلب کرده است با انگیزه سیاسی مطرح می شوند. لوئیس می گوید: «اگر شواهدی واقعی در کار باشد واقعا باید خودمان را سرزنش کنیم اما هر چیزی که دولت می گوید به نظر تلاشی سرسختانه و مشخص برای مقابله با ایرانی هاست.»

این تلاش اطلاعاتی مشخص درباره برنامه مخفی هسته ای ایران و دشمنی در خاورمیانه، نمایشی به موازات دوره تاریخی تاریک ایالات متحده درباره عراق است. در سال 2003، در جریان جنگ عراق، ایالات متحده اطلاعاتی را درباره عراق ارائه کرد که این کشور را دارنده سلاح های کشتار جمعی می دانست. کاندولیزا رایس، مشاور سابق امنیت ملی جورج دبیلیو بوش در آن زمان گفت: «ما نمی خواهیم که سلاح های شمیایی، همه جا را آلوده کنند.» پس از این که بغداد سقوط کرد و صدام حسین مورد بازجویی قرار گرفت هیچ سلاحی پیدا نشد که بتواند آلودگی وسیع ایجاد کند.

لوئیس معتقد است: «این دقیقا کار کثیفی است که ترامپ سعی دارد درباره تهران انجام دهد. واقعیت ها با سیاست بازی پنهان می شوند.» از نظر لوئیس تفاوت عمده بین ماجرای عراق و ایران این است که ایالات متحده بعید است که بخواهد به ایران حمله کند. در این موارد ترامپ بسیار صریح است. او معامله با ایران را دوست ندارد، می خواهد آن را بی اعتبار کند و در جستجوی آن است که در نهایت چنین معامله ای را از بین ببرد.

فراتر از این مسائل، ایران آشکارا در جبهه مخالف آمریکا است. ایران اغلب، کشتی های نیروی دریایی ایالات متحده را در خلیج فارس مورد آزار قرار می دهد. فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران گفت: «یکی از اهداف عملیاتی نیروی دریایی سپاه پاسداران، نابودی نیروی دریایی آمریکا است.» ایران همچنین از بشار اسد حمایت می کند و در نقطه مقابل نیروهای مورد حمایت آمریکا در سوریه قرار دارد. لوئیس همچنین هشدار می دهد که تکنولوژی هسته ای ایران قدیمی است و ایران اگر می خواهد با وجود برگشتن تحریم های سنگین که برجام آنها را برداشت، به کار خود ادامه دهد باید سلاح های هسته ای خود را سریع تر آماده و مجهز کند

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy